Skip to main content
Vraag

Wifi niet zichtbaar op ouder toestel

Sinds wij de nieuwe proximus modem hebben is de wifi niet meer zichtbaar op onze oudere laptop (Wifi 4). Andere wifi netwerken kan de laptop wel gewoon zien en verbinden zonder problemen.

Het nieuwe wifi netwerk is wel zichtbaar vanop andere/recentere toestellen.

In principe zou wifi backwards compatible moeten zijn, maar misschien is er ergens een instelling die ervoor zorgt dat de nieuwe modem eveneens met oudere toestellen werkt, of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

14 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • 132 reacties
  • 4 maart 2025

Drivers updaten van de wifi kaart kan misschien helpen en anders een nieuw wifi usb stickje kopen.

Martin
  • 33205 reacties
  • 4 maart 2025

@JohanM je kan altijd eens proberen of het helpt om identieke configuratie op alle frequenties uit te zetten zodat je twee SSID namen hebt één voor wifi2.4 en één voor wifi5.0
via > http://myproximus.be/myinternet  > beheer wifi netwerk

Edit: of kijk eerst eens of mss WPA3 ingeschakeld staat indien dit het geval i s zet het dan eens op WPA2.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • 132 reacties
  • 4 maart 2025
Martin schreef:

@JohanM je kan altijd eens proberen of het helpt om identieke configuratie op alle frequenties uit te zetten zodat je twee SSID namen hebt één voor wifi2.4 en één voor wifi5.0

Nee dat gaat niet helpen spijtig genoeg, heb al vaak oudere toestellen gehad die gewoon niets zien qua wifi van de internet box. Of het nu de 2.4 of 5.0 is, maakt niets uit.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4377 reacties
  • 4 maart 2025

Misschien best het advies van raf85 volgen en een usb WiFi (5/6/6E) stick/dongle kopen en in een usb poort van uw laptop steken

bv.

Martin
  • 33205 reacties
  • 4 maart 2025
raf85 schreef:
Martin schreef:

Nee dat gaat niet helpen spijtig genoeg, heb al vaak oudere toestellen gehad die gewoon niets zien qua wifi van de internet box. Of het nu de 2.4 of 5.0 is, maakt niets uit.

Een andere reden kan ook zijn als WPA3 aan staat zoals hier op het forum nog gemeld werd met oudere toestellen. (dit had ik ook toegevoegd in mijn eerste bericht aan JohanM)

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 4 maart 2025

Bedankt voor jullie reacties. Hij staat op WPA2 dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Als ik het dus goed begrijp ligt dit probleem aan de internet box en kan ik hier eigenlijk niets aan doen, buiten dan een extra usb wifi dongle kopen?

Martin
  • 33205 reacties
  • 4 maart 2025

je werkt toch met DHCP op die laptop of is het met een vast IP .

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 4 maart 2025
Martin schreef:

je werkt toch met DHCP op die laptop of is het met een vast IP .

DHCP, maar dat heeft toch niets met het al dan niet zien van een WIFI netwerk te maken?

Martin
  • 33205 reacties
  • 4 maart 2025

je bedoelt met zien het wifi SSID zien dan, want ik dacht eventueel aan geen verbinding kunnen maken met internet.

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 4 maart 2025
Martin schreef:

je bedoelt met zien het wifi SSID zien dan, want ik dacht eventueel aan geen verbinding kunnen maken met internet.

Klopt, met de laptop zie ik de wifi SSID van de nieuwe internet box niet. Andere wifi SSID’s ziet hij gewoon wel, momenteel gebruik ik gewoon een wifi hotspot vanop mijn smartphone. Andere toestellen zien de SSID wel en kunnen gewoon verbinden.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4377 reacties
  • 4 maart 2025

Mogelijks ligt het (communicatie)probleem bij onderstaande

Internet box wifi connexion refusée | Proximus Forum

Vertaling:

Wat betreft deze verbindingsproblemen met bepaalde apparaten, verschilt het per geval, maar we weten wel het volgende:

Symptomen:

Apparaten zien WiFi, maar kunnen er geen verbinding mee maken, ook al wordt WPA2 als protocol gebruikt.

Aan onze kant zien we bij deze apparaten korte verbindingen op de wifi, maar deze worden direct weer verbroken.

De reden hiervoor is de PMF-functie (Protected Management Frames) die extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en, in tegenstelling tot een bbox 3, standaard is in een internetbox.

We hebben dit fenomeen vooral gezien bij Huawei-smartphones en HP-printers.

Over welke laptop praten we hier (merk & type)?

Ik vermoed dat een WiFi (5/6) usb dongle daarom mogelijks een gepaste oplossing biedt voor een oudere laptop (WiFi 4 2.4)

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 4 maart 2025
M_016 schreef:

Mogelijks ligt het (communicatie)probleem bij onderstaande

Internet box wifi connexion refusée | Proximus Forum

Vertaling:

Wat betreft deze verbindingsproblemen met bepaalde apparaten, verschilt het per geval, maar we weten wel het volgende:

Symptomen:

Apparaten zien WiFi, maar kunnen er geen verbinding mee maken, ook al wordt WPA2 als protocol gebruikt.

Aan onze kant zien we bij deze apparaten korte verbindingen op de wifi, maar deze worden direct weer verbroken.

De reden hiervoor is de PMF-functie (Protected Management Frames) die extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en, in tegenstelling tot een bbox 3, standaard is in een internetbox.

We hebben dit fenomeen vooral gezien bij Huawei-smartphones en HP-printers.

Over welke laptop praten we hier (merk & type)?

Ik vermoed dat een WiFi (5/6) usb dongle daarom mogelijks een gepaste oplossing biedt voor een oudere laptop (WiFi 4 2.4)

Bedankt voor de reactie. De symptomen komen niet helemaal overeen aangezien de laptop de SSID van de internet box helemaal niet ziet.

Het gaat over een Toshiba p870-32l

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4377 reacties
  • 5 maart 2025

Het gaat over een Toshiba p870-32l

Voor support op Toshiba laptops in Europa wordt op het internet (door Toshiba.com) verwezen naar Dynabook Europe 

Concreet is het blijkbaar niet mogelijk op basis van bovenstaande na te gaan wat bv. de laatste WiFi (windows) driver zou zijn voor uw toestel

Support - Dynabook

Vermits het een ietwat ouder Windows 8 toestel betreft

Specificaties van Toshiba Satellite P870-32L - Tweakers

vermoed ik dat indien u het verder wenst (met de Proximus internetbox) te gebruiken, best overschakeld naar een wifi usb dongle (Wifi 5 of 6)

• 274 reacties
  • 10 maart 2025

Voor wat het waard is en omdat het hier ook even opgemerkt werd.

Mijn oude ASUS laptop uit 2013 heeft ook enkel een 2.4 Ghz kanaal (n,b,g,a) met beperkte doorvoer. Ik heb, tweedehands een grote USB 3 dongle gekocht voor een belachelijke prijs, TP-Link T9UH. Piekdoorvoer op 5 Ghz .. tot 1300 Mbps. Maar ik moet er bij zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met Wifi.

PS Draait trouwens feilloos ook op W11.