Vraag

wifi wachtwoord aanpassen van op afstand


Mijn grootouders kunnen niet meer inloggen op hun wifi. 

Ze belden mij op en ik probeerde stap voor stap met hen het wachtwoord juist in te voeren. 

Het wachtwoord (dat klopt) werd niet aanvaard. Ik vrees dat ze uit onwetendheid het wifi wachtwoord aangepast hebben… 

 

Van thuis uit heb ik al heel wat geprobeerd om hun Wifi wachtwoord terug te kunnen veranderen. Niets lukt. Ik logde in op hun MyProximus en hierin moest ik bij diensten het wachtwoord veranderen maar ik kon daar niets anders aanklikken dan SmartWifi ofso. 

Ook inloggen om naar hun routerinstelling via: http://192.168.1.1 te gaan, ging niet. Misschien omdat ik zelf vanop een ander netwerk (Telenet) dit adres wil bereiken?

 

Enig idee hoe ik vanop afstand toch iets kan veranderen voor hen… ? Ze zitten in zak en as nu ze niet kunnen facetimen en mailen. 


15 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Met behulp van TeamViewer: https://www.teamviewer.com/nl/teamviewer-automatisch-downloaden/ kan je ook hun computer overnemen wanneer zij toelating geven, dan kan je inloggen op de web interface in hun webbrowser, het gebruikerswachtwoord staat op een sticker van de bbox als modem wachtwoord, daar kan je de Wi-Fi wachtwoord opnieuw instellen. Jullie hebben beide TeamViewer nodig. Wanneer je hun pc wil overnemen moet je in Teamviewer klikken op afstandsbediening jouw ouders moeten uw id en wachtwoord doorgeven. Dat is het wachtwoord dat staat op de sticker. Er zijn ook fysieke knoppen op de bbox3 modem/router dat je Wi-Fi kan uitschakelen.

Met behulp van TeamViewer: https://www.teamviewer.com/nl/teamviewer-automatisch-downloaden/ kan je ook hun computer overnemen wanneer zij toelating geven, dan kan je inloggen op de web interface in hun webbrowser, het gebruikerswachtwoord staat op een sticker van de bbox als modem wachtwoord, daar kan je de Wi-Fi wachtwoord opnieuw instellen. Dat is het wachtwoord dat staat op de sticker. Er zijn ook fysieke knoppen op de bbox3 modem/router dat je Wi-Fi kan uitschakelen.

Ik heb alle codes door gekregen en teamviewer al getest maar dit werkt op een Ipad niet… ze hebben geen laptop of pc. Ik kan via teamviewer enkel meekijken op hun Ipad… 

 

Toch bedankt voor de snelle reactie! :) 

Reputatie 6
Badge +3

Wat je zou moeten doen is een webbrowser openen op de ipad en dan 192.168.1.1 intypen en zien of je zo in de bbox configuratie geraakt wanneer verbonden via teamviewer. De andere oplossing is een reset uitvoeren van de bbox door met een puntig voorwerp 20 seconden de reset toets indrukken. Dan heeft de bbox terug het standaard Wi-Fi wachtwoord dat staat op een sticker van de bbox wanneer jouw ouders dit meedelen kunnen ze terug verbinding maken. 

Reputatie 7
Badge +4

Ook inloggen om naar hun routerinstelling via: http://192.168.1.1 te gaan, ging niet. Misschien omdat ik zelf vanop een ander netwerk (Telenet) dit adres wil bereiken?

