Vraag

wifi booster link quality blijft rood

  • 29 September 2021
  • 93 reacties
  • 9109 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb meerdere keren geprobeerd alles opnieuw te installeren maar het lichtje link quality blijft op rood staan. Mijn laptop valt dagelijks wel enkele keren zonder internet, door de slechte werking van de booster is het onmogelijk om deftige conference calls te doen, beeld blokkeert, geluid stopt...


93 reacties

Bedankt Martin, hopelijk heb ik je hier niet meer nodig, maar wel interessante lectuur. Dikke merci.

Wordt opgevolgd 🙂.

De beste oplossing is hoe dan ook (zelf al kan je de modem/bbox in de woonkamer zetten) van zowel de decoder als de wifi booster met utp kabel te verbinden aan de modem/bbox.

Gisteren iemand van proximus aan de lijn gehad ivm PLC - wat blijkbaar niet meer ondersteund wordt door proximus (maar aan mij wel werd verkocht). Volgens hem gebruik ik best 2 UTP kabels, één van de booster naar de modem en één van de tv-box naar de modem. De technieker die hier is geweest sprak van één kabel en de modem zou ik dan terug in de woonkamer kunnen plaatsen. Hoe zit het nu? 

Ik verwijt de technici niets (behalve misschien dat de modem te hoog hangt en mijn opmerking over de afstand werd genegeerd). Zij voeren de instructies uit - direct alles weghalen zonder eerst te testen.

Proximus liegt ons gewoon voor. “Wi-Fi Boosters, uitgerust met Mesh-technologie...genieten van een betere verbinding in meer kamers...in alle kamers van jouw woning...Hoe ver de terminal ook verwijderd is”. 

 

 

Reputatie 5
Badge +2

@lievedevosskynetbe Het is inderdaad niet leuk als de basisinstallatie ergens anders hangt nu. Maar deze word altijd op de plaats gehangen die het best is voor het signaal binnen te krijgen. Binnenhuis moet er soms gezocht worden naar de beste combinatie om alles goed te laten werken. Dit is namelijk voor iedere klant anders.

Mijn wifi-verbinding werkte behoorlijk, de problemen kwamen met de fiberaansluiting. Ik heb de eerste technieker gewezen op de afstand tussen de modem in de berging en de booster. Hij zag er geen graten in. Maar eenmaal geïnstalleerd heeft hij alle moeite gehad om de tv via de booster te laten werken. Waarom niet eerst testen vooraleer de bestaande aansluiting te verwijderen? Dan had ik tenminste nog de keuze. En zoals u zegt, de power line is een doekje voor het bloeden. Stelpt iets, maar niet voldoende.  Ik had misschien eerder dit forum moeten raadplegen: Fiber ervaringen na één maand

89 €/maand voor een service die niet doet wat werd beloofd, + 80 € voor PLC + UTP verbinding door elektricien: zo’n 75 € forfait verplaatsing en + 55 €/u werkuren, kabel cat7 30 m. minstens 35 €. 

Proximus verkoopt praatjes: 

Ultra stabiele verbinding

Fiber zal je omver blazen:

  • stabiliteit en bereik van wifi

Onze Internet Box is ontworpen om jouw fiberverbinding optimaal te benutten en de beste prestaties te garanderen. Hij is uitgerust met de nieuwste Wi-Fi 6-technologie waarmee meerdere gebruikers en/of apparaten tegelijk verbinding kunnen maken zonder de kwaliteit van de verbinding te beïnvloeden. En dankzij onze Wi-Fi Boosters, uitgerust met Mesh-technologie, kan je genieten van een betere verbinding in meer kamers.

  • stabiliteit van de verbinding

Proximus is de eerste Belgische operator die end-to-end fiber aanbiedt tot in het hart van jouw woning, wat het verschil maakt op het vlak van stabiliteit. Zo geniet je van een straffe verbinding voor het hele gezin, op al jouw toestellen, in alle kamers van jouw woning.stabiel netwerk

  • stabiel netwerk

Hoe ver de terminal ook verwijderd is, end-to-end fiber is niet gevoelig voor verbindingsafstand en is meer dan krachtig genoeg om meerdere personen en/of apparaten tegelijk op het netwerk aan te sluiten. Niets stoort het. De kwaliteit van de verbinding blijft onfeilbaar.

 

Reputatie 5
Badge +2

@lievedevosskynetbe Een verbinding via kabel is nog steeds de beste verbinding voor de meeste toestellen. Dus we zullen bij mindere kwaliteit op wifi altijd aanraden zoveel mogelijk te verbinden met kabel.
Over plc’s ze zijn onder heven aan de schommelingen die de elektriciteit maakt. Dus zelfs bij nieuwe bedrading kan dit soms niet werken zoals het moet.

@moderator

De eerste technieker die de aansluiting gedaan heeft antwoordde op mijn opmerking over afstand modem / berging booster tv dat de uitrustingen van proximus dat aankunnen. 

