Skip to main content

Hallo, ik heb naast een flex pack een 5G unlimited premium en in Oostende zou Proximus gestart zijn met 5G light . Is hiervoor een speciale simkaart noodzakelijk of kan in mijn nanosimkaart in de OnePlus nord laten zitten. Heb wel al via *#*#4636#*#* de 5G NR functionaliteit OnePlus nord voor Europa ingeschakeld

Ik vermoed dat alleen net zoals voor 4G dat ook voor 5G een setting moet gebeuren zodat je met deze sim op 5G kunt, maar als de prox medewerkers hier langskomen zullen we het wel vernemen of het klopt wat ik zeg :wink:


Ik vermoed dat er vandaag geen Proximus-mdewerkers meer langs zullen komen op dit publieke forum

Uiteraard kunt u op uw sim-kaart X met abo Y een Mobilus Unlimited 5G laten activeren 

Ik vrees evenwel dat vermits het betrokken toestel OnePlus Nord niet in de 5G portofolio van Proximus zit u voorlopig geen gebruik zult kunnen maken van “5G light” van Proximus 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_device_finder/particulieren/toestellen/winkel.html#?connectivity=5G&page=1

https://www.gsmarena.com/oneplus_nord-10289.php

Toegegeven het betrokken toestel ondersteunt de op dit ogenblik in de 5G light faze betrokken frequentiebanden (2100 en 3700)

→ =

het betrokken abo Mobilus 5G Unlimited is voor uw toestel OnePlus Nord zeker bruikbaar op 4G/LTE, wat de bruikbaarheid op 5G light zelf betreft kan enkel Proximus u een klaar en duidelijk antwoord verschaffen

 


Het is niet zeker dat de lijst up to date is er zijn er nog die dit opgemerkt hebben, maar inderdaad het is afwachten op het officieel antwoord van iemand van Proximus zelf.


Heb de nord nochtans via de Proximus webshop gekocht en ze worden ook met abonnement verkocht.dan zou het vreemd zijn moest prox niet 5G ondersteuning geven voor dat toestel


Inderdaad, eigenaardig dat het toestel niet als 5G (light) compatibel vermeld wordt op de Proximus website …. 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_oneplus-nord-128gb-gray-onyx/particulieren/toestellen/winkel/oneplus-nord-128gb-gray-onyx.html#?offer=JO&customer=false

= enkel Proximus medewerkers kunnen klaarheid scheppen ...


@BRUCE2016 ja zoals gezegd als de lijst niet op tijd geüpdatet wordt dan is maar iemand die van proximus zelf is die een officieel antwoord kan geven hierop, hopelijk morgen, goed nieuws voor u :slight_smile:


Laat het hopen maar eerlijk gezegd verwacht ik geen antwoord meer hoor. Het is van deze tijd zo dat wanneer klanten vragen of problemen hebben de bedrijven ze alléén maar als een last aanzien. Heb dit al bij alle providers ervaren dat je alléén maar een goede klant bent als er niks misloopt en je correct betaald. 

 

 


Ik zou toch nog niet zo vlug wanhopen!


 

Best enige dagen geduld oefenen (dient waarschijnlijk intern te worden nagezien wat er aan de hand is) en mocht u werkelijk geen (adequaat) antwoord krijgen kunt u uiteraard beroep doen op de ombudsdienst telecommunicatie (klacht)

toestel aan u verkocht door Proximus

toestel 5G compatibel (conform normen o.a. in de 2100 & 3700 MHz band)

 

Succes

 

 


En in een test fase zoals het nog gezien wordt bij Prox 5G Light zouden zij dan verplicht zijn van  van alle 5G compatible toestellen toe te laten, dat denk ik niet !

zelfs of dit nu een toestel is die je bij prox of op een ander koopt.


Verplicht is een heel groot woord maar als je 5G als provider bij dit toestel expliciet als verkoopsargument gebruikt dan zou jet hen kunnen aanwrijven


ja dat hangt er inderdaad allemaal vanaf hoe je iets interpreteert als eender welke winkel een verkoopt dat 5G ondersteunt dan zullen ze dit zeker vermelden.

bvb op deze pagina -→ Smartphone nodig die compatibel is met het 5G-netwerk (2) “→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_5g_devices/particulieren/toestellen/winkel/cr-5g-devices.html

staat er duidelijk dat er maar twee compatibel zijn met 5G !

