Skip to main content
Vraag

Geen internet tijdens bellen + zeer trage 5G

  • November 29, 2025
  • 19 reacties
  • 148 Bekeken

Aangezien ik al enkele topics hierover heb gezien, maar geen duidelijk antwoord heb gevonden..

Mijn vraag is:

  1. Hoe komt dat er tijdens het bellen amper kunt surfen om iets op te zoeken?
  2. 5G telkens zeer traag wordt als je het enkele uren niet gebruikt (op verschillende locaties getest in en rondom Antwerpen).

Telkens op vliegtuigmodus zetten is niet echt een oplossing vermoed ik?

Is Proximus bezig met dit probleem? Het is zowel op Android als IOS een probleem.

En neen ik heb deze problemen niet met mijn Telenet simkaart :)

 

19 reacties

Martin
  • November 29, 2025

Ik weet niet of je een iOS toestel hebt want in dit geval is het aangeraden je toestel te updaten met software release versie en datum iOS 26.1 3 november 2025, met als hoofddoel van het oplossen van iOS 26-bugs, waaronder verlies van het 5G-netwerk….


  • Auteur
  • Motivator
  • November 29, 2025

Ik weet niet of je een iOS toestel hebt want in dit geval is het aangeraden je toestel te updaten met software release versie en datum iOS 26.1 3 november 2025, met als hoofddoel van het oplossen van iOS 26-bugs, waaronder verlies van het 5G-netwerk….

Zoals ik al vermeld heb, zowel Samsung galaxy toestel als iphone hebben dit probleem.

Versie probleem lijkt mij onlogisch. Want wanneer ik mijn Telenet simkaart insteek, heb ik de hele dag dit probleem niet.. 🙄

Aangezien mensen dit probleem al enkele weken geleden ook hebben aangekaart, is Proximus bezig met een oplossing te zoeken?

Of moeten klanten gewoon dagelijks enkele keren naar vliegtuig-stand als enige oplossing? 😑


Martin
  • November 29, 2025

Ja dat weet ik dat het op beide een probleem is want ik heb het ook voor op mijn Samsug smartphone.

Dat ze het probleem kennen bij Proximus en dat ze ermee bezig zijn dat staat buiten kijf, maar wanneer de oplossing komt voor het probleem dat is nog niet bekend!

Hopelijk krijgen we van PX moderatoren binnenkort goed nieuws……

NB: wat wel door PX community manger gezegd werd is dat ze ook bij Apple ervan op de hoogte zijn en daarom dat er aangeraden werd om al naar iOS 26.1 3 te updaten.


Michael V
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • December 1, 2025

Op dit moment hebben we nog geen antwoord in verband met een oplossing, maar we zijn er mee bezig. Een update is altijd nuttig zeker als de smartphone maker het zelf om vraagt.


Martin
  • December 2, 2025

@patrick1981  Mss ook interessant om weten, Is dit ook het geval overal waar je komt?

Hopelijk gaan ze niet allemaal overschakelen naar HEY, want dan zouden de rollen wel eens kunnen omgekeerd zijn 😉
want MVNO's zoals HEY krijgen dedicated capaciteit op Orange en Proximus-klanten moeten concurreren met meer verkeer (meer klanten..), leidend tot fallback op oudere tech zoals Edge.


Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • December 2, 2025

@Martin 

Kom een zo in frankrijk in nederland en andere plaatsen en ja waar ik het met Proximus het meeste opviel ook gestest nu met HeY . 

Nergens problemen overal goede uitstekende 5G verbinden en 4G daar mogelijk. Ook internet kan ik perfect gebruiken tijdens het bellen werkt zeer goed. 

En voor die paar euro per maand .? Nee HEY deelt volledig mee in de capaciteit op de masten geen probleem want HEY is Orange geen enkel probleem. 

Trouwens er is geen dedicated capaciteit meer die tijd is al lang gedaan.


Martin
  • December 2, 2025

@patrick1981 was de nummeroverdracht door HEY met behoud van je PX telefoonnummer ook op korte tijd uitgevoerd zonder probleem?


Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • December 2, 2025

@Martin 

Ja dat was ook direct in orde geen probleem. 

Niet natuurlijk diezelfde moment dat kan niet elke NP heeft ff tijd nodig. 

Ik had op zaterdag mijn simkaart en alles besteld , dus het abonnement , en maandag was alles binnen. Dan tegen de avond kon ik pas de activering doen wegens moest werken en nog geen 2 uur later was ik al op het netwerk actief.


  • Auteur
  • Motivator
  • December 2, 2025

@Emrr58 

Dit probleem heb ik ook al eens aangehaald oplossing..? GEEN ! 

Dus overgestapt naar HEY en wat denk je veel goedkoper goed bereik dit probleem niet en veen GOEDKOPER. 

Dus als ik jou was eens kijken daar want daar heb je deze problemen niet. 

Ja spijtig genoeg vind ik nergens een deftig uitleg over dit probleem. Als zakelijke klant zijn wij met 6 simkaarten overgeschakeld van Telenet naar Proximus, en we hebben allemaal dit probleem 😊 Tof om dit als nieuwe klant te ervaren.. Dus tijdens het bellen moet je afleggen om iets te bekijken, om nadien terug te bellen.. En telkens traag verbinding via 5G, vliegtuigmodus aanzetten enkele keren per dag 😁

 

Op dit moment hebben we nog geen antwoord in verband met een oplossing, maar we zijn er mee bezig. Een update is altijd nuttig zeker als de smartphone maker het zelf om vraagt.

Aangezien er zoveel klanten al gefrustreerd zijn hierover (2 verschillende problemen), gaat Proximus hier zelf iets over communiceren? Want wij blijven wel braaf betalen voor halve service 😐


DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • December 3, 2025

@Emrr58 Er is geen algemene problematiek dus zal er in die mate ook niet over gecommuniceerd worden. Een compensatie voor zulke problemen kan voorzien worden.

Heb je ondertussen de updates al kunnen doen?


  • Auteur
  • Motivator
  • December 9, 2025

Even een kort update:

Alle toestellen zijn up-to-date.

Het probleem met geen internet tijdens bellen heb ik op deze manier opgelost (ik weet niet of dit wel juist of goed is): 

Via android naar verbindingen => mobile netwerken => 2G service toestaan uitvinken. Sindsdien heb ik wel 5G tijdens het bellen. Kan iemand bevestigen dat dit correct is? want bij Telenet stond dit wel altijd aan.

Nu het andere probleem met zeer traag internet is wel nog steeds lopend. Ik was iemand die amper wifi gebruikte, maar nu moet ik letterlijk mijn wifi aan laten staan.. Normaal zou Proximus 5G toch veel stabieler en sneller moeten zijn tegenover Telenet.. Maar daar krijg ik twijfels over 😔

Al enige update over bekend? 


Martin
  • December 9, 2025

@Emrr58 

_FYI_: @vbry heeft gisteren nog het volgende gemeld gisteren:

Ik heb iemand kunnen spreken van senior support. Men is er wel degelijk intensief mee bezig, maar omdat het zo random voorkomt, is het moeilijk om de echte oorzaak te vinden. 

Bij mij werd de speed cap deze namiddag vanzelf hersteld (zonder gebruik van de vliegtuigmodus) en heb de tijdslijnen van begin/einde van de speed cap doorgegeven aan senior support zodat ze logs kunnen bekijken. Ze gaan dit nu verder analyseren en mij op de hoogte houden.


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • December 10, 2025

@Emrr58 Op 2G heb je geen internet. Die bandbreedte wordt enkel gebruikt om te bellen. Het kan dus zijn dat je niet kan bellen en mailen tegelijkertijd als je toestel die 2G gebruikt. Het kan dus geen kwaad om 2G uit te zetten (zolang je goede ontvangst hebt voor 4 of 5G natuurlijk). 


  • Auteur
  • Motivator
  • December 10, 2025

@Emrr58 Op 2G heb je geen internet. Die bandbreedte wordt enkel gebruikt om te bellen. Het kan dus zijn dat je niet kan bellen en mailen tegelijkertijd als je toestel die 2G gebruikt. Het kan dus geen kwaad om 2G uit te zetten (zolang je goede ontvangst hebt voor 4 of 5G natuurlijk). 

