Vraag

Werkelijke snelheid veel lager dan de gegarandeerde snelheid


Reputatie 2
Badge +1
Hallo,

Na een check op
http:://proximus.be/internetsnelheid krijg ik de volgende gegevens :
tot 100 Mbps download - tot 15 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 61.4% van de lijnen met jouw configuratie
76,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
46 Mbps download - 13,8 Mbps upload

Wanneer ik dan ik werkelijkheid mij snelheid test via Speedtest krijg ik volgende gegevens :
Ping 8ms
DL 28,8Mbs
UL 9,65

Dit hoort toch een pak hoger te zijn of zie ik dat verkeerd ?

Graag hulp hiervoor Proximus!

Alvast bedankt!

19 reacties

maar hoe doe je de speedtest (https://pxs.speedtestcustom.com/) over wifi of via utp netwerkkabel.
Over wifi is zeker niet altijd betrouwbaar, en daarom beter om het via een utp kabel te meten met je laptop/pc
Reputatie 2
Badge +1
maar hoe doe je de speedtest (https://pxs.speedtestcustom.com/) over wifi of via utp netwerkkabel.
Over wifi is zeker niet altijd betrouwbaar, en daarom beter om het via een utp kabel te meten met je laptop/pc


Beide geeft gelijkaardige snelheden....
Je zit dan mss op een repair profiel heb je niks aan je binnenhuis installatie veranderd of een telefoontoestel op een andere plaats aangesloten of een bijkomstig telefoontoestel aangesloten...
Reputatie 7
Badge +4
maar hoe doe je de speedtest (https://pxs.speedtestcustom.com/) over wifi of via utp netwerkkabel.
Over wifi is zeker niet altijd betrouwbaar, en daarom beter om het via een utp kabel te meten met je laptop/pc


Beide geeft gelijkaardige snelheden....

hi, ik heb even je snelheid proberen aanpassen, kan je nu even kijken wat voor snelheid je behaald ?
Reputatie 2
Badge +1
maar hoe doe je de speedtest (https://pxs.speedtestcustom.com/) over wifi of via utp netwerkkabel.
Over wifi is zeker niet altijd betrouwbaar, en daarom beter om het via een utp kabel te meten met je laptop/pc



Beide geeft gelijkaardige snelheden....

hi, ik heb even je snelheid proberen aanpassen, kan je nu even kijken wat voor snelheid je behaald ?


De snelheid is nu op DL +/- 45Mbs en UL +/- 10Mbs

Kan dit nog verhoogd worden ?
aangezien de snelheid nu verhoogd is zal het afwachten zijn op de DSM/DLM je lijn kan analyseren om dan te beslissen van een verhoging toe te kennen je wacht best een 14 tal dagen af in het beste geval kan het vroeger, maar dat is niet zeker en het slechte geval is dat hij de lijn niet kan verhogen wegens gevaar op onstabiliteit van je lijn en/of deze van anderen die van de zelfde distributiekabel aftakken als u.
Maar laat ons nog niet vooruitlopen en wat afwachten.

PS: Als het je eventueel moest interesseren kun je het ganse verhaal van een andere klant lezen die ook wacht op een verhoging van de DLM, waaruit ook blijkt dat het wat kan tegenvallen maar gelukkig in de meeste gevallen niet.
>
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/dlm-niet-actief-op-lijn-47628
Reputatie 2
Badge +1
aangezien de snelheid nu verhoogd is zal het afwachten zijn op de DSM/DLM je lijn kan analyseren om dan te beslissen van een verhoging toe te kennen je wacht best een 14 tal dagen af in het beste geval kan het vroeger, maar dat is niet zeker en het slechte geval is dat hij de lijn niet kan verhogen wegens gevaar op onstabiliteit van je lijn en/of deze van anderen die van de zelfde distributiekabel aftakken als u.
Maar laat ons nog niet vooruitlopen en wat afwachten.

PS: Als het je eventueel moest interesseren kun je het ganse verhaal van een andere klant lezen die ook wacht op een verhoging van de DLM, waaruit ook blijkt dat het wat kan tegenvallen maar gelukkig in de meeste gevallen niet.
>
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/dlm-niet-actief-op-lijn-47628


Dat is wat Chinees voor mij hoor...
Wat is dat dlm dsm ?

Welke stappen moet ik nu ondernemen en hoe wordt ik van zoiets op de hoogte gebracht ?

Ik heb geen enkele stap ondernomen buiten mijn initiële post ?

Graag wat meer uitleg hierover...

