Skip to main content

5G toekomst - SA, N78, 700mhz

• December 16, 2025
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Is er ergens recente informatie beschikbaar over de status van het 5G netwerk in Vlaanderen?
En meer concreet:

1. Sinds 3G is weg gevallen, vanaf wanneer zullen deze vrijgekomen frequencies gebruikt worden voor 5G ? (dan heb ik het specifiek over 700mhz)
  2. In heel veel zendantenne aanvragen staat er 3500Mhz en ook 1500mhz, maar op heel weinig locaties worden die gebruikt, waarom is dit? En vanaf wanneer worden die actief? 
  3. Wanneer zal 5G SA actief komen? Is dit nog steeds eind ‘26?

Bedankt

2 reacties

MADI
Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • December 16, 2025

Is er ergens recente informatie beschikbaar over de status van het 5G netwerk in Vlaanderen?
En meer concreet:

1. Sinds 3G is weg gevallen, vanaf wanneer zullen deze vrijgekomen frequencies gebruikt worden voor 5G ? (dan heb ik het specifiek over 700mhz)
  2. In heel veel zendantenne aanvragen staat er 3500Mhz en ook 1500mhz, maar op heel weinig locaties worden die gebruikt, waarom is dit? En vanaf wanneer worden die actief? 
  3. Wanneer zal 5G SA actief komen? Is dit nog steeds eind ‘26?

Bedankt

Beste Tom

Hoe vreemd dat ook is  als ik men smartphone op 5G zet en ik gebruik Celmapper dan heb 5G SA. 

Echter niet actief maar de software toont wel  cel en gNB  weer.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • December 16, 2025

N78

bv.

Betrokken frequentie werd bij mijn weten in België nooit gebruikt voor 3G/UMTS

De “vrijgekomen frequenties 3G (2100 & 1800 voor zover mij bekend) zijn ondertusen (op Nokia antennes) in gebruik voor 4G/LTE en 5G/NR

De frequenties type 700/800 zullen eerder gebruikt worden in “minder dichtbevolkte gebieden” , de hogere frequenties o.a. 3500 MHz in dichtbevolkte centra / industriezones)

Wat 5G SA betreft: geen idee wanneer dit effectief commerciëel actief wordt bij Proximus e.a.