Skip to main content

Ik kocht een apple smartphone en enkele weken voor de tweejarige garantie was verstreken, toonde het toestel gebreken. Het aanraakscherm werkte niet naar behoren en soms viel het toestel uit. Ik ging er een eerste keer meer naar de Proximus winkel in Aarschot. Daar vertelde de man me dat een storing aan een Apple gsm steeds te maken had met een tekort aan opslagruimte. Ik vond dit natuurlijk een redelijk ongeloofwaardige uitleg maar thuisgekomen maakte ik toch heel wat geheugen vrij. Uiteraard bleef het probleem aanhouden en enkele dagen later liet het toestel het helemaal afweten.

Ik ging opnieuw naar de winkel. Men kon het toestel niet opstarten/uitlezen en de man vertelde me dat enkel een Apple winkel dit probleem kon oplossen. Als Proximus het toestel moest opsturen, kon het wel tot drie maanden duren…

Ik ging vervolgens naar een Lab 9 winkel in Leuven. Die man kon het toestel ook niet uitlezen maar vertelde me dat er het eerste jaar een internationale garantie telt maar aangezien het toestel bijna twee jaar is (ouder dan een jaar), de verkopende winkel (Proximus Aarschot) de garantie en herstelling moet regelen. Het was dus al duidelijk dat de mensen in de Aarschot Proximus winkel hun verantwoordelijkheid niet opnamen.Terug in de winkel in Aarschot, kocht ik een nieuw toestel (hoe dom kon ik zijn) want had een gsm nodig. Men kon enkel het toestel opsturen nadat dit volledig gewist was. Met het wissen liep een en ander fout waardoor we diverse contacten met Apple zelf hadden, dit op 19 april, 20 april en 21 april. We kregen telkens een referentienummer (102278294111 en het belangrijkste: 102279374942). De man noteerde ook heel uitdrukkelijk dat het toestel nog was stuk gegaan voor het verstrijken van de tweejarige garantieperiode. We gingen weer naar de Proximus winkel en het toestel werd alsnog voor herstelling opgestuurd.

Deze week krijgen we dan het bericht dat het toestel buiten garantie is en twee er een gezwollen batterij is, te wijten aan valschade… Het toestel was dus duidelijk al stuk binnen de garantieperiode en is nooit maar dan ook nooit gevallen, zat in een dubbelzijdige hoes en vertoont niet de minste gebruikerssporen. Kostprijs van der herstelling zal meer dan 700 euro bedragen. Deze uitleg is dus totaal ongeloofwaardig. Ik ging opnieuw naar de Proximus winkel in Aarschot waar ze enkel kunnen vertellen dat ze niets kunnen doen en ik enkele een klacht kan indienen via de website. Van een internationale garantie had die man nog nooit gehoord zei hij me. 

Thuis gekomen merk ik dat een klacht indienen zo moeilijk wordt gemaakt dat een mens spontaan de moed verliest.

Mijn conclusies:

1. De mensen in de winkel van Aarschot zijn
    1. zeer slecht opgeleid
    2. niet eerlijk en proberen de klant op een heel makkelijke manier af te schepen.
  2. De website om een klacht in te dienen is een ramp (plots zelfs van NL naar Eng)
  3. De garantie stelt niets voor
  4. Na jarenlange trouwe klant ben ik genoodzaakt Proximus vaarwel te zeggen als dit probleem niet opgelost wordt.
  5. Het toestel is nooit gevallen: hoe kan/durft men dit zomaar te beweren… batterijen kunnen om verschillende redenen opzwellen. Kan ik onafhankelijke expert laten aanstellen

Mijn eis, ja een eis ! Een herstelde gsm of een aankoopbon ter waarde van het herstelbedrag. Zo niet ziet Proximus me nooit meer terug.

LUC

Omdat de PX forummedewerkers , als ze maandag hier de draad terug opnemen, dit verder zouden kunnen onderzoeken en meer informatie te kunnen geven:
Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden indien je dit wenst.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers!
Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op" en meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Ter info

De garantie | FOD Economie (fgov.be)

Voor aankopen voor 1/6/2022 - mocht dit eventueel het geval zijn - is nog de oude wetgeving van toepassing (= indien er 6 maand of meer verstreken is na aankoop, dient de consument te bewijzen dat “de niet conformiteit” reeds van in het begin aanwezig was)

Folder-de-wettelijke-garantie.pdf (fgov.be)

@LD12345 

Kan je je profielgegevens invullen? Dan kunnen we navraag doen.

Ter info:  Forum Profiel

klikken op jouw ‘icoontje’/avatar

> Mijn profiel > Bewerk profiel

> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers

> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en

> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten

Groeten

Tina

Reageer