Skip to main content

Een paar dagen geleden merkte ik op de website van Proximus een uitgebreide pagina op over Wifi 6. Terwijl ik door de veelgestelde vragen bladerde, kwam ik bij de vraag "Hoe kan ik de nieuwe Internet Box met Wifi 6 krijgen?" Daar stond: "Log in op de Proximus+ app en schakel over naar de nieuwe Internet Box om je internetervaring met Wi-Fi 6 te verbeteren. Als je al een Flex-pack hebt met een superieure internetervaring, is het gratis. Voor elk ander internetproduct kost het € 49. Let op: deze overstap kan alleen via de app worden gedaan, niet via MyProximus web."

Ik heb een Flex Fiber S-abonnement, dus ik nam aan dat de overstap gratis zou zijn, gezien het gratis was bij een Flex-pack. Een paar dagen later arriveerde de Internet Box zonder problemen, totdat ik zag dat er € 49 in rekening werd gebracht. Dus nam ik contact op met Proximus, waaruit bleek dat 'superieure internetervaring' alleen van toepassing is op bepaalde pakketten, in mijn geval Giga Fiber en Ultra Fiber. Hierover kon ik echter niets vinden in de informatie die ik had geraadpleegd. Het leek gewoon een verkooppraatje, maar blijkbaar verwijst het naar specifieke pakketten. Ik vind dit nogal misleidend, want wie verwacht er nu dat 'superieure internetervaring' een specifiek pakket is? En zelfs als het wel de naam van een pakket was, kon ik geen informatie vinden over Giga en Ultra Fiber die 'superieure internetervaring' vermeldde.

Dag @Mattis1231231 vul je de klantgegevens aan voor nazicht? Groetjes, Heidi


@HeidiE ik heb ze voor je ingevuld :)


@Mattis1231231 de aanrekening is juist, maar ik maak uit commercieel standpunt een correctie. Bevestigingsmail volgt! :)


Ik vind dat enerzijds wel een mooie geste van PX dat de TS “uit commercieel standpunt” een correctie gekregen heeft.

Maar eigenlijk zou iedereen die hierin getrapt is een creditnota moeten krijgen.

 

De beschrijving “een Flex-pack met een superieure internetervaring” houdt juridisch geen steek, gezien dit geen benaming is van een Proximus Product (en ook niet terug te vinden in de info fiches).

Ik zou PX dan ook liever zien dat Proximus deze misleidende zin schrapt, en de voorwaarden voor een gratis “Internet Box met Wifi 6” duidelijker omschrijft ...


Inderdaad.
Vergeet niet dat veleabonneees  -de overgrote merderheid veronderstel ik - niet kunnen genieten van een “superieure internetervaring” maar eventueel wel tegen betaling kunnen upgraden naar een internetbox.
M.a.w. niet iedere klant heeft recht op de nieuwste apparatuur.
In hoeverre is dit discriminatie?


En even terug komen op dat superieure gevoel


Tegenwoordig krijg je blijkbaar een wifi6 modem (al dan niet bij het de installatie) als je een vaste lijn neemt. Verder is er geen verschil met de “standaard ervaring”, tenzij een gratis booster (indien nodig!). De snelheid is evenwaardig.
Superieur internet? Hangt dus af van het hebben van een vaste lijn of niet. Nochtans surf je met een vaste lijn gewoon even snel als zonder. De ene klant haalt 80Mbps, de andere maar 35 Mbps.
Dat hangt helemaal niet af van de vaste lijn en evenmin van het type modem als je gewoon met de koperdraad bent verbonden. Gewoon een marketing ding.
 

 

Heb je al een pack met vaste lijn (ongeacht of je een booster had) kan je gratis upgraden naar een Wifi6 modem en/of een booster, anders tegen betaling.
Maar in de grond, wat is het verschil tussen “standaard” en “superrieur”? Een vaste lijn en een gratis booster - als je die nodig hebt. En een gegarandeerde connectie wat sowieso ook is bij de standaard ervaring, denk ik zo.
Ik heb bijna 40 jaar lang een vaste lijn gehad, maar nooit behoefte aan een booster gehad, dus ook nooit ontvangen, al was het maar om in de kast te leggen. Sinds ik zonder vaste lijn kan heb ik dus ook geen superieure ervaring meer, want geen vaste of DECT telefoon meer.
Tiens, daarvoor was mijn ervaring evenmin superieur. Mijn verbinding is er evenmin trager of sneller door geworden.

En toen mijn modem kapot was kon ik tegen betaling een wifi6 modem krijgen. Had ik nog een vaste lijn kreeg ik hem gratis. Nu is mijn 10 jaar oude modem vervangen door een 9 jaar oude.
Ook gratis, dat wel. Maar geen nieuwe technologie.
FWIW, ik ben tevreden met mijn internetsnelheden, ik ben geen gamer en geen downmloader.
 


TBI: Ik heb eens via  Proximus+ (myproximus) de Internet box (bbox4) bestelt en daar krijg ik toch direct te zien dat ik zal moeten € 49 betalen,  dus ik veronderstel toch dat als je een pack hebt waar die gratis is, toch geen bedrag van € 49€ te zien zult krijgen.


Reageer