Skip to main content
Vraag

belkrediet pay en go verdwijnt zonder gebruik


Mijn vader heeft sinds eind januari een nieuwe gsm, een gewone simpele gsm- nokia dus geen smartphone.  Die dient enkel voor noodgevallen dus er wordt niet mee gebeld.  Bij het vernieuwen van de pay en go sim kaart (vorige was nog oud model) stond er nog meer dan 25 euro beltegoed op en dat is op twee maanden tijd op magische wijze verdwenen.  Een week geleden stond er nog 2 euro op en heb ik 10 euro bijgeladen en ook de 4G afgezet omdat ik dacht dat het hier misschien aan lag.  Ondertussen een week later staat het belkrediet nog maar op 9 euro.  Het enige dat er gedaan wordt is het beltegoed controleren via 121 maar dat was altijd een gratis dienst.  Geen idee wat er aan de hand is.  Ik heb al geprobeerd dit op te lossen maar op de website krijg je een nutteloze chatbot en toen ik de klantendienst probeerde te bellen kreeg ik na een eindeloos keuzemenu en doorschakelen iemand aan de lijn die redelijk onbeschoft zei dat ze over pay en go niks deden en “ga naar winkel”.  Maar de proximus winkel da’s niet echt handig want toen ik eind januari helemaal naar daar gereden was om de oude simkaart om te ruilen moest ik nog eens terug in het bijzijn van mijn vader “want er was teveel fraude”.  Een zoon met dezelfde naam die de simkaart van zijn 80 jarige vader komt omruilen voor een ander exemplaar.. komaan zeg.  Tsja…   Mijn vader zegt nu dat hij de sim kaart uit zijn gsm gaat halen en de gsm niet meer gebruiken maar dat is dus ook niet de bedoeling want als hij onderweg is wil ik wel dat hij die gsm dus bijheeft voor noodgevallen. 

  • Apprentice
  • 4 april 2025

update : ik heb nu een account aangemaakt en merk dat er elke dag (soms midden in de nacht) een datasessie aangerekend wordt van 0.01 mb die 0.42 euro kost.  Iemand een idee wat dit is en hoe ik dit kan afzetten?  Bedankt!


  • Apprentice
  • 4 april 2025

update : ik heb ondertussen ontdekt dat er 1 x per dag een datasessie van 0.01 mb en 0.43 euro aangerekend wordt… wat is dit?


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4 april 2025

Concreet lijkt er dus één of andere applicatie (app) actief op deze GSM

 

Door mobile data de deactiveren op deze Nokia GSM zou er geen dergelijke dataverbruik meer kunnen optreden/gefactureerd worden

bv.

Bespaartips | Mobiel internet uitschakelen

Support | Internet How to disable mobile data Nokia 110 4G (2023) | Three.ie

 

Proximus medewerkers kunnen/mogen niet nagaan welke websites/applicaties gebruikt werden (enkel op vraag van justitie kan/mag dit uitgezocht worden)

 

 

 

 


DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 4 april 2025

@kvgevg Kan je het desbetreffende gsm nummer toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.


  • Apprentice
  • 4 april 2025

​ DaisyS ik heb mijn nummer toegevoegd


  • Apprentice
  • 4 april 2025

update : ik heb de gsm nog eens helemaal bekeken en het is een simpele gsm, nokia zonder apps dus geen idee waar dat dataverbruik vandaan komt, het is dus bijna dagelijks dat dat er vanaf gaat dus er moet toch op één of andere manier iets geactiveerd worden


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4 april 2025

& Over welke Nokia “feature/dumb” phone praten we?

All Nokia phones


  • Apprentice
  • 4 april 2025

het is een nokia 235 4 G , waarvan de 4 G ondertussen al afgezet is


Martin
  • 4 april 2025

Kan je dan op deze gsm mobiele data niet uitzetten buiten 4G afzetten.


  • Apprentice
  • 4 april 2025

dit is echt een hele simpele gsm zoals vroeger,  de handleiding is heel beperkt en er staan alleen heel basic zaken op de telefoon zoals berichten en telefoneren, ergens moet er iets op de achtergrond draaien maar ik kan het in ieder geval niet vinden.


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4 april 2025

@Martin ik ga ervan uit dat de auteur met 4G uit bedoelt dat mobiele data uitgeschakeld zijn 

 

Fyi

Nokia 235 4G - FAQ - Gomibo.be

 

Op deze 4G toestellen (2x5) is o.a. whatsapp enz. actief maar vermits mobile data uitstaat, kan mogelijks Proximus eventueel meer info over het tijdstip van verbruik geven

Op deze 2x5 toestellen is het wel mogelijk op het toestel zelf het data verbruik te consulteren (blijkbaar niet per app evenwel) bv.

Check Mobile Data Usage on Nokia 3210, 235 , 225 , 215 ( 4G 2024) - YouTube

 

 


Martin
  • 4 april 2025

Die 0.42€ dat zegt mij precies iets dat ik hier vroeger gelezen heb maar herinner mij niet meer wat dit juist was, zou dit iets met sms te maken hebben mss! 

‘t zal wel duidelijk worden eens de PX moderatoren dit nagetrokken hebben als ze volgende week terug langskomen.


Mutlie
  • 4 april 2025

Het bedrag van 0,42 zelf zegt me niet direct iets, maar is het ivm dataverbindingen met alarmcentrales dat je denkt?


Martin
  • 4 april 2025

Dit is inderdaad ook al ter sprake gekomen dat er op regelmatige basis testen gedaan worden waarbij er ieder keer een bedrag afgaat, maar ik weet niet of dit over 0.42€ ging; een mens zou op den duur alles moeten noteren, met het gevolg als je teveel noteert dat je  ook op de lange duur niets meer terugvindt ;-) 


HeidiE
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • 7 april 2025

Dag ​@kvgevg ik heb dossier 56455855 aangemaakt voor nazicht door de juiste dienst, die je verder zal informeren. Groetjes, Heidi


  • Apprentice
  • 7 april 2025

Bedankt HeidiE om een dossier aan te maken!  de telefoon staat ondertussen uitgeschakeld sinds vrijdag in afwachting van een oplossing.