Skip to main content
Vraag

Achterblijven software updates Fairphone 6

• December 6, 2025
  • 4 reacties
  • 58 Bekeken

De Fairphone 6 heeft sinds zijn release al enkele software updates gehad. Deze bevatten momenteel nog redelijk wat bug fixes aangezien het toestel nog relatief nieuw is. Daarbij is mij en andere leden van het Fairphone Forum opgevallen dat gebruikers van het Proximus netwerk (Proximus en Mobile Vikings) vaak veel langer moeten wachten op software updates dan mensen op andere netwerken in België en Europa. De nieuwste update versie FP6.QREL.15.151.0 is daarvan het meest extreme voorbeeld. Deze is uitgekomen op 10 november en nu bijna een maand later op 6 december is er nog steeds geen update te downloaden door Proximus gebruikers. Blijkbaar moeten software updates goedgekeurd worden door de providers, dus daarom mijn vraag op dit forum: waarom duurt dit steeds zo lang bij Proximus en kan dit in de toekomst niet sneller?

4 reacties

Martin
  • December 6, 2025

Gewoon ter info: Mss kan je de laatste software updates dan zelf ondertussen uitvoeren indien ze beschikbaar zijn  → How to check and update your software version – Support

• Auteur
  • Apprentice
  • December 8, 2025

Bedankt voor de suggestie, en ik zie daar inderdaad de lijst met updates voor de Fairphone 6, maar nergens een manier om die manueel te installeren. Plus het is natuurlijk veel gebruiksvriendelijker om OTA software updates te krijgen.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • December 8, 2025

@Keubert Ik zal hiervoor informeren bij de verantwoordelijken hiervoor. We houden je verder op de hoogte. 

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • December 8, 2025

@Keubert 

Mijn collega liet me ondertussen weten dat wij geen updates blokkeren of tegenhouden . Elke software die aangeboden wordt door onze vendors wordt binnen de vereiste deadline getest. De Fairphone heeft geen specifieke Proximus of Belgie/Benelux variant. Proximusklanten moeten dus normaalgezien niet wachten op officiële software updates. Wat wel kan gebeuren is dat wij bepaalde fouten detecteren (zaken die op ons netwerk niet werken zoals het hoort) en dit laten weten aan vb Fairphone . Zij moeten dan de nodige aanpassingen doen en daar hebben wij geen zicht op. Het zou kunnen dat het daar foutgelopen is voor deze update. 

We hebben vandaag wel de volgende software goedgekeurd. Die zou dus wel snel beschikbaar moeten zijn.