Vraag

Wifi booster en TestAankoop



Toon eerste bericht

61 reacties

Het heeft even geduurd, maar ik moest eerst wachten op de nieuwe modem en wou daarna nog wat speedtests uitvoeren en zien hoe het zat met streaming. Conclusie: de snelheid is wat verhoogd, maar aan de modem geraak ik toch bijna nooit aan 30Mbps of meer; Op alle andere plaatsen (booster, PLC adapter, bridges ligt de snelheid een pak hoger, allez als ge dat hoger kunt  noemen (rond 40Mbps). De uploadsnelheden liggen rond de 18Mbps. 

Ik stel mij wel volgende vragen: 40 Mbps (modem 30Mbps) is toch nog absoluut niet veel, een minimum van 60 tot 70 Mbps lijkt mij toch redelijk. Ik weet uiteraard ook wel dat de maximale 10 Mbps nooit bereikt wordt. En weer blijft het opmerkelijk dat de snelheid aan de bbox3V+ merkelijk lager ligt dan op de andere plaatsen waar ik getest heb… Volgende opmerking/vraag: mijn bbox staat op de eerste verdieping. Het hoofdaansluitpunt is echter op het gelijkvloers. Ik heb vele jaren geleden een doorlussing laten trekken tussen dit hoofdaansluitpunt naar een telefoonstopcontact op de eerste verdieping (mijn oud bureel). Het is immers onmogelijk de modem te plaatsen bij het hoofdaansluitpunt   en ik vermoed dat de lange afstand voor een instabiele verbinding en traag internet zorgt. Als dit zou kloppen dan weet ik niet of dit te verhelpen valt. Hoe dan ook blijft de vaststelling dat de snelheid overal hoger ligt dan aan de bbox...

Reputatie 7
Badge +4

@vbm de snelheid tot op je modem is 85Mbps, dus dit is nog ruim boven wat je graag als minimum wou:wink: .
Je kan je speedtest altijd even uitvoeren rechtstreeks op je modem.

Ik wil u een sprintscreen doorsturen van een aantal doorgevoerde tests. Hoe moet ik dat via deze weg doen? Aan de modem gemeten via Speedtest is er geen enkel test hoger dan 30Mbps. Hoe verklaart u trouwens de veel lagere cijfers aan de modem dan aan bvb. de booster e.a.? Kan u mij laten weten hoe ik de speedtest rechtstreeks op de modem kan uitvoeren?

Reputatie 6
Badge +3

Nog een probleem bij Proximus dat je als gewone consument bijna geen instel mogelijkheden  hebt met de user account, buiten het kanaal wijzigen kan je niet veel doen, dat is het geval op de web interface van de booster. Bij andere extenders,boostersAP’s kan je dit instellen in de webinterface of via een app quality of service of afgekort als qos. Je moet daar op letten wanneer je informatie inwint.  Je mag ook niet vergeten dat vooral het kostenplaatje speelt en een ISP kan altijd kiezen welke configuratie ze willen. De Wi-Fi booster wordt net als de bridge geleverd door Technicolor. 

Die booster kun je ook niet direct bestempelen als brol maar er zijn zeker even goed alternatieven zoals die van TP-Link bv die ik hierboven al opgenoemd heb …..

Reputatie 7
Badge +4

Een kabel verbinden tussen je modem en je PC hangen en zo de speedtest uitvoeren. 

langs de andere kant kan het moeilijk iets te maken hebben met de bbox aangezien je nu een andere hebt. Maar kun je bv alles wat verbonden is met bbox eens loskoppelen en ook er voor zorgen dat er geen verbinding gemaakt wordt door andere toestellen over wifi met je bbox.

Mss voor alle zekerheid toch nog eens juist specifiëren hoe je juist de speedtest doet met welk toestel en of het via wifi5.0 is of bekabeld om alle misverstanden te vermeiden.

Indien je niet bekabeld kunt meten (wat de beste manier is) met een toestel verbonden rechtstreeks aan de bbox is het best dat je via wifi5.0 meet maar dan wel heel dicht bij de bbox, heb je bv een smartphone die op 5.0 kan de speedtest doen terwijl je naast de bbox staat.

