Vraag

welke UTP kabel is het beste voor Fiber ?

  • 27 April 2024
  • 10 reacties
  • 136 Bekeken

Reputatie 1

welke UTP kabel is het beste voor Fiber ? (naar mijn PC)


10 reacties

Reputatie 1

cat5, cat6 , cat7 ?

Reputatie 1

en nog een vraag één kant gaat in mijn PC maar naar waar gaat het andere einde ? (toch niet terug waar het daarvoor was ? of naar het fiber kastje ? ) Ik snap er niets van.

Mijn huidige kabel gaat naar een klein kastje in de muur , heb ik daar ook glasvezel dan ?

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Internet Box - Installatiegids (proximus.be)

= de utp kabel vanaf uw PC gaat rechtstreeks (of onrechtstreeks**) naar de internetbox vaan Proximus (die zelf aangesloten is op de “fibermodem”  die het inkomende fiber/lichtsignaal omzet in een koper/ethernetsignaal)

** via (Niko) utp/datacontactdozern RJ45

 

 

 

welke type utp-kabel uw nodig hebt is functie van uw abo (1 Gbps, …. 10 Gbps), in principe zou utp kabel type 6A zo wie zo moeten voldoen

Verschil tussen Cat5e, Cat6, Cat6a en Cat7 (utp-kabel.be)

 

bij omschakeling naar fiber wordt geen gebruik meer gemaakt van de NTP2007 aansluitdoos van Proximus

 

ik zou voor cat6a gaan UTP vs FTP: welke netwerkkabel kies je? - Netwerkkabel.eu

Voor in huishoudelijke situaties is U/UTP meer dan voldoende, je hebt in huishoudelijke situaties niks aan kabels met shielding. Als deze in een kabelgoot loopt bv waar elektriciteitskabel liggen dan is het meer aangeraden van afgeschermde te gebruiken.
TBI: Cat5e, Cat6, Cat6a en Cat7  en  Waarom kiezen voor een Cat8.1 kabel

Op het klein wit kastje komt de fiber binnen (ONTP) bij VDSL over koper, was dit de NTP2007/TF2007)

van dit kaste = ONTP,  loopt een fiberkabel naar de fibermodem = ONT.
Van de fibermodem = ONT loopt dan een utp kabel naar de WAN poort van je internet-box.

Je PC kun je dan daar op één van de 4 utp poorten van de Internet-box aansluiten met een UTP kabel. 

Het kan ook zijn dat je een binnenhuis utp bekabeling hebt met bv Nico utp contactdozen (of van ander merk dan Nico) , dan is deze contactdoos met een utp kabel aan je internet box verbonden en kun je uw pc op deze Nico utp contactdoos aansluiten. → ​https://www.youtube.com/watch?v=fOyEn747xuw

 

Ik opteer voor cat 8 of 8.1 en helemaal futerproof cat 8.2. een cat 8 is in prijs echt niet vreemd meer als kostprijs maar wel veel sneller en dat is bij thuiswerk. En games en stramien tegelijkertijd. Best handig om geen vastlopers te krijgen woon .je alleen is 6a of 7 zodoende goed en toch een 8 zou ik kiezen per meter en per meter en of er een versterkende chip erin is verwerkt 

​ zo'n 0,09 tot 0,99 euro . Per meter verschil en ze zijn beter.afgeschermt en beveiligt tegen schuren en knikken 

​En hoe langer is ook de cat 8 beter zeker met de chip

 

Reputatie 1

Ik zie dat er op mijn internet box nog één Lan aansluiting vrij is . Mijn oude kabel is aangesloten aan een wit kastje (geen RJ45 stekker )

Dus kan ik een nieuwe kabel aansluiten met twee stekkers (één in mijn PC en één in mijn internet box ? ) Dus dat wit kastje is niet meer nodig ...

En er hangt nog een kabel voor mijn vaste lijn . Die kan ik dus ook afbreken ?

Is het dit wit kastje dat je bedoelt 

 

Dus kan ik een nieuwe kabel aansluiten met twee stekkers (één in mijn PC en één in mijn internet box

Inderdaad 

Die kabel voor je vaste lijn kun je mss gebruiken evt om een analoog TF toestel (of DECT basis station) aan te sluiten op een groene poort van internet box (RJ11 stekker)

zie ook https://www.proximus.be/manuals/nl/handleiding/particulieren/internet/internet-box/telefoon-aansluit/telefoon-analoog

 

 

Reputatie 1

mijn telefoon is al aangesloten op mijn internet box.

Als ik de nieuwe kabel aansluit zijn alle poorten bezet .

Ik begin het te snappen…

bedankt

Reputatie 7
Badge +3

@zaiko 

Heb je de PC kunnen verbinden met de internetbox?

 

Geert

Reputatie 1

Geert,

nog altijd niet . Iemand gaat me binnenkort een kabel met connecties bezorgen. Als het klaar is en het werkt laat ik iets weten.

 

Reageer