Skip to main content
Beantwoord

5G geblokeerd aan zeer trage snelheid + overschakelen naar 2G

• October 25, 2025
  • 83 reacties
  • 1718 Bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

• Rising star
  • November 7, 2025

Aan het Proximus team: is hier nog een update rond dit probleem langs jullie kant? Als ik de klantendienst bel, wordt er telkens gezegd dat “Masterline” mij zal contacteren, wat niet gebeurt. Dit probleem is bij mij intussen al vijf maanden aan de gang (zie mijn screenshot in vorige posts). 

In een notendop: telkens er connectie wordt gemaakt op EDGE en er daarna terug naar 4G/5G wordt teruggeschakeld, blijft onze snelheid capped op 2 Mbps. Dit is overal in België zo en betreft meerdere gebruikers (zie hierboven).

Bedankt om alvast een status update te geven.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • November 13, 2025

@vbry Ik heb het doorgegeven aan mijn collega’s van 3de lijn.

• Rising star
  • November 19, 2025

Hebben jullie hier al verder nieuws over?

zelfde probleem met iphone 17 pro max hier en enorm frustrerend.

• Auteur
  • Rising star
  • November 19, 2025

@DaisyS ?

Mutlie
  • November 19, 2025

@nikovand 
De proximus moderatoren werken op het forum in een wisselende bezetting en ze doen dit (voor zover ik weet) tussen hun ander dagelijks werk door. (wat ik een eigenlijk een groot nadeel vind van dit forum)
M.a.w. ​@DaisyS is niet dagelijks hier en als ze er is vandaag is ze er misschien niet nu maar wel straks.
Mogelijk pikt een andere medewerker dit draadje op? 

Martin
  • November 19, 2025

Wat ik nu opmerk:

Oude smartphone Samsung note 8 eens vergeleken met mijn recentere samsung S24 ultra

De oude blijft op 4G staan en nieuwe op  2G Edge en soms eens effekes 4G !

Ik had al van iemand vernomen dat dit ook het geval zou zijn met de recente IPhones !!!!!

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • November 19, 2025

@nikovand Zoals ​@Mutlie reeds heeft gezegd, ben ik net zoals mijn collega’s niet alle dagen aanwezig op het forum. 
Ik zal dit voor jou nog eens bekijken en dit doorgeven.

MADI
Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • November 20, 2025

We hebben zo stevig mobiel netwerk, tot in kleinste dorpen 

Maar al weken duikt het probleem op midden een 4G of5G connectie 

2G komt te op het scherm, ik ga dan naar instellingen  vliegtuig modus in en uit zetten , en dan heb ik weer 4G , Eens ik verbonden word met een andere sector van de antenne of met een andere antenne verbonden word  val ik weer terug naar 2G.

Het maakt niet uit waar in ben 

• Rising star
  • November 20, 2025

Of zoals in mijn geval keer ik na 2G/EDGE terug naar 4G/5G maar blijft mijn snelheid beperkt tot 2 Mbps. Heb dit al sinds juli, daarvoor nooit problemen gehad. Volgens mij zit er iets grondig fout met het netwerk (nieuwe antennes, de joint-venture met Orange, of de afschakeling van 3G?) In ieder geval, als het niet snel wordt opgelost, overweeg ik over te stappen want dit is niet werkbaar. Vrienden op Telenet hebben tegenwoordig een veel beter 5G netwerk dan ik op Proximus, die krijgen nooit EDGE te zien.

• Auteur
  • Rising star
  • November 20, 2025

@vbry inderdaad het begint me te ergeren om zoveel per maand te betalen en ieder dag minstens 2 keer vliegtuigmodus aan te moeten zetten om normale 5G snelheden te krijgen waarvoor ik betaal… 

Martin
  • November 20, 2025

We hebben zo stevig mobiel netwerk, tot in kleinste dorpen 

Maar al weken duikt het probleem op midden een 4G of5G connectie 

2G komt te op het scherm, ik ga dan naar instellingen  vliegtuig modus in en uit zetten , en dan heb ik weer 4G , Eens ik verbonden word met een andere sector van de antenne of met een andere antenne verbonden word  val ik weer terug naar 2G.

Het maakt niet uit waar in ben 

@MADI maar blijkbaar kan het ook iets met het gsm toestel zelf te maken hebben want ik heb het volgend getest?

Wat ik nu opmerk:

Oude smartphone Samsung note 8 eens vergeleken met mijn recentere samsung S24 ultra

De oude blijft op 4G staan en nieuwe op  2G Edge en soms eens effekes 4G !

Ik had al van iemand vernomen dat dit ook het geval zou zijn met de recente IPhones !!!!!

• Motivator
  • November 29, 2025

Deze topic is een maand geleden aangemaakt, als nieuwe klant heb ik dit probleem ook al enkele dagen. (zeer leuke ervaring🙄) Is er al meer nieuws over bekend? Of gewoon afwachten totdat Proximus dit ooit zou oplossen..?