Onmogelijk: de modem en de Imac staan op een andere verdieping. Kan u mij antwoord geven op mijn andere vragen: doorsturen printscreen en een verklaring voor de lagere cijfers (die ik gemeten heb) aan de modem.

ook geen ander smartphone die op wifi5.0 werkt om de meting te doen.

Martin, ik heb alles reeds losgekoppeld over enkele dagen en de verbindingen over wifi afgesloten, maar het resultaat was hetzelfde. Ik ga dit niet opnieuw doen, want dat is een hele bedoening, gezien het aantal toestellen…

Zoals reeds eerder gemeld werk ik steeds met Apple producten (imac/ipad/iphone). De tests gebeurden via een Iphone 11 via een app van Ookla, mij verleden jaar aangeraden door een technicus van Proximus (er zijn niet zoveel speedtesten mogelijk via Apple).

Ik heb de tests aan de modem uitgevoerd onmiddellijk in de nabijheid van de bbox (smart)

is dit op wifi5.0 dan dat je verbonden bent als je met de iphone11 de speedtest doet.

ik heb alles reeds losgekoppeld over enkele dagen en de verbindingen over wifi afgesloten, maar het resultaat was hetzelfde.

dat was dan wel met de oude bbox.

Reputatie 6
Badge +3

Technicolor en Sagemcom maken heel wat apparatuur voor ISP en gaan zeker niet doelbewust brol op de markt brengen. Iedere thuissituatie is anders en alles hangt af van de eisen van de ISP. TP-link behoort tot de absolute top van prijs/kwaliteit/prestatie.

@vbm Dus als ik het nog kan goed volgen,
als je meet met de iphone11 over wifi5.0
als je bij de de booster staat en je meet ook als je bij de bbox staat
dan is je snelheid bij de bbox nog altijd merkelijk lager ?

Inderdaad...

Dat is inderdaad zo, want eigenlijk zijn de meesten wel content van de booster net als ze ook tevreden waren over de wifi bridge.

@vbm wat ik mij nu aan het afvragen ben zou dit iets met het wifi5.0  kanaal kunnen te maken hebben kan je uw wifi5.0 kanaal op je bbox eens op k36 zetten en dan zo eens meten.

http://192.168.1.1 → inloggen  als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat

Ik kan moeilijk al mijn producten buiten gooien: de meeste zijn gekocht, enkele gehuurd zoals de b-box3. Ik begrijp ook niet goed waarom Proximus niet inzet op Wifi 6 terwijl de Wifi 6e al op komst is. Bovendien maken ze reclame met fiber, maar de uitrol is zo traag, enkel in nieuwbouw wordt het geplaatst. Voor de rest: wachten…

Wat de vraag betreft over de metingen: ik heb de tests uitgevoerd met een Iphone 11 zowel  aan de b-box3 als aan de booster. Ik moet wel nog de test doen met 5.0. Een rechtstreekse verbinding met een utp kabel kan ik niet doen, want al mijn toestellen zijn van Apple en die hebben geen ethernet verbinding, behalve mijn Imac, maar die staat in mijn bureel: kan ik moeilijk onder de arm nemen om even wat proeven uit te voeren. Ik herinner me wel dat vroeger de modem nog eens met de Imac verbonden is geweest: ik weet nog dat dit beter was, (maar ik heb toen geen speedtest uitgevoerd)  dit is natuurlijk logisch. Ik ben echter verplicht via Wifi te werken gezien de plaatsing van de toestellen.

Tenslotte, wat te denken van de opmerking van TestAankoop dat Wifi boosters inferieure producten zijn? Ik kan hem natuurlijk altijd terugsturen en het abonnement stopzetten.

Reputatie 6
Badge +2

Als testaankoop zo iets schrijft zou ik dat toch geloven. Alleszins mijn repeater premier 05 van 30 euro is niet veel waard. Maar hij kan ook in de drie standen : repeater, ap, en router.  Eens gekocht uit nieuwsgierigheid, maar brol.

