Skip to main content

Een tijdje terug een nieuw GSM nummer aangevraagd voor mijn dochter. Direct bij het activeren van de simkaart, kreeg zij al telefoontjes uit frankrijk, hongarije en duitsland. Ook werden er een heleboel SMS-jes en whatsapp berichten naar toe gestuurd of zij niet “stuff” wou kopen.

Daarop een nieuwe Simkaart aangevraagd, op aanbevelen van de support desk. Hiermee leek het probleem verholpen…. echter na 1 dag kreeg zij al weer een heleboel spam telefoontjes. Op een COMPLEET NIEUW NUMMER!

zie hier onder. DIt is niet normaal! wij kunnen niet blijven blokkeren en nieuwe nummers aanvragen!

Waar slaat dit op? Ook bellen deze nummers allemaal vlak na elkaar. verschillende keren.

Als je dan terug belt kom je bij gewone mensen uit die van niets weten dat zij gebeld zouden hebben. Hier klopt geen zak van. Graag een oplossing. EN kom nu niet af met weer een nieuw nummer. Dat verhaal hebben we al gehad.

FYI: zij gebruiken nummer spoofing:

Nummer spoofing is een vorm van fraude waarbij oplichters een ander telefoonnummer laten verschijnen op de telefoon van de ontvanger dan het nummer waarmee ze daadwerkelijk bellen. Dit kan elk telefoonnummer zijn, zoals dat van een bank, overheidsinstantie, van een bekende of zelfs uw eigen nummer!

Phishing, smishing en spoofing - ECC België (eccbelgie.be)

Zo’n oproepen zijn moeilijk tegen te houden eventueel kan je dit melden aan verschillende instanties:

zie: → Wat moet ik doen als ik ongewenste telefoontjes/mails krijg? | Lokale Politie

→ PB_Een_nieuwe_stap_in_het_aanpakken_van_telefoonfraude_2024-06-13 (bipt.be)

Zelf nummers blokkeren is zoals je zelf aangeeft dweilen met de kraan open aangezien ze regelmatig van nummer veranderen.

@IvoMaas  Heb je graag een roepnummerwijziging?

Kan ook door een soort bloatware wat op de gsm staat volgens mij. Probleem zal niet opgelost geraken dan door een nieuw nummer.

Als het nummer al eens is gewijzigd (zie openingspost) zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Maar bloatware is een vooraf geîinstalleerde app (zoals bijv de google app of de camera app) en daarom zéér onwaarschijnlijk. Ik denk daarom eerder aan een malware die is meegekomen met een achteraf geïnstalleerde app, waarschjnlijk van een niet officiële bron.

Malware verwijderen kan o.a.op deze manier:
https://support.google.com/accounts/answer/9924802?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DAndroid

Als het toch geen malware is op haar telefoon moet haar nummer toch op de een of andere manier terecht zijn gekomen bij malafide personen. Omdat ook haar gewijzigde nummer getroffen is zou in dat geval een contactpersoon aan wie het nummer wordt doorgegeven al dan niet bewust (malware die contacten screent?) zorgen voor verdere verspreiding.

Ik vermoed ook dat er -zoals hiervoor reeds aangehaald - niets anders opzit dan

het toestel op eventuele voorhanden “malware” te (laten) controleren

en vervolgens nogmaals (gratis) van (GSM)nr te veranderen

Remove malware or unsafe software - Android - Google Account Help

How to Remove a Virus From an Android Phone (4 Easy Steps) - Norton

Remove Malware from Your Android Device | McAfee

Gewoon ter bijkomende info:

Joker malware is een beruchte soort malware die Android-gebruikers treft.
Joker malware verstopt zich vaak in ogenschijnlijk legitieme apps, zoals foto-editors, wallpapers, en messaging-apps. Zodra de app is geïnstalleerd, kan de malware stilletjes schadelijke code downloaden en uitvoeren zonder dat de gebruiker het merkt.
Persoonlijke gegevens zoals je contacten, berichten en zelfs je telefoonnummer kunnen ze zo ontfutselen.
Joker malware wordt regelmatig ontdekt in nieuwe apps die in de Google Play Store verschijnen. Google verwijdert deze apps zodra ze worden geïdentificeerd, maar soms kunnen ze al duizenden keren zijn gedownload voordat ze worden verwijderd.

Best gewoon een backup doen van de foto’s, video’s, etc en daarna een factory reset.

Reageer