Nee, 192.168.1.1 is het lokaal (LAN) adres, in principe zou u op de Bbox GUI moeten kunnen geraken via het publiek adres** van de Bbox van uw grootouders  x...y….z:443 (remote access)

** via what is myip 

Proximus medewerkers op dit publieke forum komen pas dinsdag terug en kunnen u pas dan verder helpen

Het WiFi paswoord bevindt zich (meestal) onderaan op de Bbox, maar u kunt hen ook een “hard reset” laten uitvoeren, zodat een eventueel aangepast paswoord terug naar het standaard op Bbox voorhanden WiFi paswoord gewijzigd wordt

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Succes

Reputatie 6
Badge +3

@M_016 : Maar dan moet remote access ook aanstaan.  Standaard staat dit uitgeschakeld, gelukkig ook.

het simpelste is toch gewoon hen laten de bbox resetten door de verzonken resetknop in te drukken achteraan de bbox en pas loslaten als ze zien dat de lampjes van voor uitgaan behalve één lampje die blijft oplichten en dan  5 minuten wachten tot je zeker bent dat die volledig opgestart is en dan hete wifi wachtwoorden gebruiken die op de sticker zelf staat van de bbox om terug op wifi te kunnen inloggen.

Reputatie 7
Badge +4

Een ander voorlopige mogelijkheid is dat u indien nog niet gedaan een “public wifi” toegang aanmaakt  

https://www.proximus.be/nl/id_cr_wifispots/particulieren/mobiel/mobiel-en-roaming-opties/smart-wi-fi.html

In dat geval wordt geen gebruik gemaakt van  hun BBox WiFi maar van een Bbox public WiFi van één van de buren (hotspot)

Er is één gratis public wifi toegang te definiëren voor hun (vast)internet abo

Reputatie 7
Badge +4

@

@M_016 : Maar dan moet remote access ook aanstaan.  Standaard staat dit uitgeschakeld, gelukkig ook.

Ik dacht dat die standaard opstaat, nee? 

Maar u hebt een punt vermits zij niet meer op WiFi Bbox kunnen, kennen zij quasi zeker hun public IP niet (en kunnen het niet achterhalen)

→ “hard reset” of (tijdelijk) hotspot public wifi gebruiken/activeren

Die reset hen laten uitvoeren zal ook wel lukken zeker (less is more :relaxed: )

het simpelste is toch gewoon hen laten de bbox resetten door de verzonken resetknop in te drukken achteraan de bbox en pas loslaten als ze zien dat de lampjes van voor uitgaan behalve één lampje die blijft oplichten en dan  5 minuten wachten tot je zeker bent dat die volledig opgestart is en dan hete wifi wachtwoorden gebruiken die op de sticker zelf staat van de bbox om terug op wifi te kunnen inloggen.

wifi wachtwoord staat rechts van Wireless Key

uit veiligheid wordt RA die niet standaard opengezet

Reputatie 6
Badge +3

Team Viewer kan handig zijn om de ouders te helpen hoe het Wi-Fi wachtwoord in te geven en op te slaan. Maar telefonisch zou dit ook moeten lukken.

Reputatie 7
Badge +4

https://www.teamviewer.com/nl/functies/scherm-delen-voor-ios/

ondersteuning  (enkel) vanaf ios11 blijkbaar

& eens, de (voorlopig) eenvoudigste oplossing is  gewoon “reset” 

MyProximus biedt integenstelling tot MijnTelenet geen mogelijkheid tot aanpassing bv. van WiFi 

→ een ideetje om dit en andere in te leiden in de loop van de volgende dagen 

Team Viewer kan handig zijn om de ouders te helpen hoe het Wi-Fi wachtwoord in te geven en op te slaan. Maar telefonisch zou dit ook moeten lukken.

dat denk ik ook en hoe minder je moet uitleggen hoe beter :relaxed:

Bedankt allen voor de reacties. Ik zal hen inderdaad telefonisch de harde reset laten doen en hen laten terugkeren naar het oude wachtwoord. 

 

Wifi verkrijgen is nu even hoofdzaak. Als we binnen X aantal tijd terugmogen dan kan ik van ginds eens kijken om dat wachtwoord wat te normaliseren naar hun eisen. :) 

@GN22 Als bijkomende info: Het wachtwoord dat je zelf instelt kan soms bij het pushen van firmware door proximus op afstand, weer overschreven worden door het default wachtwoord zoals het op de sticker staat, dus mss best dat zij dit default wachtwoord ergens noteren en is het dan waarschijnlijk ook niet meer nodig dat je het veranderd in de bbox, enfin het is maar een suggestie.

Reageer