Men raadde mij om deze vraag op dit forum te plaatsen, dus bij deze:
Ik heb sinds enkele dagen nagenoeg GEEN bedekking meer via 4G/5G op mijn huisadres.
Ik had de voorbije jaren buiten makkelijk 400 Mbps download en binnen haalde ik 200 Mbps. Sinds begin deze week is dat buiten maximaal 20 Mbps en binnen 2 Mbps, maar meestal/vaak gewoon geen connectie! Ik switch beroepsmatig geregeld tussen wifi en 5G om bijvoorbeeld van IP-adres te veranderen of mijn eigen netwerk van buitenaf te bereiken, dus deze functionaliteit is voor professionele activiteiten een noodzaak.
Met de Proximus helpdesk hebben we met mijn telefoontoestel en dat van mijn vrouw verschillende dingen getest (ALLE toestellen thuis ondervinden deze beperkte bedekking) maar de conclusie van de medewerker was letterlijk: “Voor dit probleem, blijf alsjeblieft binnen verbonden met het Wi-Fi netwerk en schakel over op mobiele data wanneer je buiten bent.”
Ik zou graag weten:
- of dit probleem gekend is?
- of de oorzaak gekend is?
- en of dit op korte termijn zal opgelost worden?
Ik betaal bewust een duur abonnement bij Proximus (2x Business Mobile Maxi en 2x Business Mobile M) omwille van de grote bedekking en goede snelheden. Als dit probleem niet kan verholpen worden, wil ik graag op tijd kunnen ingrijpen.
We hebben 3 masten in de buurt (Wambeek):

Volgende connecties zouden daar normaal moeten werken.
| Site | Operator | Attest | 4G | 5G |
|---|---|---|---|---|
| Schapenbaan (6) | Proximus | 2022 | ✓ | ✓ |
| Schapenbaan (6) | Orange | 2022 | ✓ | ✓ |
| Assesteenweg 338 (16) | Proximus | 2025 | ✓ | ✓ |
| Assesteenweg 338 (16) | Orange | 2025 | ✓ | ✓ |
| Assesteenweg 338 (16) | Telenet/BASE | 2025 | ✓ | ✓ |
Op mijn telefoon zie ik volgende gegevens (wanneer ik niet verbonden ben met wifi:)