Is het ook de bedoeling om in elk gebouw ‘bellen over wifi’ aan te laten, en zeker wifi verbinding te hebben? Want als ik videocall heb over 5g, of gewoon bellen zonder dat wifi aanstaat in een gebouw, moet ik telkens ofwel bij de voordeur of raam staan?

Op speedtesten van 5G haal ik bijna overal in een woning rond 500-600 Mbps download en 15-20 Mbps upload, maar vaak problemen met random surfen, bellen over internet, video’s bekijken. Dus wifi is de enigste oplossing🙄 
Dringt de 5G signalen veel slechter binnen van Proximus tegenover Telenet? 


Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • December 11, 2025

@Emrr58 

Telenet heeft daar een veel beter bereik in heb er ook nooit een probleem ervaren. Dus ja Telenet als Orange zijn beter kwa ontvangst , ik ervaar dit zo. Andere kunnen anders ervaren dus ieder zijn mening. 

NU een kameraad die ook Proximus was overgestapt van ellende geen 5G , slecht bereik in Frankrijk , verbinding zomaar in eens weg al die zaken. Tja beste netwerk..?? Nee hoor echt niet en nogmaals iedereen ervaart dit anders das waar maar voor mij nooit meer Proximus .


Martin
  • December 11, 2025

Het is inderdaad zoals je zegt iedereen ervaart niet het zelfde, iemand in mijn familie die bij Orange zit heeft geen ontvangst als hij bij mij op bezoek is. Ik val wel af en toe terug op 2G binnen in huis, maar dan kan ik ook nog verder met VoWifi. , van zodra ik buiten ben is het wel OK.


  • Auteur
  • Motivator
  • December 11, 2025

@Emrr58 

Telenet heeft daar een veel beter bereik in heb er ook nooit een probleem ervaren. Dus ja Telenet als Orange zijn beter kwa ontvangst , ik ervaar dit zo. Andere kunnen anders ervaren dus ieder zijn mening. 

NU een kameraad die ook Proximus was overgestapt van ellende geen 5G , slecht bereik in Frankrijk , verbinding zomaar in eens weg al die zaken. Tja beste netwerk..?? Nee hoor echt niet en nogmaals iedereen ervaart dit anders das waar maar voor mij nooit meer Proximus .

Dag patrick, 

Zakelijk zijn er 6 nummers bij ons, (voordien 3 van Telenet, 3 Orange) waarbij we alle 6 zijn overgestapt.

In theorie lijkt Proximus veel beter te moeten werken, maar nu krijg ik de reacties over mij van de werknemers dat ze allemaal problemen ervaren. Omdat dit nog maar de 1e maand was wilde ik niet te snel oordelen.. Maar aangezien we dit allemaal ervaren, ga ik ervan uit dat we toch binnenkort terug zullen overschakelen..

Ik kom nu voordeliger uit met een promo als nieuwe klant, maar daarbij verlies ik wel de kwaliteit (zowel bellen als mobile internet). Spijtig genoeg denkt Proximus dat dit met de software van android of IOS heeft te maken😑


GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • December 23, 2025

@Emrr58 

Zijn er inmiddels nog kwaliteitsproblemen op de GSM toestellen van de werknemers?

 

Geert


Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • December 23, 2025

@Emrr58 

Gewoon overgaan naar Orange of Telenet heb je beter bereik en dit probleem niet. Telenet kwa bereik in het buitenland is wat anders heb ik wel andere ervaringen mee. 

Proximus erg slechte ervaring en zeker dat er geen 5G beschikbaar tijdens het bellen dat is iets wat ze nooit oplossen. 

IK heb nu Hey Telecom € 7 per maand , onbeperkt bellen en sms en 25 GB aan internet voldoende voor mij. Proximus vraagt dubbel zo veel en slecht bereik. Mijn partner gaat ook weg bij Proximus ook niks als problemen.