Skip to main content

op het laatste van mijn factuur sta een telefoon nr dat niet in mijn telefoon staat en dat is 

042779990  en er gaat soms 5 x per maand  of 4 x per maand 4. 99 x5=24.95 euro 

heb het nu pas gezien en weet niet voor wat dat is graag uitleg daar over

beleefde groetjes Jacqueline 

@racario : Dat is ook het geval bij andere providers die diensten aanbieden van derden en deze aanrekenen op jouw abonnement. Geen enkele provider kan weten of bewust of onbewust een abonnement aangegaan is. Er is een oplossing maar dat is een drastische namelijk het blokkeren van alle betalende diensten zelf een mobiel ticket voor het openbaar vervoer,parkeerplaats,.. Zie hier hoe je dit kan doen: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bar_3rd/particulieren/support/telefonie/abonnement-en-pay-and-go/verbruik-en-belkrediet-opvolgen/oproepen-sms-en-of-surfen-blokkeren.html


@racario 

In de blokkeringen voor derde diensten bestaan er ook verschillende categorieën:

  • Blokkeer adult content
    Blokkeer nummers die erotische content aanbieden: 0906 en 0907 voor oproepen – 7xxx voor sms’en.
  • Blokkeer information content
    Blokkeer nummers die betalende informatie aanbieden: 0900, 0901, 0902, 0903, 0904, 0909 voor oproepen – 2xxx, 3xxx, 90xx-94xx voor sms'en.
  • Blokkeer gaming en entertainment content
    Blokkeer nummers die spelletjes en wedstrijden tegen betaling aanbieden: 0905 voor oproepen – 5xxx, 6xxx, 95xx-99xx voor sms'en.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-uw-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bar_3rd/particulieren/support/telefonie/abonnement-en-pay-and-go/verbruik-en-belkrediet-opvolgen/oproepen-sms-en-of-surfen-blokkeren.html

Groetjes,
Antonella

 


We begrijpen elkaar verkeerd!

 

Ik heb niets tegen “diensten door derden” zoals sms parkeren, sms bus ticket, parkeer app, etc ..

Hierbij heb je je expleciet ingeschreven, en alleen al door zelf  een sms te sturen maak je jezelf bekend bij de dienstenaanbieder.

 

Ik heb het hier alleen over de “on-click” praktijken, waarbij Proximus - zonder dat je het zelfs beseft - jouw telefoonnummer doorgeeft aan een website die je via de gsm bezoekt. Dit zou niet mogen kunnen (en er kan dan ook geen misbruik van gemaakt worden).


Ok bedankt voor de bijkomende info.


contact opnemen met hen om klacht in te dienen zie ook → VEEDZ | Proximus Forum

diensten door derden kun je ook blokkeren

Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

Betaalnummers, betaalsms'en en diensten door derden | Proximus

Betaalnummers, betaalsms'en, diensten door derden | Proximus

 


het is inderdaad een service die proximus aanbiedt net zoals ander dit ook doen en het is niet proximus die in de fout gaat of de fraude gepleegd heeft, het zijn de fraudeurs die moeten met d vinger gewezen worden, spijtig natuurlijk dat er enkel maar een methode bestaat om alles in één keer te blokkeren ….

Als proximus andere diensten aanbiedt en er wordt door anderern op één of andere manier misbruik van gemaakt da zou op den duur proximus best geen diensten meer leveren dan ….


FYI: best dat je hen ook contacteert om dit te stoppen/geld terug te krijgen , ze zijn verplicht te reageren, indien van hen geen reactie komt kan proximus dan een klachtendossier opstellen tegen hen.


