@antonvangyseghem
Orange is inderdaad eigenaar van het gsm-nummer 0477 34 62 **. Proximus kan Orange niet verplichten om het nummer aan ons toe te kennen. Wat u eventueel kunt proberen, is om het nummer via Orange opnieuw te laten activeren door het te koppelen aan een herlaadkaart en het daarna over te zetten naar Proximus.
Groetjes,
Joel
Ze zeggen dat ze het nummer niet kunnen heractiveren. Echter weet ik ook niet hoe ik hun achterliggende dienst moet contacteren. De klantendienst kan het volgens een paar medewerkers bij Orange niet.
Concreet is een operator X (Orange) wettelijk verplicht een stopgezet telefoonnummer behorende tot een reeks Y door het BIPT toegewezen aan een operator Z (Proximus) terug te geven aan deze operator Z (na een afkoelingsperiode van minstens 6 maand voor een niet toekenbaar nummer)
→
Concreet is het nr aldaar effectief nog in dienst (door er bv. naar te bellen)?
Vermits er voor het betrokken nr geen wijzigingen meer doorgevoerd werden in de crdc, is de kans reëel dat Orange flagrant in de fout gegaan is en dat Proximus (wholesales) het betrokken nr wettelijk zou kunnen opeisen mits u concrete bewijzen aan Proximus zou kunnen bezorgen (door u gebruikt en door u toen opgezegd)
Proximus is evenwel geenzins verplicht een destijds aan u toegekend nr terug toe te kennen
Eventueel kunt u mogelijks met concrete bewijzen beroep doen op de ombudsdienst telecom om het betrokken nr door Orange terug te laten activeren op uw naam, maar ook hier geldt in principe en/of het BIPT moest het betrokken vrijgekomen nr reeds in 2023 door Orange teruggegeven zijn aan Proximus voor hergebruik)
Ons contacteren | BIPT
Een klacht indienen tegen een telecommunicatieoperator
Ik vrees dat u via de helpdesk 02 745 95 00 niet verder zult kunnen geholpen worden, mogelijks kan een aan Orange geadresseerde aangetekende brief met kopie voor het BIPT u eventueel een oplossing bieden
Orange Belgium Juridische dienst
Bourgetlaan 3, 1140 Brussel (Evere)
Bedankt voor deze gedetailleerde informatie. Ik ga een brief opmaken. Telefonisch kan ik geen ombuds contacteren neem ik aan. Ik snap ook niet waarom Orange het nummer niet kan/wil vrijgeven. Ik weet dat dit bij Proximus meestal wel mogelijk is (zolang het nummer niet in gebruik is bij een titularis). Vandaag in de Orange shop Leuven konden ze ook niks doen…
Ik heb een klacht ingediend via de site van de ombudsdienst. Ze hebben mij bevestigd dat ze dit zouden bekijken. Zou ik de situatie best nog is kort telefonisch uitleggen? Vandaag nogmaals bij Orange langsgeweest en ze zeggen nu dat het nummer bij Proximus zit. Volgens 1299.be is het nogsteeds een nummer van Orange...
FYI:
Als je de Ombudsman van telecom gecontacteerd hebt dan verloopt alles verder als volgt:
Dan zal/werd hiervoor een ombudsdossier opgestart en verder in behandeling zijn.
De dossierbeheerder gaat het nakijken en gaat dan zelf ook contact met u opnemen.
Ombudsman gaat ook de nodige info schriftelijk ontvangen.
Alles gaat nu verder via de dossierbeheerder en Ombudsman afgehandeld worden.
Het is wel zo dat wij niet mogen communiceren via deze weg als er een ombudsklacht lopende is.
Alle communicatie moet dan via de ombudsdienst gebeuren. Maar dit betekent zeker niet dat er ondertussen geen actie wordt ondernomen.
Cfr info Martin & te verwachten doorlooptijd +/- 3 weken (u - ombudsman - Proximus/Orange - u)
Normalerwijze mag verwacht worden dat de crdc info (100%) correct is en het nr nog bij Orange zit eventueel nog in een nog niet toekenbare reserve vooraleer het aan Proximus moet teruggegeven worden
De in crdc vermelde “update” datum, is normalerwijze deze waarop u het nr van Proxiùus naar Orange hebt overgedragen (niet wanneer u het nr hebt opgezegd)
Er zijn volgens mij geen regels die voorschrijven dat iemand het “recht” heeft om een opgezegd nummer terug te krijgen (bij welke provider het nummer ook zit).
Bij de meeste providers ben je zelfs een nummer kwijt als je het laat vervallen (bijvoorbeeld door te laat belkrediet op te laden bij een pre-paid kaart.
Ook de “afkoelingsperiode” van 6 maanden is er niet om een verloren nummer terug op te vissen, maar om te vermijden dat nummers te vlug gerecycleerd worden, en dat de nieuwe eigenaar van een nummer dan nog veel oproepen krijgt, die voor de vorige eigenaar bestemd zijn.