Enfin ik zou graag een officieel antwoord van iemand van Proximus zien dan zijn we zeker.

 


Hoi Martin, het is Proximus zelf die het toestel op haar website als 5G verkoopt met korting bij abonnementen. Zo kun je de 12 ram voor 9 euro aanschaffen met abonnement


Inderdaad dat klopt maar als je dan naar de hun webpagina kijkt dan geven ze maar 2 toestellen aan die met het 5G netwerk compatibel zijn 

 


Heb sowieso de instellingen met menu *#*#4636#*#* aangepast in de NR all frequencies en merk dat 4g+ nu driemaal sneller gaat als voordoet. Dit lijkt dat ik met mijn unlimited premium wel toegang heb tot het 5G light netwerk dat over gekoppelde 4g Masten gaat. Zal wel in orde komen want Proximus gaat zich niet wagen aan verkopen als 5g en geen toegang geven . Zou hen in de problemen brengen. Eerlijk gezegd verwacht ik half 2021 opschaling naar full 5G in de steden die nu light hebben


Het zou ook best zijn dat ze hun lijst met toestellen die compatible zijn met hun 5G netwerk zouden aanpassen want brengt alleen maar verwarring!


@BRUCE2016 welke instellingen heb je juist met *#*#4636#*#* aangepast i


Ik heb de optie NR/LTE/TDSCDMA/LvDo/GSM/WCDSA ingesteld en daarna gsm Heropstarten. Je kan ook NR/LTE/TDSCDMA/GSMWCDMA  proberen en zien welke het snelste is. Bij mij is het de eerste genoemde optie

 


Ok bedankt voor de bijkomende info :thumbsup_tone3:


NR = 5G

LTE = 4G

TDSCDMA = 3G China

https://www.gsmarena.com/glossary.php3?term=td-scdma

LvDo: ??? Low Voltage Draw Out ???

GSM = 2G

GSMWCDMA = 3G UMTS

https://www.gsmarena.com/glossary.php3?term=wcdma

 

→ van belang voor 5G hier is enkel NR (en de ondersteunde NR banden)

https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands (nu in gebruik 2100** & 3700**** voor zover mij bekend)

**: herbruik  van een deel van bestaand aan Proximus toegewezen spectrum voor 3G

****= tijdelijk toegewezen spectrum in afwachting veiling (2021?)

 

@Martin op dit ogenblik zijn er 4 toestellen op de Proximus website als “conform” aangeduid

 


Nog meer verwarring dus navenant op welke webpagina je valt !!!!


→ van belang voor 5G hier is enkel NR (en de ondersteunde NR banden)

nochtans staat in beide opties NR  en 1ste optie toch de snelste enigste verschil is LvDo


M_016 maar nu zie ik het pas de pagina geeft aan welke smartphones 5G ondersteunen 

= gelijkaardig als je op andere online winkels sorteert op 5G toestellen die ze verkopen

maar dat is toch nog niet het zelfde als de pagina die ik gepost heb waar de  lijst met toestellen die compatible zijn met hun 5G netwerk

= door hen (voorlopig) toegelaten worden op het netwerk !


https://oneplussupport.s3.amazonaws.com/OnePlus%C2%A0Nord/OnePlus+Nord+User+Manual+EN.pdf

p.30 status icons

 

p.35 preferred network type

 

→ 

Wat LvDo betreft geen info voorhanden op het eerste zicht

Misschien kan klantendienst OnePlus duidelijkheid verschaffen hieromtrent

https://www.oneplus.com/be_nl/support/contact?from=brand


maar krijgt deze smartphone nu toegang door Proximus op hun 5G netwerk, dat was uiteindelijk de vraag die hier open blijft?


@Martin

 maar krijgt deze smartphone nu toegang door Proximus op hun 5G netwerk, dat was uiteindelijk de vraag die hier open blijft?

→ 

zoals reeds eerder vermeld enkel Proximus kan duidelijkheid verschaffen

&

maar dat is toch nog niet het zelfde als de pagina die ik gepost heb waar de  lijst met toestellen die compatible zijn met hun 5G netwerk

inderdaad maar waarom 2 op pagina A en 4 op pagina B ….

 

zelf sluit ik mijn reacties hierbij af op/voor dit draadje …  


Reageer