Skip to main content
Vraag

Anonieme nummers

Ik word van tijd tot tijd midden in de nacht gebeld door anonieme nummers.

Ik weet dat het geen oplichters zijn en hoogstwaarsvhijnlijk mensen uit mijn verleden maar ik mis de oproepen altijd (omdat ze om 2u snachts zijn ofzo) en kan niet terugbellen.

Is er een manier om te achterhalen wie het is?

10 reacties

Mutlie
  • 1955 reacties
  • 23 februari 2025

Je  zou misschien beter deze 3 vragen eens stellen:
1. waarom verbergt de beller zijn identiteit?
2. waarom spreken ze geen boodschap in?
3. hoe kan je zeker weten dat het geen oplichters zijn?

Anoniem is anoniem.
En er is de GPDR wetgeving inzake privacy. Dus zal Proximus het je niet vertellen.

Martin
  • 33186 reacties
  • 23 februari 2025

Inderdaad aan u zullen ze het niet doorgeven, in geval je klacht indient bv bij de ombudsman van telecom dan kunnen zij die gegevens aan PX opvragen. 
Hiervoor hoeft de politie dus niet in tussen te komen.
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kan de identiteit van de oproeper nagaan. Ze starten wel alleen een onderzoek als de feiten vast lijken te staan en als u de precieze data en tijdstippen kan bezorgen. De Ombudsdienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren als die vanuit het buitenland belt.

Mutlie
  • 1955 reacties
  • 23 februari 2025

@Martin
Is de ombudsman dan niet gebonden aan de GDPR? En als zij de gegevens krijgen, wat dan?
Zijn we dan niet even ver?

Martin
  • 33186 reacties
  • 23 februari 2025

Zij gaan u de nummers niet geven maar wel maatregelen treffen, met buitenlandse nummers kunnen ze niet veel tegen doen.

Mutlie
  • 1955 reacties
  • 23 februari 2025

De vraag is of er maatregelen moeten getroffen worden. Dan zou ik toch denken dat er een vereist nadeel (stalking? overlast? … ) is. Het zou natuurlijk kunnen gaan om overlast als het nachtelijke telefoontjes zijn met de bedoeling iemand lastig te vallen en te wekken.
Volgens de openingspost is dat niet zo.

Ik begrijp de openings vraag zo:
Naar aanleiding van vermoedelijke vrienden uit het verleden die mogelijks terug contact  en dan nog anoniem (!) willen opnemen, is de vraag volgens mij: ALS het inderdaad een vriend is uit het verleden én die wil contact opnemen, wie is het dan ? En dan gaat de tussenkomst van de ombudsman naar mijn bescheiden mening niets bijbrengen.

Martin
  • 33186 reacties
  • 23 februari 2025

Een vriend uit het verleden die wilt contact opnemen om 2 uur ‘s nachts, ik zou eerder denken dat het een telefoon uit het buitenland is waar ze met een ander uur zitten, tenzij die vriend in het buitenland zit :-)

NB: De ombudsman zal reageren / helpen enz naar gelang de klacht of de reden die je eventueel opgeeft en die nemen ook verder contact op via mail om verder het geval te bespreken enfin soit, ik gaf het maar mee in geval het Vessie zou interesseren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1243 reacties
  • 23 februari 2025

Mijn vrienden bellen niet om 2 uur 's nachts.

Ooit kreeg ik nogal regelmatig overdag telefoon van een onbekend nummer : heb daarop nooit geantwoord en toen werden ze dat beu. Dat waren wel marketing trucs. 

Ooit bestond er een manier om het onbekend nummer te achterhalen : *69 bellen. Bestaat dat nog?

Martin
  • 33186 reacties
  • 23 februari 2025

Bedoel je met onbekend dat je de nummerweergave niet ziet of een anoniem nummer als het geen anoniem nummer is en het nummer wordt niet weergegeven dan kan je het nummer 1919 bellen om het laatste gebelde nummer te weten te komen.

ivm *69 lees ik het volgende → hier

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1243 reacties
  • 23 februari 2025

Ik bedoel dat het nummer niet op het scherm kwam. Dan stond er ..... ik weet het niet meer, maar ik ben er nu vanaf. Ooit heb ik wel eens geantwoord met "met de politie van Oostnalle" en dan was die ook rap weg. 

tina.b
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • 3216 reacties
  • 24 februari 2025

@Vessie 

nee, er is niet dadelijk een manier om dit te achterhalen.

Geheim is inderdaad geheim.

Enkel via de rechtbank kan een juridische aanvraag gestart worden, en dan nog zijn er strikte voorwaarden.

Ook de ombudsdienst krijgt de anonieme nummers niet.

Best afwachten tot men zich kenbaar maakt? Het lijkt me normaal dat iemand niet anoniem belt als je met iemand wil spreken? 

Ik neem geen anonieme nummers op en hoop dat de beller een bericht inspreekt.

Succes ermee…. 

mvg

Tina