De tweede (en vandaag zelfde derde) antwoordt dat de afstand te groot is (zo’n 11 m.). Cascade kan ook niet want zogezegd zelfde ruimte.

PLC pinkte rood door oude elektrische (maar gekeurde) bedrading. De booster werd weer aangesloten op de wifi modem en PLC nog enkel voor laptop.

 

 

 

Volgens de technieker moet ik maar een utp kabel laten leggen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die problemen heeft met de aansluiting, zo groot is het appartement nu ook niet. Hoeveel moet dat nog kosten? Proximus komt haar beloftes niet na. 

 

Reputatie 5
Badge +2

@lievedevosskynetbe Dit mag je ook altijd melden aan de technieker die vandaag langst komt.

PCL pinkt nu rood

ok bedankt.

Reputatie 7
Badge +5

@lievedevosskynetbe Er is een afspraak ingeboekt op maandag 17/07 tussen 12.30 en 17.00 met als nota dat het enkel kan voor 16.00.

Het zou passen maandag tussen 12 en 16 uur.

Reputatie 7
Badge +5

@lievedevosskynetbe Ik zal terug iemand ter plaatse sturen, wanneer past dit voor je? 

Vanavond zwart tv-scherm tijdens live uitzending, beeld staat ook soms enkele ogenblikken stil. Echt niet tevreden met die PLC. 

@DaisyS 

Ik zie dat er tot 2 boosters in mijn pack zitten. Waarom heeft de technieker die dan niet aangesloten (cascade zoals Martin beschreef)? De beloofde snelheid van fiber kan niet gehaald worden met PLC op een oude bekabeling. 

@lievedevosskynetbe  heb je geen gsm waarmee je in geval van nood toch hulpdiensten zou kunnen bereiken.

NB: je kan evenzeer pech hebben met een gewone vaste lijn dat ze juist niet werkt op het moment dat je dringende hulp nodig hebt. Akkoord de kans is klein, maar is wel bestaande!

Reputatie 7
Badge +5

@lievedevosskynetbe Door dat dit voice over ip is heb je inderdaad geen analoge lijn meer, wilt ook zeggen dat als je fiber niet werkt je ook niet zal kunnen bellen met je vaste lijn.

@DaisyS 

Voice over IP,  betekent dit dat ik geen analoge lijn meer heb want dat is toch de enige reden waarom ik die wou behouden (gisteren een nieuw toestel bij proximus besteld met luider belsignaal) en daarnet bericht van Bpost dat ik het morgen kan ophalen. Tijdens corona (thuiswerk) heb ik jullie met die analoge lijn kunnen contacteren omdat er geen netwerkverbinding meer was. Als het netwerk uitvalt hoe contacteer je nog de hulpdiensten? Graag een duidelijk antwoord, want dan hoef ik dat toestel niet en zeker niet die “vaste” lijn.

En vandaag weer enige vertraging op het tv-scherm.

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@lievedevosskynetbe We kunnen opnieuw iemand ter plaatse sturen om dit eventueel nog eens te bekijken. Waar je modem kan worden geplaatst heeft vooral te maken met waar de fiberkabel in de woning binnenkomt. Ook voor de telefonie kan dit soms vervelend zijn aangezien je bij een fiber aansluiting een voip lijn hebt.

Proximus is langs geweest en geen cascade verbinding met boosters maar 2 PLC adapters. Kost me bovenop het verhoogde fiber tarief nog zo’n 80 euro. Wat blijft er over van die supersnelle fiber belofte? Het is een oude elektrische installatie, stopcontact aan booster niet geaard. Samen met de technieker opnieuw blokjes op tv gezien maar die schreef het toe aan een configuratiefout van de lijn en hij zou de nodige mensen bij proximus zelf contacteren. Snelheid laptop wel weer zoals voor de fiber installatie. Contactdoos terug geplaatst maar modem hangt nog even hoog. Ook geen oplossing voor de vaste lijn. 

Reputatie 7
Badge +5

@lievedevosskynetbe Is alles goed verlopen met de technieker?

Vandaag dan maar naar 0800 22 800 gebeld en daar een geduldige technische medewerker aan de lijn gehad. Hij heeft meerdere keren de lijn uitgetest maar omdat ik niet aan de wps knop van de modem kan en dus niet kon herstarten en uittesten heeft hij een afspraak geregeld voor maandagnamiddag. Inmiddels hulp gekregen voor wps knop in te drukken, link quality even in het groen maar opnieuw rood. 

@Michael, de technieker van de fiber heeft de contactdoos uit de muur in mijn inkomhal gehaald omdat hij de aansluiting in het gebouw zocht. Pas daarna vroeg hij of er een gemeenschappelijke schacht was waar de kabels door konden. Die komt uit in de berging, waar de cv en de waterleiding liggen. De bekabeling in mijn appartement heeft hij verwijderd omdat die niet meer nodig zou zijn en de nieuwe installatie de afstand zonder problemen aankan...

 

Reageer