In ieder geval sucess, en breng ons op de hoogte 
Normalerwijze mag verwacht worden dat de crdc info (100%) correct is en het nr nog bij Orange zit eventueel nog in een nog niet toekenbare reserve vooraleer het aan Proximus moet teruggegeven worden
Het crdc wordt volgens mij pas geupdate nadat een nummer opnieuw in gebruik is (vb na een portatie).
Wat je nu ziet is de laatste provider bij wie het nummer actief was.
Het crdc wordt volgens mij pas geupdate nadat een nummer opnieuw in gebruik is (vb na een portatie).
Wat je nu ziet is de laatste provider bij wie het nummer actief was.
Uitwisseling van nummers (bv. teruggave na opzeg van een nr door Orange aan een Proximus toegewezen reeks) gebeurt normalerwijze ook via crdc
Het is - voor zover mij bekend - de taak van de crdc om een “actueel” overzicht van de situatie van de door het BIPT aan de operatoren toegewezen nummers te hebben (en indien de BIPT website up to date is zijn er geen 0477 (sub)reeksen ondertussen van operator veranderd)
Wat wel zou kunnen is dat het betrokken 0477 nr (voorlopig) nog (altijd) in de niet toewijsbare reserve zit (van min. 6 maand na opzeg)
Er zijn volgens mij geen regels die voorschrijven dat iemand het “recht” heeft om een opgezegd nummer terug te krijgen (bij welke provider het nummer ook zit).
Inderdaad, maar het is ook niet uitgesloten dat er door een operator X of Y een positief gevolg aan gegeven wordt
Raar verhaal
Ik heb het nummer 0477 34 62 ** gisteren eens opgebeld, en dit nummer is nog altijd in gebruik ...
Ik heb het nummer 0477 34 62 ** gisteren eens opgebeld, en dit nummer is nog altijd in gebruik
&
Concreet is het nr aldaar effectief nog in dienst (door er bv. naar te bellen)?
@antonvangyseghem ???
Wanneer ik naar dit nummer bel gebeurd er niks. Het nummer is in 2022 opgezegd geweest bij Orange… Ik kan het nummer allesinds niet bereiken.
Normalerwijze zou er een bericht in de zin van “dit nr is niet toegewezen” moeten te horen zijn
->
Reactie ombudsman (en Proximus/Orange) afwachten
Inderdaad, als ik een ander nummer dat ik op dezelfde dag bij Orange heb opgezegd (0495752622) bel dan geeft die ook niks van ‘dit nummer is niet in gebruik’ aan. Dat nummer is dan wel weer beschikbaar voor heractivatie bij Orange aangezien het hun prefix is (0495).
@antonvangyseghem Ombudsklacht 56504586 is hiervoor in behandeling, conform de procedures zal de dossierbeheerder/Ombudsman je verder informeren.
Doen ze dit via mail of telefonisch. Normaal gezien hebben ze mijn gegevens (ingevuld op hun website tijdens klachtneerlegging).
Normalerwijze bekomt u hierover altijd een e-mail van de ombudsdienst, waarop u eventueel uw akkoord of uw bemerkingen/opmerkingen/vragen kunt formuleren vooraleer het dossier door de ombudsdienst (met een positief/negatief advies / voorstel van oplossing) afgesloten wordt
Zoals reeds eerder aangestipt moet u wel rekening houden met een doorlooptijd van +/- 3 weken
Wanneer ik op de site keek van 1299.be/crdc.be staat het nummer nu bij Proximus. De ombudsman heeft het nodige waarschijnlijk kunnen doorgeven aan Orange.
@antonvangyseghem
klopt, we hebben het nodige kunnen doen: alleen is het nummer nog niet gekoppeld aan een correcte simkaart… daar kan de shop voor zorgen en dan kan je ook een abo vragen indien gewenst.
mvg
Tina
Ik heb een Proximus blanco sim kaart ontvangen in de winkel. Kunnen jullie het nummer hierop activeren?
Dag @antonvangyseghem zoals Tina al zei kom je best opnieuw langs in de shop om dit te regelen, zodat alles correct verloopt. Mvg, Heidi
Ik heb exact hetzelfde probleem met een ander nummer (staat in mijn profiel). Ik heb alsook een klacht ingediend bij de ombudsman. Hopelijk kan Proximus dit nummer ook terug krijgen… het nummer zit vast bij Orange zonder dat het nummer in gebruik is.
@antonvangyseghem
Als er een ombudsdossier lopende is, verloopt alles verder via de ombudsman. De dossierbeheerder staat rechtstreeks in contact met de ombudsman om tot een oplossing te komen.
Groetjes,
Joel
Bedankt. Ik heb nog geen antwoord van de ombudsman, daarom de vraag. Ik zal de betreffende nummers in mijn profiel plaatsen.
Ik heb het nummer met hetzelfde probleem (nummer van Proximus dag vast zit bij Orange na definitieve stopzetting) alsook met prefix 0477. Ik heb het doorgegeven aan de ombudsman. Kunnen jullie dit hier ook opvolgen als er een antwoord/oplossing is?