Skip to main content
Vraag

GSM

• February 14, 2026
  • 11 reacties
  • 61 Bekeken

Ik heb al voorheen gereclameerd dat jullie zonodig mijn GSM nummer moesten hebben om in te loggen, zoals op dit forum hier. Jullie smoezen dat dat vanwege veiligheid is voor mijn account ben ik zat.

Enkel 6 mensen hebben mijn GSM nummer. + jullie en Paypal..

Ik kreeg gisteren een telefoon op mijn GSM vanuit Frankrijk, Ik ken nieuman die in Frankrijk woont, en niemand van de 6 mensen die mijn GSM nummer hebben, hebben een Frans nummer.

Dus hebben ze dat telefoonnummer of via PayPal of via Proximus.

PayPAl geloof ik echt niet, aangezien dat het om geld transfers gaat, en die zouden mij stante pede hebben verwittigd indien ze gehackt zouden zijn geweest.

In proximus daarentegen heb ik 0 procent vertrouwen. Wat kunnen jullie mij vertellen om mij te vertellen dat jullie niet gehakt zijn geweest? En op een manier dat ik jullie ook nog geloof?

Mijn GSM nummer is niet op het internet te vinden aangezien ik het nooit gebruik vanwege diezelfde reden waarom ik er jullie nu van verdenk om gehackt te zijn zonder mij te verwittigen.

Of hebben jullie een andere verklaring waarom ik een telefoon krijg op een GSM nummer dat maar bij enkele (6) mensen bekend is? + PayPal + Proximus

11 reacties

Martin
  • February 14, 2026

Gewoon ter info: 
Het is altijd goed dat je dit meld aan Proximus.

Je moet Wel ook rekening houden met het volgende:

Oplichters gebruiken automatische systemen die gewoon miljoenen mogelijke nummers genereren en bellen. Ze hoeven jouw nummer niet te kennen ,ze proberen gewoon combinaties. Ook als slechts 6 mensen je nummer kennen, kan een robot het nog steeds toevallig bellen. Met spoofing kan iemand een Frans nummer laten verschijnen terwijl hij eigenlijk ergens anders zit.
Het feit dat het uit Frankrijk lijkt te komen zegt dus bijna niets.

Wat eventueel ook kan  dat misschien iemand vóór jou dat nummer had. Dat kan jaren geleden zijn, maar databases van spamcircuits blijven soms circuleren.

Onder Europese GDPR-wetgeving zijn bedrijven verplicht datalekken te melden als jouw data mogelijk gelekt is.

Forum|alt.badge.img
  • Motivator
  • February 14, 2026

Ik heb dat ook al verschilde malen gehad en mijn kennissen ook.

Mijn vriendin heeft Telenet en heeft dat ook voor.

Gewoon zeker niet terugbellen of gij hebt het zitten.

Indien mogelijk blokkeren maar ze komen via een ander nummer terug.

Kijken welk nummer en indien ge het niet kent en niet in uw contacten staat , negeren!

Groeten

Mutlie
  • February 14, 2026

Zie de uitleg van ​@Martin 
Zijn uitleg klopt volledig.

Je kent zeker en vast de verhalen van mensen die telefoon krijgen van Microsoft? Het maakt niet eens uit of je een computer hebt, laat staan Windows, Apple of Linux.  En het maakt evenmin uit bij welke provider je bent.
Mijn moeder zaliger kon nog geen klassieke gsm vlot bedienen en kreeg ver in de 80 nog dergelijke telefoons. 
Dat werkt zo:  Een computerprogramma belt gewoon een reeks van nummers en wie opneemt krijgt iemand aan de lijn die gebrekkig Nederlands praat. Waar de telefoon niet overgaat wordt dat nummer geschrapt uit de reeks en waar het wel overgaat maar niet opgenomen wordt later terug gebeld.

Buitenlandse nummers bellen hier soms regelmatig, dan weer lange tijd niet. Ik neem gewoon niet op en maak er ook geen drama van. 
Tussen haakjes, dat buitenlands nummer blokkeren helpt niet want dan krijg je gewoon telefoon van een ander nummer.  Het makkelijkst is gewoon dus negeren en je niet opwinden, dat helpt niet. Iedereen heeft het gewoon voor.

