Skip to main content

 

Afgelopen zaterdag heeft er een update van mijn internetverbinding plaatsgevonden. Na deze update? merkte ik dat alle apparaten waren ontkoppeld van de wifi en dat het netwerk een nieuw netwerk-ID had gekregen. Ik moest al mijn apparaten opnieuw verbinden met het wifi-netwerk. Dit verliep probleemloos voor al mijn apparaten, behalve voor mijn laptop die op Linux draait.

Ondanks het invoeren van het correcte wachtwoord, dat werkt op mijn Windows-apparaten, blijft mijn Linux-laptop aangeven dat het wachtwoord onjuist is. Dit probleem doet zich voor bij verschillende Linux-distributies (Ubuntu, Fedora 39, en Manjaro Arch Linux) die ik heb getest. Het lijkt erop dat er iets is gewijzigd in de wifi-instellingen waardoor specifiek Linux-systemen niet meer kunnen verbinden.

Dit probleem heeft aanzienlijke impact op mijn werk en ik kan niet lang zonder een internetverbinding op mijn Linux-apparaten. Kunt u aangeven wat er precies is veranderd na de recente update en welke stappen ik kan ondernemen om dit probleem op te lossen? Een snelle oplossing is cruciaal voor mijn voortdurende productiviteit.

Ik heb al een heel tijdje geen linux distributie meer draaiende. Dus ik probeer even te helpen met wat mogelijke oplossingen die me zo binnenvallen. Schiet mij niet af 😉

- heb je dit ook voor in de root (met beheerdersrechten)?
- Probeer ook eens met het oude wachtwoord, je weet nooit.
- Staan al die disttributies op je laptop? Zo ja, kan het helpen de wifi verbinding te verwijderen en opnieuw te maken. Als je die nieuw gïnstallleerd hebt heeft het daarentegen weinig zin, denk ik zo.
- zijn je drivers up to date? mogelijk is er een andere  voor je netwerkkaart die wel werkt.
- Stel uw Bbox in op een vast (niet wisselend) kanaal en probeer dan nogmaals om te verbinden.
- het commando rfkill list all (als ik het juist heb) zoekt de netwerkkaart en geeft aan of die softblocked is. Het zal wel niet maar als dat toch zo is, is er een sudo regel die dat oplost, die moet je wel even opzoeken want zover reikt mijn kennis echt niet.
- ik vermoed dat je meer (en betere!)  hulp zal vinden op die linux forums.
 


@S.Kaspers 

Werden deze Linux toestellen bij jou geplaatst door een IT bedrijf?

Heb je met hen al eens contact opgenomen?

 

Geert


Reageer