Alvast bedankt!
Het is gewoon een meetsysteem die de kwaliteit van de lijnen in het oog houdt gedurende een bepaalde cyclus/periode en tijdens deze periode wordt er gecontroleerd of er een verhoging van snelheid mogelijk is.
Dit is niet altijd mogelijk en hangt van verschillende factoren af, maar het komt hier op neer hoe hoger de snelheid op de lijnen zijn hoe meer de andere lijnen beïnvloed worden door overspraak, waardoor je internet signaal onstabiel wordt en dan zal dit automatisch meetsysteem beslissen of er verhoging mogelijk is en als hij uit zijn analyse tot het resultaat gekomen is dat alles stabiel blijft bij een verhoging dan wordt je internetsnelheid verhoogd en anders niet.
Na een tijd gaat het automatisch meetsysteem dit weer herhalen en ook blijven herhalen ook na een toekenning van een snelheidsverhoging en ook in geval van niet....
Dus in feite moet je niets doen gewoon afwachten of er al dan niet een snelheidsverhoging komt, het enigste dat Proximus moet doen is zich er van vergewissen dat dit meessysteem zijn werk doet zoals het moet en indien niet uitvissen wat er verkeerd loopt en waarom en eventueel kan opgelost worden.
Als het meetsysteem de verhoging niet kan toepassen ook na een maand, 2 maanden enz...is het aan Proximus dus om uit te vissen of er echt iets aan te doen is.
Reputatie 2
Badge +1
Ondertussen is de snelheid weer gezakt naar 29mbs en 8,5...

Pfff, dit voelt zo prehistorisch aan... ??

Proximus?!
Ja aangezien je de minimum snelheid niet haalt zoals aangegeven in de internetsnelheidstest zal Proximus toch de techniekers moeten op pad sturen vrees ik om dit op te kunnen lossen.
Je kan best de reactie hierop afwachten van iemand van het proximus team als ze hier terug langskomen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vermoed dat u door DLM van provisioning profiel LP085 50/15 Mbps down/up naar LP 135 30/10 Mbps (tijdelijk) teruggebracht bent omwille van "problemen" (t.t.z. kwaliteit/bezetting distributiekabel om te voorkomen dat uw verkeer anderen stoort en omgekeerd)
Ref.
https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html
main body & annex 2c

Eventueel sagemtool gebruiken als user met uw userpaswoord als u over een Bbox3 type sagem beschikt voor bijkomende controle (t.t.z. ik kan mij uiteraard vergissen...)
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066

Tja 30/10 prehistorisch …. hmm 't is hoe u het bekijkt … er zijn er nogal wat berichten in dit forum van mensen die hiervoor een gat in de lucht zouden springen (en die althans voorlopig geen betere keuze hebben dan iets "pre...pre … prehistorisch); ok 30 Mbps is het minimum dat elkeen zou moeten in/tegen 2020 (en 50% 100 Mbps)
Wel prehistorisch in die zin dan mss, dat Proximus de beloofde minimum snelheid in zone 2 waarin hij zit, dus met een VDSL2 Vectoring basis profiel van 50Mbps moeten kunnen leveren, en als dit niet zo is toch moeten iets ondernemen om dit opgelost te krijgen.
Blijkbaar loopt er iets verkeerd met vectoring om een of andere reden, mss defecte vectorized lijnkaart enz... enfin wij hebben er het raden naar, daarom aan proximus om het uit te vissen en op te lossen... desnoods iemand sturen als ze vaststellen dat er op zijn binnenhuis installatie een stub vastgesteld wordt, maar dit zouden ze nu ondertussen wel al meten vastgesteld hebben ...
Reputatie 2
Badge +1
Mjah, ik vind het vrij stil op het genie d van Proximus medewerkers...

Op dit moment : DL39,86Mbs en UL9,89Mbs

....
Ja in het weekend komen ze niet op het forum pas maandag komen ze terug langs, hopelijk krijg je wat meer details van waar het probleem zit!
Instagreg, kan je nu nog even kijken of het in de buurt komt van de verwachte snelheid?
Reputatie 2
Badge +1
Instagreg, kan je nu nog even kijken of het in de buurt komt van de verwachte snelheid?

Hallo,

Wel nu heb ik de volgende meting via de Proximus app:
Ping : 9ms
DL : 57,78Mbit/s
UL : 17,56Mbit/s

Ziet er idd al beter uit... ?
Wat hebben jullie veranderd en zal/kan dit nog naar omhoog gaan ?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
Je lijnsnelheid is handmatig verhoogd door mijn collega. Je lijn draait stabiel op deze manier maar er is niet veel ruimte meer over om de snelheid nog verder te verhogen.
Reputatie 2
Badge +1
Je lijnsnelheid is handmatig verhoogd door mijn collega. Je lijn draait stabiel op deze manier maar er is niet veel ruimte meer over om de snelheid nog verder te verhogen.

Ok, merci voor de feedback!
Zal het dan toch nog wat verhogen ?

Wanneer is er een upgrade voorzien in mijn regio ?
Of wat zijn mijn mogelijkheden voor sneller internet als ik toch bij proximus wil blijven ?
Reputatie 7
Badge +4
Je lijnsnelheid is handmatig verhoogd door mijn collega. Je lijn draait stabiel op deze manier maar er is niet veel ruimte meer over om de snelheid nog verder te verhogen.

Ok, merci voor de feedback!
Zal het dan toch nog wat verhogen ?



Wanneer is er een upgrade voorzien in mijn regio ?
Of wat zijn mijn mogelijkheden voor sneller internet als ik toch bij proximus wil blijven ?


Je modem haalt nu een signaal van 70 Mbps wat helemaal niet slecht is, voorlopig dus geen plannen voor een verhoging of een upgrade in je regio.
In de toekomst zal er vast wel glasvezel mogelijk worden maar op dit moment hebben we hier nog geen planning voor.

Reageer