Skip to main content

Ik heb momenteel volgende wifi installatie.

Uit eerste wifi uitbreiding door 2 adapters blijft nu , na reparatie door proximus technieker (na onweer) nog 1 adapter en 1 wifi bridge over samen met wifi booster v1

Komt nu ,door vervangen van modem naar wifi 6 modem er een wifi booster V2 in de plaats van booster 1.

Ik neem aan dat ik de adapter en de bridge niet meer nodig heb .

Maar kan iemand mij de ideale opstelling geven.En waar plaats ik de booster?

Kan ik de bridge nog wel gebruiken? En zoja waar plaats ik die?

Als je via je internet box en wifi booster v2  overal goede verbinding hebt hoef je verder niks meer bij te zetten. Het is de wifi booster die het signaal moet uitbreiden op de plaatsen waar je niet genoeg wifi ontvangst hebt.

Omtrent de oude wifi bridge:

→ Wifi bridge en nieuwe internet box | Proximus Forum

@georges_063 Wat bedoel je juist met die adapter ? Is het zo’n witte blok die in je stopcontact zit (PLC) ? Die kan je nog wel gebruiken als je wil om een toestel te verbinden op grotere afstand van de decoder. Dit signaal wordt dan via je electriciteitsnetwerk verstuurd. 

De wifi bridge kan je enkel nog gebruiken om vb je decoder mee te verbinden, niet om je wifisignaal te versterken, zoals in de link die Martin hierboven postte uitgelegd is. 

Het is een PLC adapter in stopcontact.Waren er oorspronkelijk 2.(Bij 2 tv's)

Bij een onweer is er een beschadigd en door technieker vervangen door bridge en die gesynchroniseerd.

Nu wifi 6 modem geïnstalleerd met wifi booster V2. Link Quality vlak bij modem (1ste tv) groen .Bij verplaatsen naar 2de TV : rood.

Bridge staat zoals gezegd bij 2de tv.

Dus bridge kan blijven bij 2de tv en de booster blijft bij tv1( bij modem) voor versterken van wifi.? Is PLC adapter dan nog nodig vermits alles via wifi gaat?

Moet booster met ethernet kabel verbonden worden aan modem en geldt dit ook voor bridge en decoder?

Het is niet noodzakelijk dat de booster (*wifibridge) met een utp kabel verbonden wordt met de internet box al is dit wel de beste oplossing als je dit kunt doen.

Installatie van de Wi-Fi Bridge | Proximus

→ wi-fi-booster/v2

→ Waar wifi booster plaatsen | Proximus

@georges_063 @Martin  De wifi-bridge kan in combinatie met de internetbox wel enkel als ‘station’ gebruikt worden. 

PLC’s zijn niet meer nodig nu je via wifi werkt, tenzij je nog in een andere ruimte waar je geen goede wifi-dekking hebt een toestel zou willen aansluiten. 

@HadewychT Ik heb mijn eerste tekst hier verwijderd.
ik had als “station” verkeerdelijk geïnterpreteerd dat je de wifi bridge niet via wifi kon koppelen met de internet box!

Sorry, ben leek Wat betekent "enkel als station te gebruiken.Welke opstelling is dan nodig?

Moet ik de wifi bridge achteraan op station zetten? Hoe en met wat verbinden?

Ter info

Installatie van de Wi-Fi Bridge | Proximus

Voor zover ik de bovenstaande reactie begrijp kan de WiFi bridge in combinatie met een internetbox nog enkel gebruikt worden om via ethernetkabel de decoder aan te sluiten en dus niet meer als eventuele (lokale) WiFi repeater (versterker)

=

WiFi tusseninternetbox en WiFi bridge

schakelaar op de WiFi bridge op auto (of eventueel station)

Sorry, ben leek Wat betekent "enkel als station te gebruiken.Welke opstelling is dan nodig?

Moet ik de wifi bridge achteraan op station zetten? Hoe en met wat verbinden?

@georges_063 De wifi bridge kan  op de volgende manier werken met een bbox3

1. Station  
  2. Acces Point   
  3. Repeater

NB: Naast de schakelaar achteraan de wiwi bridge staan ook deze 3 benamingen vermeld + nog de stand auto (waarop hij default staat)

• Bij Station maakt de wifi bridge via wifi contact met de bbox3 en kan je een decoder of zelfs een PC bv  op de wifibridge aansluiten via utp kabel.
  • Bij Acces Point  maakt de wifi bridge verbinding met de bbox3 via een utp kabel en zendt ook een wifi signaal uit  en kun je ook een decoder of zelfs een PC bv.
  • bij Repeater Is het zoals bij een Access Point met dit verschil dat de wifi bridge nu i.p.v. verbinding te maken met de bbox3 via utp kabel hij nu verbinding maakt ook via wifi met de bbox3.

Bij een internet box (ook bbox4 genoemd)  met wifi 6 & Mesh ondersteuning, schiet alleen de mogelijkheid 1) over, dus als Station.
De schakelaar moet niet echt op station staan maar aangezien je hem toch maar als station kunt gebruiken dan kun je die op station zetten en moet de wifi bridge niet zelf detecteren hoe je die gebruikt.

Bedankt Martin voor de heldere uitleg!

Heb de bridge via wifi van bbox en ethernet kabel aangesloten op decoder.

Heb PLC adapters behouden om wifi signaal te krijgen voor robotmaaier .(Samen met extender).

Booster V2 staat bij 2de tv (afstand 10 meter van bbox) Signaal is wel oranje.

Heb nu zeer goed wifi daar waar bbox 4 staat.(Download 84 mbs , upload 28 MB's)

Bij 2de tv resp.48 en 20 MB's.(Lijkt mij meer dan voldoende ondanks oranje signaal).

Denk dat alles ok is nu.

Bedankt.iedereen.

Reageer