@NickyDepetter 

we hebben dossier 48166234 opgestart om je te helpen;

De dossierbeheerder zal dit verder opvolgen en je informeren;

vriendelijke groeten

Tina


@Bottoy Goedemorgen,
De aanrekeningen van Veedz betreffen transacties met betrekking tot een abonnementsdienst op streaming van Video’s. Op de vraag hoe deze abonnementsdienst gestart werd, kan Proximus geen uitsluitsel geven. Maar in dit geval vermoeden we dat de inschrijving gebeurde via het bezoeken van een website of applicatie via de gsm waarbij er toestemming werd gegeven tot activatie van deze abonnementsdienst (de regelgeving hierrond werd vastgelegd onder de GOF-richtlijnen waaraan iedere dienstverlener zich dient te houden).

Via dossier 49842134 heb ik antwoordelementen gevraagd aan Veedz in verband met de aanrekeningen op jouw gsm-nummer. Uit deze antwoordelementen blijkt dat de sms'en dat naar jou werden verstuurd in de Franse taal zijn, terwijl jij Nederlandstalig bent. Om deze reden heb ik Veedz verzocht een terugbetaling te doen van de aangerekende bedragen. Ze zijn hiermee akkoord gegaan.
De terugbetalingen gebeuren op dezelfde manier als de aanrekeningen, via de aparte rubriek 'diensten geleverd door derden' op de factuur. Deze terugbetalingen kunnen niet met terugwerkende kracht worden verrekend op de huidige factuur en zullen bijgevolgd worden verrekend op de factuur waarbij ze worden meegestuurd. Dat zal dus gebeuren op de factuur van januari.

Voorts kunnen we nog melden dat er verschillende soorten blokkeringen bestaan om aanrekeningen voor diensten geleverd door derde partijen te voorkomen:

1.         Blokkering Adult Content: blokkeert diensten, sms’en en oproepen die pornografische en andere erotische content aanbieden

2.         Blokkering Payment Content: blokkeert sms’en naar de shortcodes beginnende met 4xxx die betalende content aanbieden PPU (zoals sms-parkeren of sms-ticketing De Lijn)

3.         Blokkering Information Content: blokkeert oproepen naar 090x-nummers, maar ook diensten en sms’en die andere betalende content aanbieden (2xxx, 3xxx, 90xx-94xx)

4.         Blokkering Gaming/Entertainment: blokkeert diensten, sms’en en oproepen die spelletjes, wedstrijden en andere gaming content aanbieden

Wij hebben blokkeringen 1, 3 en 4 geactiveerd. Op deze manier kan je je niet meer inschrijven op andere betalende abonnementsdiensten, maar kan je wel nog gebruik maken van diensten zoals sms parkeren of sms ticketing van het openbaar vervoer.

Groetjes,
Antonella


Ter info: je kunt ook om zo iets te voorkomen diensten door derden blokkeren

→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sscr_3rd_party/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-je-factuur/bij-wie-kun-je-terecht-over-diensten-door-derden.html

→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-je-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html

 

Hier werd ook al één en ander besproken hoe zoiets kan gebeuren

→ https://nl.forum.proximus.be/klachten-54/wister-49985?postid=648045#post648045


op deze lijst 

https://www.proximus.be/mcommerce

en zoekt op

DIGITAL 

zie je dit nummer verschillende keren onder de benaming van de leverancier “Digital Virgo Entertainment”


@tina.b 

Bedankt!


@Bart204 Dag Bart, er werd een dossier 49125575 aangemaakt hiervoor.De dossierbeheerder van dit dossier neem t contact met je op. Groetjes Luc


@Thuviel 

Beste,

dossier 50162121 is opgemaakt voor de betrokken dienst

Zij zullen je contacteren.

Groetjes

Tina


@STEVEN_020 Ik heb via dossier 45827108 een tussenkomst gevraagd aan de derde dienst. Je wordt via een dossierbeheerder verder op de hoogte gehouden. Groetjes, Antonella


De Proximus-klantendienst heeft mij telefonisch gecontacteerd, waarvoor dank, en mij geadviseerd om een SMS-bericht naar 8220 met melding “STOP” te sturen. Na het versturen van het SMS-bericht kreeg ik meteen de bevestiging van Veedz dat het abonnement gestopt was.


