Skip to main content

Hallo iedereen. Ik ben zojuist overgestapt naar Proximus omwille van de fibersnelheid…

Die valt toch een beetje tegen! Ik heb een abonnement Giga Fiber - 2,5 Gbps. De box staat in mijn living en ik bevind me met mijn laptop op 3m afstand. Mijn laptop is uitgerust met een Intel Wi-Fi 6E AX211. De internet speed test van fast.com geeft een snelheid aan 12OO Gbps. Dat is slechts de helft van wat wordt geadverteerd. Is dat normaal?

Groeten uit Aartselaar.

Heb je je modem (zal wel geen Bbox3 zijn maar een BboxV3+ of een internetbox (+)) al eens zonder spanning gezet?

Opgegeven snelheden zijn altijd theoretisch en daar moet je sowieso +/- 10 % van aftrekken (error correction) 50% is wel veel, De vraag is dan ook welke snelheid er werkelijk binnenkomt.
Is er een mogelijkheid op je laptop om dit bekabeld (niet via wifi) te testen?
Misschien staan je instellingen niet goed, dat kunnen de PX moderatoren morgen voor je nagaan.
Daarom: is je forumprofiel aangevuld?
Dat doe je (terwijl je ingelogd bent!) hier: ForumProfiel.
In het veld "Ticket" kun je nog specifieke info (telefoonnrs, mailadres, ….) vermelden.
De privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers.
Vergeet niet onderaan op "sla wijzigingen op" te klikken!!.
En meld het ook even zodra dit gebeurd is, zodat de PX medewerkers direct aan de slag kunnen wanneer ze dit topic lezen.

@Cowilf

En wat is je upload snelheid dan?

Maar zoals reeds aangehaald door Mutlie voor alle zekerheid eens bekabeld met utp kabel verbonden aan de internet box+, een http://speedtest.net uitvoeren  en zonder dat andere apparaten verbinding maken via utp of via wifi.

Als je de “internet box+” spanningsloos zet, zet hem maar pas terug op na een 5-tal minuutjes.

1200Gbps over wifi lijkt me extreem goed.

Testen ken je enkel met een bekabelde verbinding en vermoedelijk niet via je laptop want die zal maar gigabit netwerkaansluiting hebben.

inderdaad laptops met 10G ethernet poort zijn eerder zeldzaam, meer voor gamers op desktop!

@Cowilf Je lijn staat op de goede snelheid ingesteld. Zoals hierboven al aangegeven wordt, is wifi altijd trager dan via kabel. Het is ook belangrijk dat je PC met die snelheden om kan (snelheid van je netwerkkkaart/wifi ontvanger/processor,...)

Hallo iedereen. Ik ben zojuist overgestapt naar Proximus omwille van de fibersnelheid…

Die valt toch een beetje tegen! Ik heb een abonnement Giga Fiber - 2,5 Gbps. De box staat in mijn living en ik bevind me met mijn laptop op 3m afstand. Mijn laptop is uitgerust met een Intel Wi-Fi 6E AX211. De internet speed test van fast.com geeft een snelheid aan 12OO Gbps. Dat is slechts de helft van wat wordt geadverteerd. Is dat normaal?

Groeten uit Aartselaar.

Giga Fiber - 2,5 Gbps Met een Bbox3  ??? dacht niet dat een BB3 zo snelle wifi heeft (lees wifi 5) dan is er één van de twee de limiterende factor.

@RedsFan 

praktische snelheden zijn voor wifi 5              ||    (tussen ronde haakjes de theoretische snelheid)
Single-Stream (1x1 MIMO): 200-300 Mbps.   ||    (tot 433 Mbps per kanaal op 80 MHz)
Dual-Stream (2x2 MIMO): 400-600 Mbps.      ||     ( tot 867 Mbps)
Quad-Stream (4x4 MIMO): 800-1.200 Mbps. ||     (tot 1,7 Gbps)

Ik blijf toch nog met een vreemd gevoel zitten. Zoals aangegeven is mijn modem een Intel Wi-Fi 6E AX211. Die kan 2.4 Gbps aan. Hoeveel pompen jullie feitelijk door de draad? En wat is de maximum wi-fi speed die de bbox uitzendt?

