Vraag

WiFi bridge als adapter

  • 27 August 2020
  • 22 reacties
  • 978 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Beste mensen,

Ik werk (te) met een usb wifi adapter op mijn PC, nu dacht ik ik heb nog een Proximus WiFi Bridge die staat te niksen, ik ga die gebruiken voor mijn PC.

Op zich ging het goed en mijn downloadssnelheid was zeker beter, maar nu is mijn probleem dat ik telkens veel werk heb telkens ik de PC af zet. Dan wil hij niet meer of tergend traag verbinden.

Ik vindt ook geen deftige uitleg hoe je dat moet doen of ik soms iets over het hoofd zie…..


22 reacties

wifi bridge eens in het zelfde lokaal zetten als de bbox en resetten + synchroniseren zie 

→ WIFI BRIDGE resetten:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-bridge-resetten.html  

en zien of het zo goed werkt want als je de bridge dan verplaatst naar een andere ruimte zou het kunnen dat hij te weinig ontvangst heeft 

 

Reputatie 1
Badge

Ik heb het eens geprobeerd zoals beschreven, alhoewel ik het al verschillende keren zo heb gedaan.

Maar de vraag was eigenlijk hem te gebruiken als wifi adapter op mijn pc en er wordt alleen maar gesproken van aansluiten op de decoder en daar geen probleem mee.
Alleen als wifi adapter, wifi signaal ontvangen van modem en met kabel verbonden aan PC, is er een probleem….

 

dan zou ik eens kijken of op je bbox “one ssid” actief staat en als dit zo is deze eens deactiveren en dan zo eens proberen

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)

NB: uit je vorige uitleg ga ik er van uit dat het probleem zoals je beschrijft zich ook voordoet als de bridge dicht bij de bbox staat.

Reputatie 1
Badge

Ik zie eigenlijk het nu niet in of hij op de modem staat of drie meter ervandaan, hij ontvangt het signaal, en als ik dat dan ook zou doen dan moet ik terug de stroom uitrekken en terug opnieuw beginnen bij mijn PC, en zo blijven we modderen.

Mijn andere Bridge waar mijn decoder aanhangt staat 8 meter van de modem en daar is nooit geen ontvangst probleem, toch niet tussen bridge en modem…..

het  nut ervan is als hij dichtbij al niet werkt dat je al min of meer kunt uitsluiten dat het bvb om reden is van weinig ontvangst en met gevolg vlugger kan gestoord worden en niet vergeten dat een decoder maar ongeveer 6Mbit/sec nodig heeft en als je zou kunnen weten of je bridge bv in orde is door deze in de plaats te zetten waar je decoder nu ophangt of nog simpelder door beide om te wissel, ook one ssid eens uitzetten is ook een test,  enfin dat is wat ik allemaal zou uit proberen en het is maar een voorstel en bent  u uiteraard vrij van het al dan niet uit te testen. :relaxed:

Reputatie 1
Badge

Martin, om te beginnen de One SSID staat al lang uit bij mij, de bridge werkt want als ik hem installeer gaat het goed, alleen ik moet tergend lang wacht tot bvb mails kan downloaden nadat mijn pc opgestart is.

Ik heb hem nu bvb een half uur afgekoppeld, zonder de stroom uit te zetten, van de pc en nu terug aangesloten en hij werkt, dus ofwel heeft hij zoveel tijd nodig om dat te vinden wat hij nodig heeft om te werken…..

Dan kan ik toch maar beter terug mijn USB adapterke gebruiken, dat werkt tenminste direct…...

en je pc aansluiten aan de andere bridge via lange utp kabel kun je dit, indien wel, heb  je dat ook voor dan.

Reputatie 1
Badge

Zo’n lange kabel heb ik niet maar ik heb de apparaten gewisseld en mijn TV speelt dus de Bridge mankeert niks aan.
Maar terloops voor mijn doel moet de Bridge op Auto, Access Point of Station staan want da vindt ik nergens….

Automatisch wil zeggen dat hij in feite zelf afleidt hoe je hem gebruikt 

het beste is natuurlijk de bridge verbonden met utp kabel aan de bbox rechtstreeks en dan kun je hem op access point zetten 

Als je geen utp kabel kunt leggen tussen bbox en bridge

dan als station gebruiken.

Reputatie 1
Badge

Beste Martin, als ik de Bridge zou kunnen verbinden met de BBox dan zou ik de bridge niet nodig hebben, dan sloot ik de pc direct op de Bbox aan…..

Dus alle access points mogen uit de winkels gehaald worden volgens u dan :wink:

Was het maar zo simpel hé , dat is in het geval indien je een toestel hebt dat je enkel via utp kabel wilt verbinden dan heb je uiteraard geen (bridge als AP) access point nodig maar de bedoeling van een acess point is dat je in het algemeen niet alleen een utp verbinding nodig hebt maar ook toestellen hebt die via wifi moeten kunnen werken en dan is de beste oplossing van via een access point te werken op de plaatsen waar je bbox zijn signaal ontoereikend is 

nu ga je natuurlijk zeggen ja maar ik kan toch in dit geval de bridge gebruiken om mijn toestellen via wifi en utp kabel te verbinden, dat klopt maar zoals altijd is er een maar via wifi heb je altijd meer kans dat je verbinding problemen krijgt zelfs al tussen de bbox en wifibridge en daarom is een verbinding via utp tussen bridge en bbox altijd het beste.

