Skip to main content
Vraag

ik kan enkel bellen/gebeld worde als ik de 2G optie on de phone aanzet

• August 6, 2025
  • 13 reacties
  • 233 Bekeken

sinds kort kan ik enkel oproepen doen en ontvangen als ik de 2G optie heb aanstaan op mijn smartphone. vroeger was dit niet het geval.toen werkte alles vlekkeloos en had ik 2G uitstaan.   is dit een storing in jullie netwerk of is er iets veranderd ?? graag een oplossing

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

13 reacties

Mutlie
  • August 6, 2025

Je bent toch zeker dat je instellingen juist staan?
Dan kan het een technisch probleem zijn met je telefoon, je sim-kaart of het netwerk.
Hebben andere PX klanten rondom jou het ook, dan is het waarschijnlijk een tijdelijk netwerkprobleem.
Met een sim-kaart te ruilen met  iemand  kan je testen of het aan je gsm ligt, of aan de sim.

Martin
  • August 6, 2025

@Ronnie86  en heb je op dit moment op 4G of 5G voldoende ontvangst? en is dit zowel als je thuis bent alsook buitenhuis?

• Auteur
  • Apprentice
  • August 6, 2025

Ik heb is gewisseld met iemand anders (ook proximus)

We hebben dit geprobeerd hier thuis waar mijn telefoon dus niet werkt zonder de 2g aan te zetten. 

Mijn sim in andere telefoon: alles werkt.

Andere sim in mijn telefoon: alles werkt

mijn sim in mijn telefoon. Werkt niet.   

Als ze mij bellen dan komt er niets...  Als ze dan afleggen krijg ik ineens de voicemail pop up dat er mij iemand gebeld heeft .. zeer raar

Als ik met mijn sim in mijn telefoon probeer te bellen komt er geen bieptoon en na een tijdje verschijnt dit: 

5g lijkt in orde. Toch?

Martin
  • August 6, 2025

Dus in feite is het probleem enkel in huis als jouw sim in jouw toestel steekt dat het probleem zich voordoet en de andere combinaties werken wel zowel op 4G en 5G.

Als je nu buiten bent op een ander heb je het probleem dan waarschijnlijk ook? 

Ik zou ook het toestel eens volledig laten Heropstarten. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 6, 2025

Over welke telefoon/smartphone praten we hier?

Concreet is er voor sommige telefoons/merken  bv. geen VoLTE ondersteuning en wordt voor spraak overgeschakeld naar 3G/UMTS of 2G/GSM, en vermits het 3Gnetwerk (in België)  uitgeschakeld wordt/is, blijft er voor dergelijke toestellen (nu/in de nabije toekomst) enkel 2G over te bellen voor voice/gesprekken (uiteraard niet voor datatoepassingen)

Martin
  • August 6, 2025

Maar het werkt wel met andere sim in zijn telefoon, dan zou het toch ook niet mogen werken dan, nee ?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 6, 2025

= eventueel VoLTE niet actief voor de betrokken SIM (kant Proximus) voor dit type smartphone?

Martin
  • August 6, 2025

Ok , maar dan moet er toch vroeger aan de kant van PX VOLTE actief gestaan hebben voor de betrokken sim en is dit niet meer het geval of staat het niet meer actief op zijn telefoon. 

Alhoewel het ook werkt met de betrokken sim in een ander toestel, en ook met een andere sim in zijn toestel werkt het ook, dus op zijn toestel moet Volte dan wel actief staan. 

• Auteur
  • Apprentice
  • August 13, 2025

Even verduidelijken...  Met de andere sim in mijn telefoon werkt het ook niet (de 2g was automatisch ingeschakeld en had ik niet gezien)

En het probleem is dus exact wat M_016 zegt.

3g is uitgefaseerd dus kan mijn telefoon enkel terugvallen op de 2g aangezien hij niet bij de "grote merken" is.  

Het gaat om een Asus Zenfone 10

Is er hier een oplossing voor @ proximus?  Kan Mijn type telefoon ook ge-whitelist worden aub? Deze heeft mij ook tegen de 1000euro gekost toen hij uitkwam ...

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • August 14, 2025

@Ronnie86 Bij ons staat de optie 4G (VolTE) en 5G actief voor je nummer. Het kan vb zijn dat je toestel op dat ogenblik geen goede 4G-dekking heeft. Je stelt je toestel best in op 2/3/4/5G  in zodat het zelf kan beslissen welke band het wil gebruiken. Op deze manier zou je geen oproepen mogen missen. .

• Auteur
  • Apprentice
  • August 14, 2025

Hallo HadewychT.  Ja 5g heb ik inderdaad en dat werkt prima voor internet etc maar ik heb een toestel dat niet in jullie lijst staat van merken voor volte .  Ik heb namelijk een Asus . Een toestel van 2 jaar oud met voLTE en vowifi ondersteuning.  Maar via jullie kant kan ik er geen gebruik van maken (omdat deze niet gecertificeerd is door jullie)   Het staat momenteel zo ingesteld op 5g/4g/3g/2g (automatisch).  ( 2g kan ik op mijn toestel appart aan of uitzetten omdat 2g minder veilig is).   

Is er iets dat hieraan te doen is ?  Asus bij de gecertificeerde merken toevoegen??   Of moet ik soms een ander toestel gaan kopen om gebruik te kunnen maken van een functie dat mijn huidig toestel ook al ondersteund?  Not amused

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 14, 2025

Vermits VoLTE op uw nr actief staat kant Proximus, zou ik afwachting van een verdere reactie van een Proximus medewerker ook contact zoeken met Asus teneinde mogelijks info te bekomen m.b.t. de actuele status VoWiFi voor uw Asus Zenfone 10 op de mobiele netwerken in België, Asus Belgium heeft er immers zelf ook wel enig belang bij)

[Telefoon] VoLTE inschakelen | Officiële Support | ASUS België

Zoals aangestipt door HadewychT lijkt  het evenwel aangewezen  voorlopig als “preferred network” type 2G/3G/4G/5G te gebruiken 

• Auteur
  • Apprentice
  • August 14, 2025

Idd. Lijkt niets anders op te zitten dan de 2g gebruiken voor calls.  Het rare is dat ik via een dialer code wel volte kan aanzetten en er gebruik van maken.  Alleen moet ik dan altijd die code opnieuw ingeven als de telefoon herstart is.  So be it voorlopig dan maar.  Anno 2025 is dit best frustrerend  

Ik zal moeten wachten tot Proximus en Asus een deal hebben. Daar komt het op neer dus.