• Rising star
  • December 2, 2025

Ik heb zonet contact gehad met Proximus ivm dit aanhoudend probleem. Zij zijn op de hoogte van de failover 2G naar 5G maar hebben op dit moment nog geen oplossing en kunnen er ook nog geen termijn op kleven. Dus op dit moment is het ofwel vliegtuigmodus aan/uit ofwel overstappen naar een andere operator...

• Rising star
  • December 2, 2025

Ik draai sinds een goede week ios26.2 developer beta 3 en ik ondervind eigenlijk geen problemen meer.

Heeft Apple het probleem dan via een software aanpassing opgelost…

Martin
  • December 2, 2025

Naar het schijt was Apple inderdaad hiervan op de hoogte en werd aangeraden van te updaten iedere keer naar de laatst software versie die uitgebracht zoude worden ivm het Optimaliseren van de modem Qualcomm X80 en de N1-chip om ongewenst schakelen  te verminderen..

• Rising star
  • December 2, 2025

Benieuwd naar jullie ervaringen alvast.

Draait ook stabiel deze versie.

Modemfirmware werd inderdaad weer geupdatet.

Aanbiederinstellingen ook.

• Rising star
  • December 2, 2025

Bedankt voor de update ​@Lorenzo007. Dan wacht ik nog even af tot iOS 26.2 is gereleased.

Ik las inderdaad ergens dat er wereldwijd wel meer problemen waren met iPhones die op Edge blokkeerden en dat dit zou opgelost worden via een software update. Misschien is dit handover issue van Edge naar 5G er ook een van.

Aan de andere kant wel vreemd dat ik dit issue al heb sinds deze zomer, toen nog op iOS 18 en met een oudere iPhone.

• Rising star
  • December 2, 2025

Ja paar keer switch gehad tussen edge en 5G en erna normale snelheid weer.

Dus duimen…

Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen.

• Motivator
  • December 2, 2025

Bedankt voor de update ​@Lorenzo007. Dan wacht ik nog even af tot iOS 26.2 is gereleased.

Ik las inderdaad ergens dat er wereldwijd wel meer problemen waren met iPhones die op Edge blokkeerden en dat dit zou opgelost worden via een software update. Misschien is dit handover issue van Edge naar 5G er ook een van.

Aan de andere kant wel vreemd dat ik dit issue al heb sinds deze zomer, toen nog op iOS 18 en met een oudere iPhone.

Ik denk niet dat dit enkel Apple gerelateerd is, hetzelfde probleem + geen internet tijdens het bellen ervaar ik ook met mijn Android (Samsung Galaxy) toestel.. Maar Proximus blijft verwijzen naar Apple 🙄

Martin
  • December 2, 2025

Is eigenlijk allemaal niet gemakkelijk om conclusies te trekken, wat mijn Nieuwe Samsung heeft het ook maar mijn vorige Samsung niet, als ik op de zelfde plaatsen beide vergelijk!

• Rising star
  • December 6, 2025

Vandaag toch opnieuw problemen ondervonden.

Regio st Martens Latem, wederom capped speed op 2 Mbps.

Vliegtuigmodus aan en afzetten loste het probleem op.

Wanneer komt er hier een finale oplossing voor?

• Rising star
  • December 6, 2025

Daarnet terug in centrum Antwerpen, schuttershofstraat.

capped speed op 2Mbps.

Vliegtuigmodus aan en uitzetten lost het probleem op.

Dit kan toch geen permanente oplossing zijn.

• Rising star
  • December 7, 2025

Zowel in iphone 17 pro max als in de galaxy s25 wordt de QualcomX80 modem gebruikt.

ligt het misschien aan de modem?

Dit verklaart waarom zowel Android als Apple gebruikers problemen ervaren?

Martin
  • December 7, 2025

Dat vermoeden had ik ook aangezien zoals ik hier al menig keer gepost heb heeft mijn oude samsung dit probleem niet, waar een andere modem/chipset gebruikt werd.

Anderen beweren ook dat ze met een sim van orange dit probleem niet ondervinden.

De updates die gekomen zijn voor iOS wijzen ook in die richting :
 - Optimalisatie Qualcomm X80-modem om ongewenste omschakelingen te verminderen.
 - Bugs met betrekking tot simkaarten en handovers.

MADI
Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • December 7, 2025

Mensen uit men buurt spreken me ook aan ze weten dat ik werknemer ben op rust , en ik helpt  ze en graag als een vraag hebben , maar hier weet niemand een antwoord op . Een pyloon met onze antennes staat bij wijze van spreken in onze achter tuin .En toch gaat de smartphone over naar 2 G om te bellen  er is geen probleem  maar midden een data gebruik op 4/5G  gaat naar offline en  dan naar 2G. Iemand van de buren merkt op dat de problemen er komen zijn bij het uitzette n van 3G.