Reputatie 1
Badge

Martin we gaan er hier mee stoppen want we zijn in een rondeke aan het draaien.

Ik kijk door omstandigheden al TV via Rucus en nu Bridge sedert ik Digitale tv heb en de enige zorgen dat ik gehad heb waren de decoders en of de Bbox. 

Het zeker niet evident dat iedereen zijn Tv, Decoder, Bbox en de PC op één vierkante meter heeft staan, niet?

Dan zou je inderdaad alleen maar een bbox nodig hebben, maar het is inderdaad via wifi werken niet altijd evident dat alles foutloos werkt, tot nu toe heb ik heel weinig problemen over wifi maar ik heb ook andere tijden gekend en nu werk ik via acceess points en heb geen problemen meer en heb ik goede wifi ontvangst overal in huis , wel wat werk geweest om utp kabels te kunnen wegmoffelen er zijn zelf kabels van meer dan 50 m lang nodig geweest om zo via het dak terug naar beneden te komen om het access point te kunnen bedienen in een andere plaats maar het is me gelukt om de kabels onzichtbaar te houden wat natuurlijk niet voor iedereen en overal mogelijk is maar een mens probeert zo goed mogelijk zijn plan te trekken hé 

Reputatie 7
Badge +4

@Choreftis 

Fyi

https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/gebruik-de-wifi-bridge-ook-als-repeater-40135#:~:text=De%20Proximus%20Wi%2DFi%20Bridge,de%20omgeving%20van%20je%20TV.

= Technicolor handleiding hieraangaande

https://img.tim.it/sdr/documenti/guide/wifi-bridge-technicolor-manuale-utente-eng.pdf

Ik heb geen WiFi Bridge van Proximus en begrijp dat enkel WiFi 5.0 ondersteund wordt

Blijft deze WiFi bridge continu opstaan en blijft de WiFi verbinding met de Bbox continu behouden?

 

ik heb ook geen wifi bridge maar het probleem is ook als hij verbonden is via utp kabel en ook via wifi met de bridge als ik het toch goed begrepen heb!

En zie ook niet goed in waarom het probleem dan zou verdwijnen in repeater functie als het in bridge functie het probleem zich stelt! Maar wel altijd de moeite om eens te proberen.

NB: Er was ook een opvolger voorzien die zowel 5GHz als 2.4GHz ging ondersteunen, maar ik heb geen idee of prox die ooit uitgebracht heeft?

→ https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=41835

Reputatie 6
Badge +2

Maar terloops voor mijn doel moet de Bridge op Auto, Access Point of Station staan want da vindt ik nergens….

Voor jouw doel moet je de WiFi bridge instellen als “Station”.

Dan terug verbinden met de B-box3 via de WPS knop: eerst 2 sec. op de WPS knop van de Bbox3 drukken, daarna (binnen de 2 minuten) 2 sec op de WPS knop op de WiFi bridge .

Nu ontvangt de bridge het WiFi (5 Ghz) signaal van de B-box3, en stuurt het door via de UTP …

In principe zal de connectie tussen de Bbox3 en de WiFi bridge behouden blijven (tenzij je een van de toestellen uitzet).

Let wel dat het 5GHz signaal niet geschikt is voor lange afstand en muren ...

 

Reputatie 1
Badge

 @M_016  en Martin en Philippe

Ja de bridge blijft aanstaan en dus contact houden met de Bbox.

Nu geloof het of niet ik had ze toch deze morgen gewisseld de Bridge van de decoder op de pc en die van de pc naar de decoder, ik om juist terug thuis, zet de pc aan en ik had direct internet verbinding….

rarara, maar allee als ik het zo kan  houden is alles ok...

Reputatie 6
Badge +2

Hopelijk blijft het goed.

De enige reden die ik mij kan bedenken waarom het niet goed blijft, is dat de Proximus WiFi bridge ontwerpen werd voor het (muticast) IPTV verkeer.

Misschien kan de PC niet goed overweg met de multicast paketten die het ontvangt van de WiFi bridge?

waarom dan met de ene bridge goed en met de andere niet !

En in feite zou de PC dan ook hier last moeten van hebben indien aangesloten op de bbox direct, of zie ik het verkeerd.

@Choreftis zou het kunnen dat je twee verschillende modellen hebt van wifi bridge één van in het begin als de wifi bridge gelanceerd werd en later is er een ander type uitgekomen namelijk de 234

@philippe_d weet jij soms of proximus ook een model had met 2.4 aan boord naast 5.0 

Reputatie 6
Badge +2

En in feite zou de PC dan ook hier last moeten van hebben indien aangesloten op de bbox direct, of zie ik het verkeerd.

Neen. Omdat de Bbox3 IGMP Snooping ondersteunt, waardoor de multicast paketten niet op de LAN poort terecht komen waar de PC op hangt.

 

@philippe_d weet jij soms of proximus ook een model had met 2.4 aan boord naast 5.0 

Geen idee ...

@philippe_d  bedankt voor de feedback, maar ik dacht dat die wifi bridge ook  IGMP Snooping ondersteunde! want ik denk dat dit ook het geval is bij de wifi booster trouwens.

Reageer