Beantwoord

wifi kanaal gaat naar 1


Reputatie 5

Omdat ik op kanaal 1 geen goede wifi heb door verschillende Telenet modems die op kanaal 1 zitten zet ik mijn kanaal op 8. Dit garandeert een goede ontvangst verder van de modem. Het probleem is dat het kanaal na een paar uur weer op 1 staat. Dus als ik weer eens slechte ontvangst heb met de wifi dan weet ik dat het weer naar kanaal 1 gezet is. Het staat niet op automatisch dus waarom gaat het altijd terug naar 1. Dit is al bezig van wanneer ik deze modem in gebruik heb en ik begin dit een beetje beu te worden om telkens in te moeten loggen in de modem om mijn kanaal terug op 8 te zetten. Vroeger met de b-box 2 had ik dit niet. Wat kan ik hier aan doen zodat het kanaal blijft staan waarop ik het zet?

mvg

icon

Beste antwoord door Jamo 19 November 2020, 16:47

Bekijk origineel

260 reacties

Herstart je mss de bbox regelmatig ?

Reputatie 5

Nee ik herstart die nooit. Ik heb wel al eens de stroom eraf gehaald omdat ik dacht dat het dan niet meer ging veranderen maar helaas niet dus.

mvg

Reputatie 6
Badge +3

Door de kanaal keuze/channel niet op automatic/automatisch te zetten. Surf naar 192.168.1.1, Bij Wi-Fi 2,4 Ghz/5,0 Ghz klik op het  tandwiel icoontje vervolgens bij access point sectie moet je bij channel in plaats van automatic jouw kanaal selecteren. Vergeet dan niet op ok te klikken om te bewaren.Wanneer het niet op automatic staat zo het niet mogen voorvallen. Heb je One SSID ingeschakeld?

Reputatie 5

Ik zet het op kanaal 8 dus nee het staat niet op automatisch. En one ssid staat ook niet aan en dat ga ik ook nooit aanzetten,dat geeft alleen maar problemen.

mvg

Reputatie 6
Badge +3

Probeer eens de Wi-Fi te resetten naar begin toestand. Ga terug naar  192.168.1.1, Bij Wi-Fi 2,4 Ghz/5,0 Ghz klik op het  tandwiel icoontje vervolgens bij reset factory settings druk je op reset en op ok. Gebruik je home optimizer app van Proximus? Zie hier: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_app/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/verbeter-uw-wifi-met-de-home-optimizer-app.html  en hier: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_wifi/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/sneller-wifi-kanaal-via-de-home-optimizer-app-of-de-modem.html Deze kan er ook voor zorgen dat dit toch automatisch geregeld wordt de kanaalkeuze.

Reputatie 5

Ik moet mijn wifi niet optimaliseren met een Proximus app. Ik heb mijn eigen apparatuur om de wifi te optimaliseren. Daarom dat ik het op kanaal 8 wil hebben. En ik weet ook hoe ik in de modem moet komen. Ik ben geen totale leek. Ik wil gewoon weten hoe het wifi kanaal op 8 te laten staan.

mvg

ik zal een kijken bij mij want ik zet hem ook op kan 11 voor de beste prestaties.

Ik gebruik ook die optimizer niet meer want hij zet mij ook niet op het beste kanaal.

Heb eens gekeken op http://mymodem en staat nog altijd mooi op k11 

Ik heb een bbox3V+ (sagemcom)

Nog eens gekeken op 5.0 en die blijft ook mooi staan op het k36

Reputatie 6
Badge +2

Hier zie ik zo’n gelijkaardig probleem met hopelijk oplossing: https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/b-box-3-wifi-kanaal-veranderen-35007

Het is al van 2016; en ik heb het niet helemaal gelezen, alleen de vraag en het beste antwoord. En het is voetbal ook. En ik weet ook niet welke modem je hebt.

ik denk inderdaad dat dit niet meer het geval is want er is al ondertussen andere firmware gepusht op al de bbox merken en types, mss moet Jamo een kijken welke firmware versie er op zijn bbox3 staat.