@Neo_21 Ik heb dossier 50876637 opgemaakt en antwoordelementen gevraagd aan de derde dienst. Zodra ik antwoord heb, laat ik iets weten. Ondertussen heb ik de blokkeringen voor derde diensten geactiveerd op jouw gsm-nummer. Groetjes, Antonella


@racario Nog een gouden raad wanneer je app installeert kijk of er geen icoontje staat van in-app aankopen in de Google . Soms misbruiken de bedrijven achter deze diensten om toch een abonnement af te sluiten wanneer er geklikt wordt op een advertentie in een gratis applicatie. Je zou ook de gebruiksovereenkomst moeten lezen hoe een abonnement kan worden afgesloten. Ik geef gerust toe dat dit niet helemaal een mooi handelspraktijk is, maar juridisch is dit wel correct want wanneer je een app download en installeert ga je akkoord met de voorwaarden.


Digital Virgo Entertainment (hebben het systeem ontwikkeld om automatisch een abonnement te kunnen factureren op de factuur van de abonnee) is wel een ander bedrijf dan Digital Global Pass. (is het bedrijf achter volgende diensten: https://be.digitalgp.com/nos-services-nl?dve_trk_id=ddc53731-02be-4689-a973-2004dd473074 Met mijn link kan je in 1 keer al de abonnementen opzeggen van hun diensten.


@jaklien52 Digital Virgo Entertainment is de provider dat de dienst Veedz op jouw factuur aangerekent. Indien je hier vragen of opmerkingen over hebt kan je contact met hun opnemen via het telefoonnummer +32 4 277 99  90 of via e-mail op customer@veedz.be. Groetjes, Antonella


Dat blijkt te gaan om een betaal dienst om video’s te kunnen bekijken op het internet op jouw smartphone (=streamen) van het Franse bedrijf: DIGITAL GLOBAL PASS Hier kan je controleren of jouw nummer aan een abonnement gekoppeld is en dit zo nodig stopzetten: https://be.digitalgp.com/home-nl


Vinden jullie dat verantwoord dat er Proximus samenwerkt met zulke fishy leveranciers en ‘one click’ abonnement  verkoopt aan klanten?

Is het zelfs verantwoord om de  optie ‘one click buy ‘standaard aan te zetten voor Proximus klanten?

 

 


Ik heb dit gedaan maar in een organisatie met 4600 medewerkers in verlofperiode zal dit geen evidentie zijn terwijl dit hier in het forum duidelijk als een veelvoorkomend probleem wordt aangegeven. Hier neem ik toch ook aan dat Proximus misbruik aanpakt.

 

Gezien het splitbilling is komt dit hoe dan ook bij mij terecht.


Dag @flitser78 , Volgens de antwoordelementen dat ik heb mogen ontvangen van Veedz werden hun sms’en in het Frans verstuurd. Aangezien jij Nederlandstalig bent, is dit niet volgens de GOF-richtlijnen. Daarom heb ik de derde dienstaanbieder in gebreke gesteld en hun verzocht een terugbetaling te doen van de aangerekende bedragen. De derde dienstaanbieder is hiermee akkoord gegaan.
De terugbetalingen gebeuren op dezelfde manier als de aanrekeningen, via de aparte rubriek 'diensten geleverd door derden' op de factuur. Deze terugbetalingen kunnen niet met terugwerkende kracht worden verrekend op de huidige factuur en zullen bijgevolgd worden verrekend op de factuur waarbij ze worden meegestuurd. Dat zal voor jou dus gebeuren op de factuur van maart.
Ik zie verder dat je de blokkeringen voor derde diensten reeds activeerde via MyProximus.
Verder wil ik je nog aanraden om eens te kijken jouw pack om te schakelen van het oude pack Internet+TV+Mobiel naar Flex S (=internet+tv+mobiel). Dit zou voordeliger zijn voor je maandelijkse factuur.
Packs | Proximus
Groetjes,
Antonella


@Dorry dossier 48899405 werd opgemaakt voor nazicht door de CSO, die je verder zal contacteren. Groetjes, Heidi


Reageer