We leven in 2026.
AI schrijft essays, auto’s rijden zichzelf bijna van huis naar werk, en zelfs de frituur op de hoek heeft een gelikte online bestelpagina met track-&-trace voor je curryworst.
Maar Proximus?
Die krijgt het nog steeds niet voor elkaar om — hou je vast — eSIM voor smartwatches te ondersteunen.
Hoe. Leg. Je. Dat. Uit?
Dit is geen raketwetenschap.
Dit is geen futuristisch experiment.
Dit is geen “vision 2030”.
Dit is een basisfunctionaliteit die zowat elke andere provider al járen aanbiedt alsof het net zo vanzelfsprekend is als mobiele data zelf.
Maar bij Proximus lijkt het alsof je vraagt om persoonlijk Elon Musk te bellen om een satelliet te lanceren.
En het absurde is:
ik wil niet eens weg.
Ik hou van mijn abonnement.
Ik wil geen overstap.
Ik wil geen gedoe.
Maar dan koop ik een Apple Watch met cellular — in 2026, in een Westers land, bij een bedrijf dat zichzelf zonder schaamte een “technologische koploper” noemt —
en wat blijkt?
Geen ondersteuning.
Noppes. Nada.
Welkom terug in het Nokia-tijdperk, waar innovatie blijkbaar optioneel is.
En nee, dit is geen recent probleem.
Geen kinderziekte.
Geen tijdelijke bug.
Dit is een jarenlang etterende etterbuil van klachten, forumberichten en klanten die collectief tegen de muren oplopen.
Intussen hebben alle concurrenten dit opgelost.
Zelfs providers met drie werknemers en een kat die de boekhouding doet.
Maar Proximus?
“Niet genoeg inkomsten.”
Ja.
Tuurlijk.
Je verdient inderdaad weinig aan een dienst als je klanten actief wegjaagt naar je concurrenten.
Dat heet geen strategie.
Dat heet zelf-saboterende logica waar zelfs een dronken Excel-sheet nog ongemakkelijk van zou worden.
We zijn al láng voorbij “jammer dat het nog niet ondersteund wordt”.
Dit is het stadium waarin je je begint af te vragen of er bij Proximus ooit iemand op het idee komt om het internet eens open te doen en te kijken hoe de rest van de wereld functioneert.
eSIM voor smartwatches is geen nice-to-have.
Het is geen luxe.
Het is de standaard.
Het absolute minimum.
De technologische ondergrens van 2026.
Dus, Proximus:
Word wakker.
Of zet desnoods een wekker —
eentje met eSIM.
Dan kunnen jullie meteen zien hoe het hoort.