Skip to main content
Vraag

Mobile Flex S Data verbruik

• October 5, 2026
  • 4 reacties
  • 20 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Na één week geeft mijn dataverbruik 16,1 GB van 20 GB verbruikt aan. Ik ben mij niet bewust iets speciaals (buiten een keer e-mails lezen) met mijn iPhone gedaan te hebben.

Hoe kunnen deze data verbruikt zijn, wat kan ik doen om kosten de rest van de maand te voorkomen?

Is het mogelijk dat een ander mijn data verbruikt, ik heb voor zekerheid persoonlijk hotspot uitgeschakeld

4 reacties

Martin
  • October 5, 2026

​@Hans_018 Best ook eens natrekken welke apps mobiel data kunnen gebruiken want als er updates en systeemupdates  gebeuren kan dit wel wat data opslorpen.

bv. Op mijn samsung heb ik die op enkel via Wifi ingesteld.

ook eens kijken welke apps bv veel data gebruikt hebben

zie bv: https://support.apple.com/nl-be/guide/iphone

Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • October 5, 2026

Als je het zo instelt dat anderen geen paswoord moeten ingeven wanneer ze jouw hotspot gebruiken, kan het inderdaad zijn dat anderen jouw forfait oppeuzelen. Als ik jou was zou ik in ieder geval persoonlijke hotspot ALTIJD uitgeschakeld houden, behalve wanneer je het echt zelf nodig hebt. 16 GB op één week is inderdaad heel erg veel ! Een vriend van mij is echt grootverbruiker en komt aan 20 GB per week, maar die kijkt echt permanent videootjes op z’n iphone...

Wendy B
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • October 5, 2026

​@Hans_018 

Helaas kan ik niet zien hoe je je bundel opgebruikt. Ik heb enkel kunnen zien dat op 04/10/2026 omstreeks 
13:46 uur er plots hoger verbruik is. Hier werd 1 Gb verbruikt. Vervolgens nog eens vanaf 16:52 uur en dit tot 17:07 uur. 
In deze tijdspanne van 15 minuten werd nog eens 9 gb extra data verbruikt. 

Jij kan zelf via de instellingen van je iPhone wel zien welke Apps het meest verbruikt hebben. Deze info kan je
via de supportwebsite van Apple terugvinden, maar ik heb ze even voor je opgezocht:

• Open de app Instellingen op je iPhone.
  • Tik op Mobiel netwerk (of Mobiele data).
  • Scroll omlaag naar het gedeelte met je apps. Je ziet hier een lijst van al je applicaties met daaronder hoeveel megabytes (MB) of gigabytes (GB) aan data ze hebben verbruikt.
  • De apps staan meestal gesorteerd op hoeveel data ze hebben gebruikt, met de grootste verbruikers bovenaan

Ik lees echter dat je een hotpot had aangemaakt. Ik doe dat soms ook. Wanneer we met een groep vrienden weggaan en iemand
meldt dat zijn/haar mobiel data op is, dan maak ik een hotspot zodat zij toegang tot het internet kunnen krijgen.

Ik verander mijn toestel via die hotspot dus tijdelijk in een draadloze router met zijn eigen Wifi signaal waar ik iemand toegang toe
geef. Het bereik ligt ergens tussen de 5 en 10 meter, dus mijn vrienden moeten wel bij mij in de buurt blijven.

Maar ik beveilig deze altijd met een wachtwoord zodat enkel mijn vriend/vriendin toegang krijgt. En na bepaalde tijd schakel ik de
hotspot terug uit. 

Het extra verbruik gaat van mijn databundel af. Maar ik heb meestal genoeg omdat ik thuis altijd overschakel op mijn Wifi-netwerk.

Opgelet: een hotspot verbruikt ook extra batterij. Dus als je Smartphone sneller leegloopt dan komt dat eventueel door de hotspot.

Je zou dus eens moeten nagaan waar je was rond dit tijdstip en eventueel met wie. Was je niet met iemand die je tijdelijk toegang
hebt gegeven, dan vrees ik dat je anderen de kans hebt gegeven om jouw mobiel datatoegang openlijk te gebruiken.

Voor zover ik nu kan zien worden er geen extra kosten aangerekend. Je bundel is dus nog niet volledig op. Maar je moet nu wel wat
voorzichtiger zijn tot het einde van de maand. Je kan dit zelf opvolgen via MyProximus.

Opmerking: op je smartphone kan je zelf ook een beperking instellen die je mobiele data connectie automatisch verbreekt op bijvoorbeeld
10 Gb of 18 GB, enz… hoeveel kan je zelf kiezen. Maar dit is dus ook een mogelijkheid om wat beter controle te hebben over je verbruik. 
Hiervoor moet je de handleiding van je toestel even bekijken.

Hopelijk heb je hier al wat informatie mee. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes

Wendy

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • October 5, 2026

@Martin: M