Vraag

Whatsapp uitgestelde oproepen en berichten over Wifi

  • 23 October 2022
  • 6 reacties
  • 144 Bekeken

  • Apprentice
  • 3 reacties

Beste,


Ik heb reeds enkele jaren last van gemiste oproepen en vertraagd afgeleverde berichten op Whatsapp, en dit met verschillende toestellen en verschillende nummers. Het probleem doet zich enkel voor indien verbonden met de BBox 3 via Wifi. Het probleem doet zich ook voor wanneer het toestel zich in dezelfde ruimte bevindt als de BBox, dus ontvangst is niet het probleem (speedtests zijn ook goed dus aan de kwaliteit van de verbinding ligt het ook niet).


Ik heb al van alles geprobeerd (oplossing voorgesteld op andere fora en van de website van Whatsapp), niets helpt buiten het uitschakelen van de Wifi verbinding. Een beknopt overzicht van wat ik al geprobeerd heb:

  • resetten van het toestel naar fabrieksinstellingen
  • background usage nagekeken van zowel Whatsapp als Google Play Services
  • geen restricties op het gebruik van zowel mobiel netwerk als Wifi network voor zowel Whatsapp als Google Play Services
  • power save settings uitgezet
  • ik gebruik geen task killers
  • ...

Het feit dat alles goed gaat via het mobiel netwerk lijkt niet goed werkende apps, task killers, power savings, machtingen, ... uit te sluiten.


Na veel onderzoek heb ik volgende info gevonden:

https://stackoverflow.com/questions/13835676/google-cloud-messaging-messages-sometimes-not-received-until-network-state-cha


https://groups.google.com/g/android-gcm/c/Y33c9ib54jY


Blijkbaar maakt Whatsapp gebruik van Google Cloud Messaging voor zijn push notifications. Volgens hun uitleg wordt er een socket geopend naar de Google server die om de 15 minuten wordt ververst door de client met behulp van de heartbeat. Er zijn echter routers die deze socket na enkele minuten afsluiten indien deze niet actief gebruikt worden, waardoor de push notifications niet meer doorkomen tot de volgende heartbeat van de client. 


Dit komt overeen met het gedrag dat ik zie:

  • berichten en oproepen komen altijd direct door indien Whatsapp gebruikt wordt, het probleem doet zich enkel voor als het toestel niet gebruikt wordt
  • heel af en toe komen berichten of oproepen wel onmiddellijk door --> overlap met de heartbeat
  • indien het toestel nog maar net in standby staat is er ook geen probleem, maar na enkele minuten begint het mis te lopen (router die de verbinding gesloten heeft)
  • op mobiel network geen enkel probleem, enkel op de Wifi van BBOX 3

Mijn vraag is nu: hoe gaat de BBOX 3 hiermee overweg? Worden de sockets inderdaad afgesloten na enkele minuten? Kan hier iets aan gedaan worden?


6 reacties

Welke bbox heb je, want ik heb dat toch niet voor met mijn bbox3v+ dit i.v.m. berichten

(oproepen heb ik nog nooit getest)

Hoe kan ik achterhalen of het over een gewone BBox 3 gaat of over een BBox 3V+?


Aan berichten zal je het ook niet zo rap merken (en stoort dit ook niet zo), maar oproepen wel (gemiste oproepen terwijl de telefoon nooit gerinkeld heeft). Bij berichten valt het voornamelijk op bij het versturen van een bericht naar een ander toestel in huis, waarna het soms enkele minuten duurt alvorens het andere toestel af gaat. 

bbox3v+ heeft de volgende aansluitingen

 

De groene aansluitingen heeft onze BBox niet. Ik neem aan dat het hier dan over een gewone BBox 3 gaat, correct?

Inderdaad.
Morgen komen ook de prox forummedewerkers ook weer langs op het forum om je verder te helpen.

Iemand nog een idee?

Reageer