Reputatie 6
Badge +3

@Jamo : Je moet die app niet gebruiken. Maar dat kon een mogelijke oorzaak zijn dat deze automatisch het kanaal wijzigt, omdat die automatisch kan communiceren met jouw B-Box 3, moest je dit gebruiken. Wat er bij jou voorvalt is heel bizar. Bij mij blijft het kanaal altijd op mijn keuze staan.Indien je zelf materiaal gebruikt om je Wi-Fi te optimaliseren moet je daar kijken of er daar geen automatische kanaal keuze staat. Want deze is rechtstreeks ook verbonden met jouw B-Box 3. Ik geef gewoon tips mee om na te kijken, op voorhand kan niemand ook weten dat je geen leek bent. 

Het is hier wel vroeger nog ter sprake gekomen dat de manuele kanaal instelling niet blijft staan, maar dat was met vorige softw versies dus daarom de vraag of hij eens de softw wil natrekken; het valt af en toe voor dat de nieuwe software om één of andere reden niet op de bbox geraakt zelfs niet na resetten, en moet prox die echt pushen.

Reputatie 6
Badge +3

Ok, dat wist ik niet. Je kan ook nog altijd manueel de Public Wi-Fi hotspot uitschakelen zoals in het aangehaalde topic door Cvanloon het geval was met FON. Door in de interface te klikken op my modem,Hotspot,bij general service op off zetten en op OK drukken om op te slagen. Op mijn B-Box V3 Sagemcom staat er software versie: 8c.310A.

Hotspot uitschakelen dat probleem dateert al van jaren terug maar sindsdien niet meer op het forum vernomen dat dit nog een probleem vormt.

Deze software versie dateert van ergens einde 2019, en van recentere versie heb ik nog niet gehoord.

Reputatie 5

Deze morgen om 9h49 op kanaal 8 gezet. Nu (10h38) weer gestoorde ontvangst. Nog geen uur later en het staat al terug op kanaal 1.

mvg

Reputatie 6
Badge +2

Met welke apparatuur werkt je om het kanaal te optimaliseren en te kiezen? Je doet daar een beetje geheimzinnig over.

@Martin mss toch eens de bbox resetten moest je het nog niet gedaan hebben en eens kijken welke software versie er op staat.

@Cvanloon  zoals ik denk ik volgen TS al gepost heeft met een een wifi analyser want met de home optimizer zet hij mijn bbox ook niet op het beste wifi kanaal.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb zopas eens efkens gekeken in de google store en daar staan minstens 5 wifi analysers. 

ik gebruik een app wifi analyzer op mijn windows 10 laptop, ik ga ondertussen eens kijken of mijn bbox nog altijd op k11 staat waar ik het beste resultaat haal.

Edit: staat inderdaad nog altijd mooi op k11

Reputatie 7
Badge +4

@Jamo  Ik heb het wifi kanaal even van hier uit vast gezet op 8 , hopelijk blijft hij nu staan.

Reputatie 6
Badge +3

Een Wi-Fi analyser is gewoon een analyse tool om te achterhalen welke kanalen het drukst bezet zijn door naburige draadloze AP’s om zo zelf het optimale kanaal te kiezen. De Home Optimizer app van Proximus staat wel automatisch in verbinding met jouw B-Box 3 om automatisch het kanaal te wijzigen.

@Jamo : Als test kan je best ook eens jouw eigen apparatuur er tussenuit halen. Dit om uitsluitsel te geven of het niet daardoor komt.

Dat is het hem juist dat de home optimizer blijkbaar niet altijd het beste kanaal zet op de bbox, in ieder geval bij mi toch niet!

Reputatie 5

@Jamo  Ik heb het wifi kanaal even van hier uit vast gezet op 8 , hopelijk blijft hij nu staan.


Geachte,

Ik kom net van mijn werk en zie dat het op kanaal 1 staat. Dus is niet blijven staan.

Een Wi-Fi analyser is gewoon een analyse tool om te achterhalen welke kanalen het drukst bezet zijn door naburige draadloze AP’s om zo zelf het optimale kanaal te kiezen. De Home Optimizer app van Proximus staat wel automatisch in verbinding met jouw B-Box 3 om automatisch het kanaal te wijzigen.

@Jamo : Als test kan je best ook eens jouw eigen apparatuur er tussenuit halen. Dit om uitsluitsel te geven of het niet daardoor komt.


Over welke apparatuur heb je het? Ik kijk gewoon op een tablet welk kanaal het minst hinder heeft van naburige wifi kanalen. En dat is bij mij kanaal 8 .

mvg

Reageer