Vraag

WIFI

  • 5 August 2023
  • 9 reacties
  • 261 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik ben het kotsbeu. Mijn WIFI op de benedenverdieping van mijn rijwoning in de keuken en de helft van de woonkamer doet het zo goed als de hele tijd niet. De situatie bij mij thuis is de volgende : Mijn modem hangt op de bovenverdieping in mijn computerkamer/bibliotheek aan de voorzijde van mijn rijwoning en mijn smart-tv hangt op de gelijkvloerse verdieping aan de achterzijde naar mijn terras toe. Misschien daardoor kan die tv zo goed als nooit contact maken met het internet. En wat ook straf is : De WIFI van mijn buurman, die Telenet-klant is by the way, is in mijn woonkamer en keuken sterker dan die van mij. Wat kan ik hiertegen doen ? En kom nu niet zeggen dat ik mijn modem maar opnieuw moet opstarten, want dat heb ik al meermaals gedaan. Ook over de installatie van een WIFI-versterker waarvoor ik zoveel maandelijks dan moet bijbetalen ben ik niet echt enthousiast.


9 reacties

in de computerkamer of in de directe omgeving werkt je wifi daar wel goed, is je wifi signaal daar niet zwak. Want anders zou de bbox al een verdachte zijn.

Je zou voor de andere verdiepen kunnen proberen met powerlines maar PX heeft die niet meer in zijn assortiment en zou je die dan ook al zelf moeten aanschaffen.
zie bvb ook slechte of geen verbinding op de eerste verdieping

Langs de andere kant zou er best door PX eens voorgesteld moeten worden dat een technieker de situatie bij je thuis kan komen nakijken of er een goed werkend oplossing kan aangeboden worden, maar daarvoor zul je het antwoord van een PX medewerker moeten afwachten als iemand van hen hier maandag terug langskomt.

 

Installeer wifi extenders, die werken zeer behoorlijk als ze correct opgesteld worden. Ik heb er een staan in mijn garage daar waar mijn router in mijn oud kolenhok staat. Ik woon op de bovenverdieping. 
Ik heb wel de wifi van de bbox uit gezet en mijn bijkomende router werkt als master WAP. Werkt al jaaaren feilloos. Tot 1300 Mbps piek in mijn living!

Reputatie 7
Badge +4

Indien u geen gebruik wenst te maken van Proximus Booster in huur, kunt u eventueel overwegen gebruik te maken van bv.

powerlines (gedrag goed/slecht evenwel functie van uw elektrische installatie/circuits)

bv PLC TP-Link

Een Powerline kopen? Powerlines bestellen bij MediaMarkt

 

Beschikt u eventueel over RJ45 contactdozen / ethernet utp kabels tussen uw bureauruimte en woonkamer (of in de buurt), dan kunt u gebruik maken van access points (met RJ45 aansluiting en WiFi ondersteuning)

bv. AVM Fritz 3000 international

AVM Fritz!WLAN Repeater 3000 International Repeater/Extender WiFi AC+N, Tribanda (1.733 Mbps en 886 Mbps/5 GHz), WiFi N, Mesh, WLAN Access Point, 2 Gigabit LAN-poorten PS, interface in Spaans : Amazon.com.be: Elektronica

 

P.S.

Ik vermoed dat de Telenet HGW van uw buurman zich dichter bij uw woonkamer bevindt, dan uw eigen Proximus Bbox3(v+): (gelijkvloers versus 1e verdieping/ voorzijde versus achterzijde van de woning)

 

Reputatie 7
Badge +5

@P. Vanbraeckel Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het even voor je na.

Reputatie 3
Badge

Ziezo, is gebeurd. Voorlopig heb ik het wel kunnen oplossen door mijn modem even zonder stroom te zetten door gedurende ongeveer één minuut de stekker uit te laten, en vervolgens dan terug op te starten. Ik vrees echter dat dat een oplossing is die steeds slechts tijdelijk helpt.

Alvast bedankt bij voorbaat !

Reputatie 3
Badge

Ik heb mijn  gegevens dus vervolledigd. Kijk jij dat bij gelegenheid even na, @DaisyS ? Bedankt bij voorbaat !

Reputatie 2
Badge

@P. Vanbraeckel 

De oplossing die je nu gedaan hebt is natuurlijk voor korte duur daar ga je niet veel aan hebben. Er zijn eventuele andere opties die je kan overwegen om je probleem op te lossen. 

  • eventueel de kanalen in je modem te veranderen , op die manier kun je er voor zorgen dat je uit dat Telenet kanaal blijft. Kies de kanalen , 1 6 of 11 voor een goed resultaat te halen. ( andere kanalen zijn ook welkom natuurlijk )

Eventueel kies je er voor om een eigen router of Mesh wifi systeem te installeren. Daarmee kan je jou eigen netwerk maken en er voor zorgen dat je door het hele huis een goed wifi signaal hebt. Ook hier weer natuurlijk beetje aandacht voor die Telenet modem in je kanalen te kiezen. 

 

Het zou in feite moeten onmogelijk zijn om andere kanalen te kiezen dan 1, 6 of 11 want hier bij mij is mijn 2.4 wifi ook niet stabiel door het het feit dat er naburige kanalen bezet zijn die tussen die kanalen  1, 6 of 11 liggen en zo de boel verstoren!

 

Reputatie 7
Badge +5

@P. Vanbraeckel Ik heb een aanpassing gedaan aan je wifi, kan je deze eens een tijdje uit proberen? 

Reageer