Skip to main content
Vraag

EDGE verbinding werkt niet

• March 14, 2026
  • 3 reacties
  • 6 Bekeken

Geregeld ben ik op plaatsen waar er geen 4G/5G verbinding is en mijn gsm overschakelt naar EDGE. 
Echter biedt deze verbinding geen enkele mogelijkheden om te surfen of berichten.
Mijn instellingen heb ik nagekeken en die zijn juist, opnieuw opstarten of de vliegtuigmodus manipuleren brengen geen oplossing.

Splinternieuw toestel en simkaart.

Wat kan ik verder doen om toch gebruik te maken van deze verbinding?

3 reacties

Martin
  • March 14, 2026

FYI:

Als je toestel op EDGE zit, werkt de verbinding meestal technisch wel, maar de snelheid en netwerkprioriteit zijn zo laag dat moderne apps er bijna niets meer mee kunnen doen.

sms werkt normaal nog wel  wanneer: je alleen 2G / EDGE hebt, mobiele date uitstaat en internet volledig onbruikbaar is

Providers zoals Proximus ondersteunen sms nog steeds via hun 2G-netwerk.
Er zijn wel enkele situaties waarin het niet lukt:

Zeer zwak 2G-signaal dan kan zelfs de GSM-signalisatie mislukken.

• RCS-chat i.p.v. sms

In apps zoals Google Messages wordt vaak RCS-chat gebruikt.

• RCS heeft internet nodig.

• Met EDGE werkt dat vaak niet.

• De app moet dan terugvallen naar klassieke sms.

• iMessage / chatdiensten

In iMessage of andere chatapps werkt het alleen via internet.

Als je merkt dat berichten niet vertrekken:

• zet chatfuncties uit (RCS of iMessage)

• of kies “Versturen als sms”

Dan zal het bericht bijna altijd nog via 2G verzonden worden.

• Auteur
  • Apprentice
  • March 14, 2026

Bedankt voor uw reactie. Met berichten bedoelde ik vooral chat apps zoals Whatsapp of Messenger. Het zal dan mogelijks aan de moderne apps liggen die niet werken op het trage netwerk.

Een sms versturen zal inderdaad nog wel lukken maar dat gebeurt nog zelden en kan ik dus niet bevestigen.

Het is wel te betreuren dat op plaatsen waar er slechte of geen dekking van het hedendaagse 5G netwerk is, dat je als gebruiker moet terugvallen op EDGE waarbij nog weinig functies van de smartphone operationeel zijn. 

Wat kan een gebruiker nog meer doen om op zulke plaatsen bereikbaar te zijn via het mobiele netwerk?!

Martin
  • March 14, 2026

@ysch 

Je kan altijd voor de Proximus medewerkers die maandag hier terug langskomen,  in je  forumprofiel* in het privéveld Ticket** de plaatsen opgeven waar er geen 4G/5G verbinding is met je  gsm die overschakelt naar EDGE. Zodat ze dit kunnen doorgeven aan de bevoegde betrokken dienst.

→ *ForumProfiel. In het veld **"Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag. Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier ook best als het gebeurd is.