Skip to main content
Vraag

Wifi problemen

• August 21, 2026
  • 10 reacties
  • 97 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo, 

Sinds kort heb ik WIFI problemen dat wil ik er mee zeggen dat de Singaal gemiddeld of zwak is en moeilijk om apparaten te kopellen. Dan nog de vraag klop dat we nieuwe stroom apdapter krijgen voor de bbox? 

Groeten Jeroen Goetschalckx

Beperkt netwerk

Het hoofdnetwerk is geconfigureerd om de beste prestaties en beveiliging te leveren. We streven naar een maximale compatibiliteit met de meeste wifi toestellen. Sommige toestellen kunnen echter problemen ondervinden of geen verbinding maken. Als deze situatie zich voordoet, sluit dit toestel dan aan op het "beperkte netwerk" dat je hieronder kunt activeren.

Dit netwerk is niet bedoeld voor toestellen die voldoen aan de recentste normen. Gebruik dit netwerk alleen in de hierboven beschreven omstandigheden. De prestaties en beveiliging van dit netwerk zijn lager.

Toon de configuratie van het beperkte netwerk

Geavanceerde instellingen

Wifi en EasyMesh™ controller

Als je je eigen wifi mesh oplossing wil gebruiken, is het aanbevolen om de EasyMesh™ controller uit te schakelen.

Hierdoor wordt de wifi op alle frequentiebanden van je Internet Box volledig uitgeschakeld. Je zult geen Wi-Fi Booster kunnen aansluiten (zelfs niet met een ethernetkabel)!

10 reacties

Martin
  • August 21, 2026

@Jeroen_056 heb je om te beginnen je internet box al → gereset 

Je kan ook eens zien wat de verbindingstest oplevert → verbindingstest | Proximus
Of een nieuwe stroomkabel nodig is, daar kan een Proximus moderator maandag over beslissen of het nodig is.

kan je ook duidelijk maken waarom je de uitleg geeft van beperkt netwerk?
Heb je dat om één of andere reden moeten gebruiken?

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 22, 2026

Mijn ervaring met de nieuwe internet box: 

WiFi is stukken beter dan de oude bbox3. Spijtig dat men de wifi banden NIET meer kan opsplitsen, maar daar valt mee te leven. 
Het “beperkte netwerk” heeft men waarschijnlijk nooit nodig tenzij men werkelijk stokoude apparatuur heeft.

Standaard ondersteunt de internet box WPA3/WPA2 personal, maar men kan recente toestellen instellen om enkel WPA3 te gebruiken. 
Aanvankelijk dacht ik het “beperkte netwerk” nodig te hebben voor een wifi laserprinter uit 2018 maar dat is niet het geval. Zelfs mijn oude laptop uit 2013 linkt naadloos aan het normale wifi netwerk. 
uitwisseling bbox3 en internet box was 1:1 ie zelfde plaats, zelfde kabels (minus router ac WAP, die is er tussenuit)

FWIW & HTH

PS uitschakelen van wifi easymesh is logisch als men een eigen wifi node opstelt, men wil niet dat beide wifi netten mekaar voor de voeten lopen.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • August 25, 2026

@Jeroen_056 Ik heb eens meting gedaan op je lijn en zie op het eerste zicht geen problemen. Kan je iets specifieker zijn over welke toestellen hinder ondervinden? Met welke wifi wil je verbinden? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 25, 2026

Het is gelukt na langen tijd en ik zou willen dat dit direct werkt als je een apparaat koppelt en niet binnen paar dagen, in de  toekomst.

Mutlie
  • August 25, 2026

Aangezien niemand een echte oplossing heeft aangeboden, ook Proximus niet, mogelijk ​@Regulus wel,
zou het voor iedere bezoeker met hetzelfde probleem nuttig kunnen zijn even te schrijven wat je hebt gedaan zodat het werkte.

Ik geloof namelijk niet in magie.

Martin
  • August 25, 2026

Het is gelukt na langen tijd en ik zou willen dat dit direct werkt als je een apparaat koppelt en niet binnen paar dagen, in de  toekomst.

@Jeroen_056 je vermeld niet welk apparaat er niet koppelde en of je gebruik maakt van het beperkt netwerk en waarom je er gebruik wilde van maken enz…..

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 27, 2026

FWIW & FYI … Update voor mijn posting 5 dagen geleden … Mijn wifi extender (6E) en de nieuwe Internet box werken nu voorbeeldig samen in de 5 Ghz band … ze vinden mekaar op kanaal 114 met 160 Mhz bandbreedte (wifi 6, omdant ondanks alle dubbelzinnige info, de DSL internet box GEEN wifi6E is)
Mijn Internet box staat in onze oude kolenkelder en de signaalsterkte op 5 Ghz is -70 dbm een stuk beter dan de oude bbox3 … Gemeten in de woonkamer (app Inssider) een verdiep hoger. De extender geeft een rotsvast signaal op met -59 dbm … ik denk niet dat ik een bijkomende 6E router ga kopen om er ergens tussen te zetten … lijkt mij verloren €€€ …  HTH 
PS … toestellen met een randomised LAN MAC adres doen er stukken langer over om te verbinden met het net … alles wat niet buitenshuis gaat draait nu op zijn natief MAC adres. JFYI
Al met al .. flink tevreden over de upgrade … bbox3 => DSL Internet box technisch toch een grote sprong … 

Martin
  • August 27, 2026

Wifi-6E is inderdaad pas gekoemen vanaf de “Internet box+” 

• Wi-Fi 6E deze technologie is geïntegreerd in onze Internet Box+
  • De volgende stap is nu ook al gezet met Internet Box+ met Wi-Fi 7

Bij mijn smartphone die met randomized mac ingesteld staat ondervind ik totaal niet dat die langer tijd nodig heeft om verbinding te maken.
Dat willekeurige MAC adres is constant voor het specifiek opgeslagen wifi-netwerk.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 28, 2026

Dat willekeurige MAC adres is constant voor het specifiek opgeslagen wifi-netwerk.

Dat is een contradictie in de termen en functionaliteit. …. Ik heb dat verschillende dagen gemonitord met advanced IP scanning om uit te vlooien of er kapers op mijn net zaten en dat veranderd standaard bij elke login. Op Apple kan je echter instellen of het echt random is of maar elke dag. (Of helemaal niet)

PS er zijn zelfs regels om te zien of het MAC adres random gegenereerd is…

Martin
  • August 28, 2026

Ik had vroeger ook al eens opgezocht wat de bedoeling was van randomized MAC en daar werd uitgelegd dat het meer neer komt tracking preventie dan op beveiliging en met mijn Samsung werkt dit ook zo als ik thuis ben en op mijn wifinetwerk zit veranderd mijn MAC niet wel bv als je iets reset, zo bv als ik kies vergeet dit wifi netwerk en opnieuw mijn wifi netwerk kies is het MAC adres wel veranderd.
Ook bv als ik mij verplaats thuis en krijg verbinding met een AP ipv mijn IB dan ook.
Ook als ik op verplaatsing ga en daar op een wifinetwerk inlog is het MAC adres anders, enfin ik kan alleen maar vertellen wat ik met mijn Samsung vaststel.

Eigenlijk was mijn uitleg
Dat willekeurige MAC adres is constant voor het specifiek opgeslagen wifi-netwerk” 
niet volledig in overeenstemming  met de bevindingen op mijn Samsung en had ik moeten schrijven : “Dat willekeurige MAC adres is constant voor het specifiek opgeslagen  wifi-Thuis-netwerk.”
Of dat nu ook het geval is voor alle toestellen, dat weet ik niet.