Vraag

Bellen over wifi met Google Pixel 3A

  • 27 December 2023
  • 12 reacties
  • 121 Bekeken

Hallo,

we hebben recent een GSM nummer geporteerd van Telenet naar Proximus. De mobile coverage in huis is van slecht naar onbestaand gegaan. We hebben thuis ook Internet van Proximus.

De Proximus oplossing is bellen over wifi maar ik krijg de optie niet te zien in de Android menu (alle stappen online gevolgd). Het lukt wel op een ander GSM toestel. GSM toestel is een Pixel3A, die dit wel degelijk ondersteund (voorbeelden gezien met providers uit het buitenland). Het toestel staat niet opgelijst op de Proximus website:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_vowifi_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/bellen-via-wifi.html

Ik lees op andere forum topics dat VoWifi op aanvraag kan aangezet worden?
Welke oplossing stellen jullie voor?

Alvast bedankt


12 reacties

@debackerrik

Omdat de PX forummedewerkers al zouden kunnen natrekken of VoWifi ook actief staat bij hen en meer informatie te kunnen geven: Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is). In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden bv. i,n dit geval over welk gsm-nummer het gaat. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Reputatie 7
Badge +3

@debackerrik  Dag, op het eerste zicht staat dit actief. Ik heb navraag gedaan en laat je nog feedback. Groetjes

 

Ik heb de gegevens toegevoegd in mijn profiel. Ik heb verschillende opties proberen volgen om de optie “ bellen over wifi” in de settings van android te vinden maar ik zie de optie nergens te voorschijn komen.

Android 12: 

 

https://www.verizon.com/support/knowledge-base-224390/

https://devices.vodafone.com.au/google/pixel-3a-android-10-0/calls-and-contacts/turn-wi-fi-calling-on-or-off/

 

Reputatie 7
Badge +3

@debackerrik 

volgens de techn dienst moet het toestel wel volte ondersteunen

de techn collega’s proberen contact op te nemen.om te bespreken

groetne

Tina

Gisteren bevestiging gekregen dat VoWifi toch niet actief stond voor mijn nummer, maar geactiveerd werd. Voorlopig, ook na herstarten toestel, geen oplossing. 

Provider instellingen: 20601-33000000665.52.

2021-09-30

Reputatie 7
Badge +3

@debackerrik 

Ondertussen meer gespecialiseerde collega’s ad lijn gehad:

“Wij ondersteunen Google Pixel toestellen vanaf de Pixel 4a.

De Pixel 3a is te oud en heeft de firmware update voor de Proximus support niet, zal deze ook niet krijgen, en bijgevolg zal de klant de settings niet zien om VoWIfi te selecteren.”

dus ook al staan al de settings nu goed, dit toestel kan niet functioneren voor bellen over wifi.  Excuses.

groeten

Tina

 

TBI: Is ook terug te vinden op de PX Site → Bellen via wifi / ondersteunde toestellen | Proximus

namelijk:

Ondersteunde Pixel toestellen

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik lees op andere forum topics dat VoWifi op aanvraag kan aangezet worden?

Welke oplossing stellen jullie voor?

 

Eigenlijk vraag ik mij af waarom VoWifi “op aanvraag” moet aangezet worden. Zou iemand daar een zinnig antwoord kunnen op geven?

Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat 10 miljoen Proximus GSM klanten allemaal individueel naar de Helpdesk moet bellen om VoWifi te laten activeren op hun lijn?

Waarom wordt VoWiFi en VoLTE niet per definitie aangezet op alle GSM nummers (ongeacht jouw toestel)? VoWiFi is toch een optie op je SIM kaart (of op je GSM nummer)?

  • als je een toestel hebt dat ondersteund wordt zal VoWiFi werken 🙂.
  • als jouw toestel het niet ondersteund zal het niet werken 😓.

De SIM kaart is toch niet gelinkt aan één bepaald toestel?

Vorige week werd VoWiFi/VoLTE geactiveerd voor alle Mobile Vikings klanten. Het werkt gewoon (Ik gebruik een One Plus Nord).

Meer nog, ik kan in mijn toestel de voorkeur voor bellen over WiFi instellen. Van zodra ik WiFi heb staat het toestel op VoWiFi (zelfs indien mobiele ontvangst goed is), pas als er slechte WiFi wordt er overgeschakeld op mobiel bellen 😀

Reputatie 7
Badge +3

@philippe_d   Dit is voor Proximus deze ‘algemene activatie’ ook zo, alleen hebben niet alle simkaarten/nummers dezelfde voorgeschiedenis en kunnen er altijd zijn waar de activatie later handmatig met toegevoegd worden.

Bij mij was het (VoLTE /VoWifi)  inderdaad ook actief zonder Proximus daarvoor te moeten aanspreken.

Maar het percentage t.o.v. die 10 Mjn gsm gebruikers zal heel laag zijn waarbij de klant het eerst moet aanvragen, maar zoals altijd geeft een forum daar een totaal verkeerd beeld van. Daarbij zijn er dan ook al een heel aantal die het activeren aanvragen die met een verouderd niet door PX ondersteund toestel zitten.

Reputatie 1

Waarom zijn het enkel die telefoons die op de site vermeld staan die VoWifi ondersteunen bij Proximus? Er zijn nog talrijke andere merken die het ook ondersteunen, maar die blijkbaar niet door Proximus vrijgegeven worden. Zelf heb ik een Sony Xperia 1 II die het ondersteunt, maar niet in de lijst van Proximus voorkomt. VoWifi zou voor mij een hele hulp zijn, aangezien ik thuis binnenshuis niets van ontvangst heb op het gelijkvloers.  

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d   Dit is voor Proximus deze ‘algemene activatie’ ook zo, alleen hebben niet alle simkaarten/nummers dezelfde voorgeschiedenis en kunnen er altijd zijn waar de activatie later handmatig met toegevoegd worden.

 

Bedankt voor het antwoord. Als ik het goed begrijp, zeg je:

  1. VoLTE en VoWiFi is standard geactiveerd op alle Proximus GSM nummers. De klant hoeft hiervoor niets te doen (gewoon WoWiFi instellen op zijn ondersteund toestel).
  2. In uitzonderlijk geval is er een interventie van Proximus vereist.
  3. Activatie gebeurt op het GSM nummer, en heeft dus niets met het toestel te maken.

Wat toestellen betreft:

 

Reageer