Skip to main content
Vraag

bellen tussen Spanje en Belgie

• February 6, 2026
  • 6 reacties
  • 58 Bekeken

Marc Duponcheel

Roamen in Europa is gratis. Die extra kost viel weg voor degene in het buitenland.

Maar

Als men, bijvoorbeeld, vanuit Spanje met Proximus SIM belt naar iemand in Belgie met Proximus SIM. Kost dat de beller per minuut meer dan bellen vanuit Belgie met Proximus SIM belt naar die iemand in Belgie met Proximus SIM?

en

Als men, bijvoorbeeld, vanuit Belgie met Proximus SIM belt naar iemand in Spanje met Proximus SIM. Kost dat de beller per minuut meer dan bellen vanuit Belgie met Proximus SIM belt naar die iemand in Belgie met Proximus SIM?

dus

de vraag gaat niet over roaming kost maar beller kost

6 reacties

Mutlie
  • February 7, 2026

Ik begrijp de vraag niet helemaal omdat sinds 2017 roamingkosten zijn afgeschaft binnen de EU.
En dit is ongeacht je een abonnement hebt of prepaid (Pay&Go).
Het kost dus evenveel om naar of vanuit een ander EU land te bellen als in België en dit gaat ver.
Praktisch voorbeeld: Bellen met een Proximus nummer vanuit  Spanje naar een Nederlands nummer in Nederland valt onder die EU-roamingregels . Dit betekent dat je evenveel betaalt als in België, oftewel je belminuten gaan uit je bundel oftewel het kost niets extra als je onbeperkt belt.  (abonnement)
Idem als die Nederlander zich ook in Spanje bevindt.

Martin
  • February 7, 2026

cfr. uitleg Mutlie

&

TBI: ook uitleg vind je op PX site bv hier;

Marc Duponcheel

Dank iedereen voor reactie en link. Zelf bel ik haast nooit en ben een n00b terzake maar iemand in Spanje vertelde mij dat ChatGPT sprak over 0.19eu/min. Dus -geen- extra roaming kosten, -maar- extra internationaal bel kosten.

Mutlie
  • February 7, 2026

Er zijn geen extra internationaal of hoe ook genoemd kosten verbonden aan een gesprek binnen de EU.
Toch niet voor ons, Europeanen binnen de EU.
ChatGPT (A.I. in het algemeen) is dus niet altijd juist. 

Marc Duponcheel

Akkoord, ik neem ChatGPT niet voor juist en precies daarom kwam ik hier op het forum voor informatie!

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • February 7, 2026

Roaming: wat u betaalt om uw smartphone in een ander EU-land te gebruiken - Your Europe

Geen extra kosten voor bellen of gebeld worden in een ander EU-land

Bent u op reis in een ander EU-land, dan hoeft u niet extra te betalen om daar uw mobiele telefoon te gebruiken. We noemen dit “roam like at home”. U belt (naar mobiele en vaste nummers), verstuurt sms’jes en gebruikt data (surfen op internet, muziek- en videostreaming enz.) voor binnenlandse tarieven. U betaalt hiervoor dus evenveel als in eigen land.