Vraag

Geblokkeerde nrs - inloggen niet mogelijk doordat veiligheidcode niet aankomt.


Reputatie 1

Hallo, sinds een tijdje kan ik niet meer inloggen bij marktplaats.nl en tweedehands.be

Zij sturen een code naar mijn gsmnr dat ik zou moeten op de site ingeven als controle maar die code komt geen enkele keer aan.

Zij vragen mij om mijn operator (Proximus) te laten checken of volgende nrs niet zijn geblokkeerd:

+447781470659
+6285857491547
+36303444223
+47566602493
+36208100254
+320335320002

Ik vind het een rare lijst want er zit geen normaal nr uit NL of B tussen, dat met +32 is toch te lang ?

Zelf heb ik nog nooit een telefoonnr geblokkeerd.

Maar kan het dat Proximus dat wél doet, zonder dat ik dat weet ?

En hoe kan ik weten of dat het geval is ?

En indien dat zo is, hoe kan ik het dan deblokkeren ?

Groetjes, Marc

 


15 reacties

@Marc_0360 blijkbaar worden dei nummers inderdaad gebruikt voor verificatie en valt dit nog voor 

zie bvb hier → SMS verificatie van Markltplaats komt niet aan | Odido community

Reputatie 1

Bedankt voor de toelichting Martin.

De daar voorgestelde oplossing, aan Marktplaats gaan vragen (via een chat) voor een trace, lijkt me onbegonnen werk.

 

MAAR, het is ondertussen opgelost.

Ik heb al een tijdje een Pixel 7 in gebruik.

Ik dacht dat een gsm van Google, waar Google Android op draait, het meest aangewezen zou zijn.

ECHT NIET

Wanneer men mij opbelde moest ik eerst de telefoon ontgrendelen alvorens ik kon opnemen, ondanks dat ik dat bij de instellingen had uitgezet.

En als ik dan uiteindelijk kon opnemen bleef de telefoon nog 6 keer rinkelen door het gesprek door.

Beiden heel vervelend.

Het laatste heeft blijkbaar te maken met dat de telefoon eerst wilt uitmaken of het geen spamtelefoontje is en waarbij in dat systeem er een bug zit.

Ondanks het uitzetten van die antispam (in Amerika is telefoonspam blijkbaar een echte pest) bleef dat probleem.

Uiteindelijk de telefoon-app verwijderd en een andere (third-party) in de plaats gezet die deze problemen niet had.

Werkte een tijd prima, totdat die app plots begon te vragen of zij mijn gegevens mochten delen met anderen.

Daarmee nogmaals de Google telefoon-app geprobeerd, denkende dat de bugs er ondertussen uit zouden zijn.

Maar wanneer men mij nu belde hoorde ik het wel rinkelen, maar had de telefoon een zwart scherm, en het enige wat ik kon doen was een toets aan de zijkant indrukken waarbij de oproep werd afgebroken.

Dan moest ik ontgrendelen en gaan zien wie mij proberen bellen had om die dan terug te bellen.

Dus opnieuw een andere (third-party) telefoonapp moeten zoeken die dat probleem niet heeft.

Een telefoon waarmee je enkel met veel moeite kan telefoneren, pfff.

 

Nu, een hele uitleg, maar wat was de reden dat ik die codes niet kreeg ?

Ik had al op de telefoon (en in mijn Google-account) goed gekeken naar eventuele geblokkeerde nrs, en daar stonden er geen.

Maar er niet bij stil gestaan dat er voor sms-berichten een aparte app is  ..  en ja, daar zag ik onder ‘spam’ die 335320002 staan met de verzonden code er bij.

 

Meer nog, ik zie daar ook oude sms-berichten van Proximus staan, ivm mijn afrekening !

Eenmaal geopend kan ik aangeven dat het geen spam is, en dan komen die in mijn gewone sms-inbox.

Maar het is dus mijn telefoon (Google) die beslist om een bericht als spam te beschouwen, ZONDER mij iets te laten weten !

 

Bij de instellingen van de app Berichten staat beveiliging tegen spam nochtans UIT

 

Ik vind het prima dat men mij wil beschermen  ..  maar ik wil dan wel weten hoe en wat en er controle over hebben.

 

't Is een lange tekst, maar hopelijk dient al dat typen nog voor iets, voor iemand anders die dit probleem vast stelt  🙃

 

 

 

 

 

@Marc_0360 
In ieder geval bedankt voor de feedback.

@Marc_0360 
Bedankt voor je feedbackt, maar ik ga er wel van uit  dat het uitsluitend een Pixel iets is.
Mijn Android telefoon heeft niets van die telefoon issues en voor het eerst lees ik dat een sms app een spam folder heeft. Wist ik niet en heb ik ook niet in de sms app.
Al mijn Android toestellen, alle vorige en ook de huidige, bieden mij de mogelijkheid een sms als spam te blokkeren. Voor zover ik weet komen alle sms gewoon binnen. (tenzij PX ze blokkeert)

Inderdaad met mijn galaxy S24 zie ik ook nergens een spamfolder ik gebruik de sms-app van google zelf en berichten-app ook van google.
Proximus heeft de laatste tijd al heel veel malafide sms'en onderschept, maar daar krijg je dan  niks van binnen op je smartphone.