Mooie tabel over wifi5 snelheden, @Martin , het gaat wel over Wifi 6 ;)
Maar het is wel zo dat alhoewel Wifi 6 bijna drie keer zo snel is dan Wifi 5 (maximale snelheid gaat omhoog van 3,5 Gbps naar 9,6 Gbps) de doorsnee Wifi gebruiker hier in de praltijk niks van gaat merken.
De Wifi zal niet veel sneller zijn dan Wifi 5. Het grote verschil zit hem in het aantal apparaten waarmee deze (top)snelheid behaald kan worden. Men kan dus met meerdere apparaten tegelijkertijd op internet zonder snelheid te verliezen en zonder dat de wifi instabiel wordt.

Cowilf geeft in zijn start topic het volgende aan:

• Als titel “Wifi snelheid bbox v3” dus ga ik er vanuit dat hij een bbox3 heeft die wifi 5 ondersteunt. (wat Redsfan ook aan haalt)
  • .In de beschrijving dan staat er “Mijn laptop is uitgerust met een Intel Wi-Fi 6E AX211”

In zijn laatste bericht: staat er dan “Zoals aangegeven is mijn modem een Intel Wi-Fi 6E AX211”  en spreekt ook terug van een “bbox“   ?

@Cowilf door de draad pompt men bij Giga fiber abo 2,5Gbs Up /500Mbs Down.

Eigenlijk heb je maar één modem in je fiber installatie namelijk je fibermodem die licht omzet naar ethernet en dan heb je normaal gezien een router van PX “Internet box” genoemd die niet als modem fungeert (dit is wel zo bij VDSL lijnen maar niet bij Fiber)
Bij je fiber abo zou je normaal gezien een “internet box+ Wifi-6” moeten hebben van PX.
Maar die ondersteunt bij mijn weten nog geen Wifi-6E.

NB: die 1200Mbps die je meet komt ook ongeveer overeen met de praktische snelheid die je kunt halen met wifi-6

Ik ben al wat wijzer, maar ik vrees dat ik jullie verkeerde info heb gegeven. Ik heb nog even de box  nader bekeken en er staat “Internet Box+” op de sticker achteraan…

Ik had al een vermoeden (zie mijn eerste bericht hierboven) dat je een “internet box+” had wat ook logisch is met je fiber abo die je hebt.

@Cowilf Er wordt wel degelijk 2.5Gbps door je lijn gestuurd.De internetbox+ is ook de juiste modem voor dit abonnement en deze snelheid. Zoals eerder al gezegd is het resultaat van je test van verschillende zaken afhankelijk.

Via kabel is de verbinding sneller dan via Wifi

Je toestellen moeten de snelheid aankunnen

Welke andere toestellen zijn er nog actief op het ogenblik van de test,….

Hier vind je alvast meer info en een snelheidstest om te doen. 

@HadewychT als je uw link volgt (Hier) dan staat daar onderaan :

Snelheidstest via de website Proximus.be

1. Ga naar onze speedtest

Maar eigenlijk is dit geen speedtest maar een een aanduiding wat je te verwachten lijnsnelheid zouw moeten zijn!

Ik weet niet over welke laptop het hier gaat maar

Laptops with the Fastest Wi-Fi Speed - Jarrod's Tech (jarrods.tech)

blijkbaar variëren de besteeAX211 ci jfers op basis van bovenstaande tussen 1.5 en 1.7 Mbps

uiteraard kunnen afstand, omgeving en aanwezigheid van andere apparaten en andere WiFi netwerken deze cijfers naar (verder) beneden halen

=

de beste test om te weten wat Proximus u aan de internetbox+ aanbiedt, gebeurt via een (gepaste)  ethernetpoort op laptop/PC

Zijn wifisnelheid klopt ongeveer met de praktische snelheden die hij kan halen met zijn laptop netwerkaart  Intel Wi-Fi 6E AX211, dus zal alles het wel in orde zijn.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.  Ik denk dat ik met mijn 1.2 gbps wel tevreden mag zijn. 

Deze morgen haalde ik zelfs 1.4 !

Ik heb ondertussen een netwerkkabel cat 6A besteld, maar dat is voer voor een ander topic…

Mvg

Dat denk ik ook, ik ben zelf al tevreden met mijn ondertaande resultaten :-))

http://speedtest.net/nl 

Er gaat natuurlijk niks boven een verbinding met een utp kabel maar dat gaat moeilijk voor een smartphone hé !-)

@HadewychT als je uw link volgt (Hier) dan staat daar onderaan :

Snelheidstest via de website Proximus.be

1. Ga naar onze speedtest

Maar eigenlijk is dit geen speedtest maar een een aanduiding wat je te verwachten lijnsnelheid zouw moeten zijn!

Dankjewel voor de feedback. Ik zal het doorgeven zodat dit aangepast kan worden. 

Bedankt @HadewychT 

Reageer