Skip to main content
Vraag

Overstap Mobile Vikings naar Proximus

• April 1, 2026
  • 12 reacties
  • 86 Bekeken

Joery79

Ik stel iets vreemds vast. Ik ben onlangs overgestapt van Mobile Vikings naar Proximus. Toen mijn bereik wegviel, heb ik de Proximus-simkaart in mijn gsm geplaatst en kreeg ik onmiddellijk ontvangst. Toch blijft op mijn toestel “Mobile Vikings” verschijnen in plaats van “Proximus”.

Wanneer ik inlog via MyProximus, zie ik mijn abonnement correct staan. Ik kan bellen, sms’en en mobiel internet gebruiken, en dit verbruik wordt ook correct geregistreerd via Proximus. Bij Mobile Vikings is alles afgesloten en ik heb bovendien de bevestiging gekregen dat mijn nummer succesvol werd overgezet naar Proximus.

Met andere woorden: alles werkt zoals het hoort via Proximus, maar toch wordt nog steeds “Mobile Vikings” weergegeven op mijn gsm. Het stoort mij niet, aangezien alles functioneert, maar ik vind dit wel een vreemd gegeven.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik begrijp dit namelijk niet zo goed.

Alvast bedankt!

12 reacties

Martin
  • April 1, 2026

@Joery79 het

FYI: kan zijn dat de overdracht (portering) nog niet volledig afgerond is.

Wat je ook eens kunt proberen :
toestel volledig herstarten
vliegtuigmodus even aan/uit

Joery79
  • Auteur
  • April 1, 2026

Bedankt voor uw reactie.

Indien de overdracht nog niet correct is afgerond, zou ik dan geen problemen ondervinden bij Proximus? Dat is momenteel namelijk niet het geval. Ik heb de oude simkaart van Mobile Vikings opnieuw getest, maar die werkt niet meer, wat normaal is.

Ik ben hier eerlijk gezegd niet zo in thuis. Ik heb mijn gsm eens opgestart in reparatiemodus; daarbij verscheen Proximus in plaats van Mobile Vikings. Wanneer ik de gsm vervolgens opnieuw in de gewone modus opstart, verschijnt Mobile Vikings opnieuw.

Mogelijk ligt het aan de providerinstellingen die nog geüpdatet moeten worden.

Zoals ik eerder aangaf, werkt alles correct, maar ik blijf het toch wat vreemd vinden.

Martin
  • April 1, 2026

Portering afronden wil ook o.a. .zeggen de Providernaam aanpassen

Soit, het zal dan afwachten worden tot een PX moderator dit verder natrekt voor u.

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • April 1, 2026

Van wat ik hier kan nakijken, staat uw nummer bij Proximus geregistreerd. 

Mits het tijdens reparatiemodus wel Proximus toont, lijkt het alsof uw telefoon mogelijk iets heeft opgeslagen als ‘Mobile vikings’ en toont dat nu. 

Heeft u het ook op andere locaties (wanneer u met mogelijk andere antennes verbonden zijt) of enkel als u thuis bent?

Joery79
  • Auteur
  • April 1, 2026

@YorickP  Ik heb dit ook op andere locaties.

Martin
  • April 1, 2026

Mss ook eens handmatig netwerk selecteren (en terug op automatisch zetten)?

Joery79
  • Auteur
  • April 1, 2026

@Martin 

Dit had ik al eens geprobeerd, maar geen resultaat.

Wat die nummer 20604 wil zeggen weet ik niet, maar dat werkt ook niet.

Martin
  • April 1, 2026

heb je de mogelijkheid van die sim in een ander toestel te steken van iemand anders dan zou je al 100% zeker weten of het al dan niet aan de sim ligt.

Je telefoon toont hier eigenlijk twee dingen door elkaar:

“20604” is de netwerkcode (MCC/MNC) van: Proximus

Dus: 206 = België 04 = Proximus

Jij zit dus effectief op Proximus, 100% zeker.

Waarom je “Mobile Vikings” bovenaan ziet:

Mobile Vikings gebruikt dat zelfde netwerk (20604)

En jouw toestel doet dit:

• ziet netwerkcode 20604
  • kijkt in zijn interne lijst
  • denkt: “dat is Mobile Vikings”
  • toont die naam

Dit is dus een mappingsfout in je toestel, weinig kans dat het in je sim of bij Proximus zit!

Welk specifiek model van toestel gebruik je eigenlijk?

Joery79
  • Auteur
  • April 1, 2026

Mijn toestel is een Google Pixel 8 en ik heb geen mogelijkheid om mijn simkaart in een ander toestel te steken. In het algemeen is dit geen echt probleem, aangezien ik alles met mijn gsm kan doen, zoals bellen en mobiel internet gebruiken.

Martin
  • April 1, 2026

De Pixel gebruikt een Google carrier-database waarin netwerkcode 20604 kan gekoppeld worden aan Proximus en Mobile Viking want ze gebruiken het zelfde mobiele netwerk. En dit kan je niet zomaar zelf aanpassen.

Joery79
  • Auteur
  • April 1, 2026

@Martin Dit wist ik allemaal niet. Maar goed, alles werkt hier, dus ik ga het zo laten. Heel erg bedankt voor uw feedback. 👍😊

Martin
  • April 1, 2026

@Joery79 heel graag gedaan.