@vbm en maakt dit dan verschil uit als je “one ssid” op de bbox3 al dan niet uit zet of niet ?

Als testaankoop zo iets schrijft zou ik dat toch geloven. Alleszins mijn repeater premier 05 van 30 euro is niet veel waard. Maar hij kan ook in de drie standen : repeater, ap, en router.  Eens gekocht uit nieuwsgierigheid, maar brol.

En wat denk  je dan enkele jaren geleden van hun speedtesten ! die waren blijkbaar toch niet zo correct

ik kon zelf snelheden halen waar je alleen maar kon van dromen!

Ik heb vandaag meerdere keren een test uitgevoerd met en zonder one ssid.

Aan de b-box3 zijn de downloadsnelheden slecht tot ronduit dramatisch: iets boven 10MBPS tot rond de 5Mbps… De uploadsnelheden zijn niet veel beter!

Aan de Wifi booster zijn ze beter: tussen de 25 en 40Mbps download tussen 11 en 19Mbps upload.

Deze cijfers gelden zowel met als zonder one ssid.

En qos is onmogelijk met de b-box3 

Conclusie: hopeloos (zeker met mijn beperkte kennis mbt deze problematiek).

Reputatie 7
Badge +4

Indien u de test gedaan hebt met WiFi 5.0 (ac/5) in de onmiddellijke buurt van uw Bbox3 en indien er geen storingszenders/hindernissen in de omgeving zijn lijkt er mij toch iest niet ok met uw Bbox3 (van een ouder type?)

→ eens van nader te bekijken door een Proximus medewerker a.u.b.

Welke is de normale snelheid op uw lijn (cfr. MyProximus - producten - internet)

@vbm die wifi booster is die verbonden met een utp kabel aan je bbox  of draadloos 

want als het draadloos is zou je aan je wifi booster normaal gezien ook dan die lage snelheid meten zoals je aan de bbox meet, in ieder geval voor de bbox kun je alleen maar een reset uitvoeren en meer kun je niet doen om de bbox terug op zijn poten te krijgen als er aan de bbox iets zou schelen op wifi niveau.

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb vandaag meerdere keren een test uitgevoerd met en zonder one ssid.

Aan de b-box3 zijn de downloadsnelheden slecht tot ronduit dramatisch: iets boven 10MBPS tot rond de 5Mbps… De uploadsnelheden zijn niet veel beter!

Aan de Wifi booster zijn ze beter: tussen de 25 en 40Mbps download tussen 11 en 19Mbps upload.

Deze cijfers gelden zowel met als zonder one ssid.

En qos is onmogelijk met de b-box3 

Conclusie: hopeloos (zeker met mijn beperkte kennis mbt deze problematiek).

Ik zou toch eens een technicus van Proximus vragen Om dat uit te vissen. 
Hoe noemt die gratis interventie ook weer, Happy house of zo. Die heeft dat bij mij ooit eens komen doen en dat was in orde.

Mijn b-box 3 is zeker niet oud, hoogstens een paar jaar

De bbox is draadloos verbonden met de bbox maw zoals ik vroeger reeds schreef - en zoals Martin nu ook - is het raar dat de snelheid aan de Wifi booster vele malen hoger ligt dan aan de modem…

Ik kan inderdaad een technicus vragen om langs te komen: verleden jaar is hij trouwens een 3 tal keer geweest voor problemen met mijn 2 bridges/TV’s. Het probleem is echter dat ik hem momenteel niet kan ontvangen om socio-familiale redenen.

Ik heb de bbox meerdere malen herstart, maar het is een tijd geleden dat ik nog eens een hard reset heb uitgevoerd: ga ik dus doen in de late uren of anders morgen, want ik ga mijn vrouw niet zonder TV zetten 

Normaal moet alles gedaan zijn op minder dan een kwartiertje, maar gezien de problemen die ik al met Proximus heb ondervonden, ga ik Murphy niet tarten...

Reageer