Reputatie 1

@Mutlie

elk merk heeft zo zijn 'mindere kanten', maar als basisfuncties bemoeilijkt worden is het wel erg.

Dat van dat ontgrendelen is inderdaad iets typisch bij de Pixel.

Vroeger had ik Samsung, met veel bloatware op, en was naar Pixel gegaan voor een 'proper’ systeem.

Maar mijn goesting is over ..

Eén van een aantal andere ergernissen: sinds een tijdje geeft Pixel in de naam van de foto's niet meer de lokale tijd, maar de UTC, de universele tijd. En je kan dat niet afzetten !

Dan klopt de volgorde niet meer met foto's van mijn echte fototoestellen (afhankelijk van zomer- of winteruur is er dan 1 of 2 uur verschil op) en moet ik die telkens hernoemen.

Mijn volgende zal een Sony Xperia zijn, vooral ook omdat daar de foto's neutraler zijn, veel minder kunstmatig bewerkt. Dat geeft meestal foto's die minder mooi overkomen om direct te gebruiken,  maar ik bewerk toch al mijn fotos.

 

Oh ja, dat van die spam folder zou ik verwachten dat andere merken dat ook doen, daar dat van Google uit komt.

Hier in de app Berichten op het profiellogo klikken, dan 'Spam en geblokkeerd’.

Reputatie 1

@Martin

Dus bij Samsung Berichten (nog) niet dan.

 

Dat Proximus gekende fraude nummers blokkeert, voor iedereen dan, is super.

En het principe dat Google ook zoiets doet is op zich heel goed, maar dat er smssen worden in een spam folder geplaatst, ZONDER dat ik daarvan wordt verwittigd is echt niet ok !

Want wanneer je een bericht verwacht kan je daar nog eens gaan in kijken (dat weet ik nu), maar een bericht dat je niet verwacht, en daarin komt  ..  dan weet je het gewoonweg niet (nooit).

Mogelijk hebben Martin en ik geen spam folder omdat wij zelf nog niks hebben geblokkeerd?
Waarom de Pixel sms’en blokkeert begrijpt ik niet.
Heb jij je Pixel niet toevallig gekocht in Amerika? De Pixel 7 was hier toch niet verkrijgbaar, tenzij grijze import?
 

Reputatie 1

De Pixel is gekocht op een heel bekende Duitse website  :-)

Ik zie dat er toch ook bij Samsung modellen een Spam en geblokkeerd folder is, net een filmpje van een S22 gezien.

Maar inderdaad, als je er zelf geen geblokkeerd hebt en bij instellingen staat Beveiliging tegen spam uit, zal dat nog leeg zijn.

Maar de folder zal wel daar zijn.

 

Probleem is hier dus dat het toch gebeurt, ondanks dat de beveiliging UIT staat: 

 

 

Oh ja, weet iemand hoe je een geplaatste foto hier kan verkleinen ?

Op andere fora kan je dat heel makkelijk maar hier blijkbaar niet ?

@Marc_0360 

Je hebt gelijk,  maar ik ben daar nog nooit in gaan kijken, aangezien ik daar ook geen melding van krijg als er ene in de spam komt.

Ik zie net dat ik werk met google sms en samsung sms heb uitgeschakeld.

Ik kan via een sms naar de 3 puntjes (instellingen) en daar heb ik een item “blokkeren en spam melden”
wat niet hetzelfde is als “spam en geblokkeerd”

Reputatie 1

@Mutlie 

Die folder zie je wanneer je op het overzicht van alle smssen staat, dus Berichten net geopend, en dan op het account-logo klikt.

 

Eenmaal in een sms gaat het enkel over DIE sms.

Je kan als test eens eentje blokkeren en dan zien of die in de spamfolder komt.

 

Door die test ga je dat nr aan Google melden als spam, maar van 1 melding gaan der geen gevolgen zijn voor dat nummer 🙂

Ik zie net dat ik werk met google sms en samsung sms heb uitgeschakeld.

Ik kan via een sms naar de 3 puntjes (instellingen) en daar heb ik een item “blokkeren en spam melden”
wat niet hetzelfde is als “spam en geblokkeerd”

ik werk inderdaad ook met google sms, bij mij staan er nog maar twee in de sms spam.

ik gebruik ook de originele niet meer van samsung.

@Mutlie

Die folder zie je wanneer je op het overzicht van alle smssen staat, dus Berichten net geopend, en dan op het account-logo klikt


Juist, is dus leeg - en goed verstopt ook ;)

Daar ging ik ook niet aan gedacht hebben om daar te gaan zoeken achter spam sms’en

Reageer