Skip to main content
Vraag

Onterecht aangerekende roamingkosten

• July 12, 2025
  • 12 reacties
  • 106 Bekeken

Telkens wij in de buurt komen van een rivier die de grens vormt tussen een EU-land en een niet-EU-land, wordt de Daily Roaming Pass geactiveerd (zowel bij mij als bij mijn vrouw) en worden ons roamingkosten aangerekend. Dat is in het verleden al gebeurd en ook nu weer toen we tijdens onze rondreis in Roemenië in de buurt van de Donau kwamen, die de grens vormt tussen Roemenië en Servië. Tweemaal hadden we prijs, op 7 en op 8 juni, zonder dat we de grens hebben overschreden. Ik heb een klachtenmail naar Proximus gestuurd, maar de kans is groot dat ze ons eerst gaan laten betalen en dat we de onterecht aangerekende kosten (ongeveer 30 euro) nadien maar moeten zien terug te krijgen. Proximus kennende is het succes daarvan niet gegarandeerd. Ergerlijk is dit.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

12 reacties

Martin
  • July 12, 2025

FYI: In afwachting van andere reacties geef ik u al deze info mee van een vergelijkbaar geval:

→ Daily roaming pass |

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • July 12, 2025

Ik begrijp niet dat de GSM Fabrikanten geen “EU Roaming” optie inbouwen in hun GSM’s

Nu moet je roaming aanzetten als je je GSM wilt gebruiken in het buitenland, maar je kan (bijna) niet vermijden, dat je daardoor ook ongewild op een mast komt buiten de EU.

Zie de talrijke voorbeelden van gedupeerde klanten die met Turkije verbinden terwijl ze op een Grieks eiland zitten, of met Zwisterland of Andorra op hun doorreis, of nog erger: met een Sateliet tijdens een cruise of Noordzee oversteek 😮

De enige goede oplossing zou zijn dat GSM fabrikanten of software (Android, IoS) een optie “EU Roaming” zouden aanbieden. Dit probleem is er nu al vele jaren​

Ik heb een klachtenmail naar Proximus gestuurd, maar de kans is groot dat ze ons eerst gaan laten betalen en dat we de onterecht aangerekende kosten (ongeveer 30 euro) nadien maar moeten zien terug te krijgen. Proximus kennende is het succes daarvan niet gegarandeerd. Ergerlijk is dit.

Proximus kan daar ook niets aan doen dat iemand (ongewild) verbinding maakt met een niet EU-land. Het is aan de gebruiker om zijn GSM in de gaten te houden? Deze kosten zijn niet onterecht …

Er wordt hiervoor trouwens voldoende gewaarschuwd, ook via de Media ...

Er is maar één oplossing, en dat is in ieder land waar je verblijft manueel een Operator te kiezen en deze vast te zetten, zodat je toestel niet automatisch “het beste” netwerk kiest.

tina.b
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • July 14, 2025

@Erik Boers 

Gsm stralen laten zich niet tegenhouden door een  grens.

Er is altijd  overlapping en daar kan niemand iets aan doen.

Tips van Phillippe_d kunnen helpen.

groeten,

Tina

• Auteur
  • Rising star
  • July 14, 2025

Proximus zou op zijn minst de mensen kunnen waarschuwen. Telkens als je de grens - al dan niet daadwerkelijk - overschrijdt, krijg je direct een bericht “Beste Proximus-klant, prettig verblijf in ...” Waarom vermelden ze er niet meteen bij dat je beter manueel een operator kunt kiezen om onterechte kosten te voorkomen? 

Martin
  • July 14, 2025

Maar dan is het al te laat volgens mij want als PX het detecteert zit je al op die mobiele operator van over de grens. nee?

• Auteur
  • Rising star
  • July 14, 2025

Als ik het goed begrijp, wordt de Daily Roaming Pass wordt pas geactiveerd zodra je je gsm effectief gebruikt, ook al is het ongewild, bv. door een bericht te ontvangen. Toen we even in de buurt van de Oekraïense grens kwamen, kregen we wel een bericht “prettig verblijf in Oekraïne”, maar werd de Roaming Pass niet geactiveerd.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • July 14, 2025

Daily Roaming Pass, wat is dat precies? | Proximus

Deze nieuwe Daily Roaming Pass wordt automatisch geactiveerd zodra je belt, een mobiele datasessie uitvoert of meer dan twee sms'jes of mms'jes verstuurt in het buitenland (buiten de EU)

Proximus Roamingkosten & Mobiel gebruik in het buitenland | Proximus

Je kunt voorkomen dat je verbinding maakt met buitenlandse netwerken via de instellingen van jouw toestel:

• hetzij door de automatische selectie van de netwerkoperator uit te schakelen en Proximus handmatig te selecteren
  • hetzij door dataroaming te deactiveren

In de buurt van de grens tussen landen X en Y zou u inderdaad  u inderdaad in verbinding kunnen met een antenne in land Y alhoewel u zich nog altijd in land X zou bevinden

(in vogelvlucht op +/- 10 km van een dergelijke grens best tijdig manueel uw netwerkoperator kiezen)

Mutlie
  • July 14, 2025

[...]

De enige goede oplossing zou zijn dat GSM fabrikanten of software (Android, IoS) een optie “EU Roaming” zouden aanbieden. Dit probleem is er nu al vele jaren​

[...]

Volgens mij is  via  een aanpassing aan de SIM makkelijke te realiseren in welke landen mag verbonden worden met een netwerk..

Martin
  • July 14, 2025

En zeker nog gemakkelijker met de e-sim!

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • July 14, 2025

?? cfr My Proximus - producten - mobiel - opties bv.

Bel, sms en surf enkel binnen de EU
Alleen internationale oproepen en SMS van België naar de Europese Unie, surfen in de EU en oproepen/SMS naar België of het bezochte Europese land zijn mogelijk.

&

Blokkeer dataverbruik buiten EU
Blokkeer je dataverbruik vanuit landen buiten de EU.

Martin
  • July 14, 2025

Wat Mutlie & ik bedoelden was het voorstel van Philippe_d en dat dit mss via de sim zou kunnen geregeld worden en daarom dacht ik direct aan de e-sim omdat die nog gemakkelijker programmeerbaar is als ik het zo mag uitdrukken, maar of het mogelijk is en gemakkelijk te implementeren is dat weet ik totaal niet.

Mutlie
  • July 14, 2025

Ik vermoed van wel, want wat Philippe_d voorstelt is m.i. vooral geografisch gebonden.
Dus 5 km vd grens en verbinden of niet met een niet EU-provider ?
Terwijl (denk ik) via de (e)sim het mogelijk zou zijn de providers (uit een database?) te onderscheiden (wat niet meer is dan de software uitvoering is van het manueel kiezen van een provider)