Sinds anderhalf jaar heb ik een pack Familus met internet, TV en vast telefoonnummer. Toen ik het aanbod zag van 9€ voor een smartphone Galaxy20 bij toevoeging van een mobiel nummer aan mijn pack ben ik naar de Proximus shop in Eeklo getrokken. Daar stelde ik de vraag of het mogelijk was om van het aanbod van 9€ gebruik te maken (volgens info op site alleen geldig voor bestelling via internet) en overschakelen naar een flex all-in-pack te bekijken. Het aanbod van de 9€ bleef volgens de verkoper geldig omdat hij eigenlijk alleen mijn aanvraag via internet in het systeem zou inbrengen. Het overschakelen naar een flex pack was volgens hem een goede beslissing gezien familus eigenlijk achterhaald is. Hij raadde mij wel aan om mobiele telefonie van 15GB te nemen ipv van standaard 5GB, voor 11€ per maand eer.Ik kreeg van hem geen enkel document, noch ter inzage noch ter goedkeuring of ondertekening. Hij zei me wel dat alles via internet zou geregeld worden en dat ik in afwachting wel het toestel mocht meenemen, mits betaling van de 9€. Thuisgekomen vond ik twee mails in mijn mailbox. Eentje met verzoek om mijn aanvraag tot overschakeling van mijn mobiel nummer te valideren. Een tweede mail ging om een ‘bevestiging van uw wijziging’. Tot mijn verbazing is hierin sprake van:
- Een flex-fiber pack aan 91,99€, een pack dat nergens op de site terug te vinden is. In grootorde komt dit overeen met het flex all in pack (95,99€), inclusief mobiel bellen.
- Daarboven wordt een bijkomende maandelijkse kost geïntroduceerd, waarover in totaal niet werd gesproken in de shop: 25€ voor ‘Data Phone 2.5GB’ en + 26€ voor ‘Mobile Flex’.
Ik heb dan onmiddellijk telefonisch contact genomen met Proximus, waar men mij wist te vertellen dat die bijkomende maandelijkse kost van 51€ eigenlijk over 24 maand loopt en de afbetaling van de smartphone inhoudt. Of dit nu terecht is of niet hou ik in het midden (het wordt dan wel een toestel van meer dan 1200€, zowat het dubbel van de marktwaarde...), feit is dat hierover geen melding werd gemaakt door de verkoper. Ik heb dus onmiddellijk gemeld dat ik de aanvraag voor overschakeling van mijn gsm nummer niet wenste te valideren en ook de voorgestelde wijziging niet aanvaard, gezien de informatie die ik gekregen had niet klopte met het voorgestelde contract. Op mijn vraag om ook schriftelijk te bevestigen dat ik onmiddellijk mijn weigering bekend heb gemaakt kreeg ik als antwoord dat dit technisch niet mogelijk is en dat alleen een dossiernummer kan aangemaakt worden. Ondertussen is (ondanks mijn weigering tot validatie) mijn gsm nummer bij de andere provider opgezegd en geblokkeerd. De nieuwe sim-kaart die met het toestel is meegegeven heb ik ongeopende gelaten, gezien dit als een akkoord zou kunnen beschouwd worden. Feit is dat ik ondertussen zeker een week zonder gsm zit.
Per mail kan ik die weigering blijkbaar niet doorgeven en na telefonisch contact weigert Proximus om te bevestigen dat ik de weigering per kerende telefonisch heb gemeld.
Dit lijkt mij allemaal erg dubieus in afwachting van wat men met het ‘dossier’ zal aanvangen. Feit is dat mijn vertrouwen in Proximus, na tientallen jaren als klant, danig geschokt is.