Hetzelfde gebeurt trouwens ook  via mails.  Heb je nooit een mail gehad van een bank waar je geen klant bent? Ik wel. Nochtans kan die bank mijn mailadres niet hebben doorgegeven. Of een koerierdienst (bPost) die je pakje niet kan bestellen. Of ….   

Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • February 15, 2026

Dit probleem ken ik maar al te goed ​@bert07

Ik had Proximus met mijn gsm en kreeg ook keer op keer franse nummers die belde. Nu kon het zijn omdat ik met regelmaat in Frankrijk slaap want ik boek daar dan een hotel. Dacht eerst dat heeft er iets mee te maken maar goed ik nam de nummers niet op. 

Nu ben ik overgegaan naar een andere provider , die ook veel goedkoper is , en heb dit probleem niet. Dus ik vermoed dat dit binnen Proximus is dat het gebeurd. Want wie kan mij een deftige uitleg geven dat het bij Proximus wel gebeurd en ineens gebeurd dit niet meer sinds de overstap ?. 

Niemand gaat deze uitleg kunnen geven en wat ​@Martin ja ze werken wel via die manier oke maar toch heel raar sinds de overstap heb ik dit probleem niet.

Martin
  • February 15, 2026

@patrick1981 

Ik ga eigenlijk inderdaad antwoorden ook met een vraag, namelijk waarom heb ik het probleem nu ook niet meer en ik ben niet overgestapt naar een andere provider?

Wat niet wilt zeggen dat ik het in de toekomst niet meer zal voorhebben maar dat geldt voor u in feite ook, denk ik toch, nee?

In ieder geval betekent het niet automatisch dat Proximus gehackt is omdat je het nu bij en ander niet meer voorhebt.

PS: Ik ga er uiteraard vanuit dat het met nummerbehoud was want anders was het antwoord op je vraag te simpel hé  ;-)

Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • February 15, 2026

@Martin 

Kijk er zijn tegenwoordig genoeg nep mails en nep calls , allemaal genaamd phishing. Geen nekle provider kan dit echt tegen houden want daar is geen beginnen aan. 

Maar de reden voor overstap is 1 ik ben goedkoper uit dan Proximuis en 2 heb alles opgezegd bij Proximus dus heel het pack ( dat heeft een andere reden ).

Het valt gewoon op dat ik nu  niks van die calls krijg en bijna geen Phishing mails meer. Heeft de provider die ik nu heb betere filters ? Want daar lijkt het wel op aangezien ik echt veel minder van die mails krijg en geen calls. 

Mutlie
  • February 15, 2026

@patrick1981 
Het gaat waarschijnlijk gewoon toeval zijn want sinds meerdere maanden heb ik ook geen buitenlandse telefoons meer gekregen. Twee of drie jaar terug heb ik een tijdje meerdere telefoons van Microsoft gehad per week (!). Dat is ineens gestopt. En ook ik ben niet veranderd van provider, al meer dan 40 jaar trouwe klant. 

Die spoofers blijven ook niet proberen als ze geen respons krijgen hoor, er zijn nog genoeg andere telefoonnummers die ze nog niet hebben geprobeerd - of die ze opnieuw gaan proberen. Je maakt nog altijd kans dat je opnieuw aan de beurt raakt. 😎
Zolang we maar niet gaan denken dat erover spreken en/of klagen in  dit forum alles oplost ;)

Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • February 15, 2026

@Mutlie 

Heb ook nooit gezegd dat het bij geen provider is enkel het valt gewoon op dat , het is een vaststelling die ik doe. 

Hier klagen en spreken over een oplossing ? Nee dat nooit maar dat is een ander onderwerp. 

Martin
  • February 15, 2026

Eigenlijk is het pas alarmerend en reden om je zorgen te maken als er doelbewuste targeting gebruikt wordt in plaats van random dialing. Want dan gebruiken ze vaak je naam, mogelijks zelf je adres en bellen zogezegd vanuit een specifiek bedrijf en hebben vaak ook je email, PayPal, enz…

Mutlie
  • February 15, 2026

Klopt, maar een onbekend nummer vanuit het buitenland neem je niet op en dan weet je niet eens of het alarmerend is. Als het een Belgisch nummer is daarentegen …. 

Martin
  • February 15, 2026

Maar hetgeen ik hier juist boven beschreef bedoel ik meer als het om een Belgisch nummer gaat die je contacteert al dan niet gespoofd..

Ik neem alleen nog op als het iemand is die ik ken/in mijn contacten staan.