Vraag

Welke Proximus aansluiting plaatsen in appartement

  • 15 February 2018
  • 33 reacties
  • 2447 Bekeken

Beste,

Ik heb mijn appartement volledig gerennoveerd.
Het enige dat ik niet weet is welke stopcontact ik moet plaatsen voor de Proximus aansluiting.

De informatie is enorm verwarrend.

De kabel die van de Proximus aansluiting in de gemeenschappelijke kelder toekomt in het appartement heb ik vervangen door een UTP Cat6 kabel omdat het op een heel andere plaats moest komen.
Deze had ik namelijk nog liggen.

Welke stopcontact moet ik nu in het appartement voorzien?
Volstaat het dat ik deze plaats: https://niko.eu/nlbe/artikel/101-69090
Kan ik hierop rechtstreeks de Proximus modem aansluiten?
Of moet het nog altijd met zo'n oude NTP2007 waarop een VDSL Splitter wordt ingeplugd?


Alvast bedankt voor de info.

33 reacties

Er zijn er die deze van Nico gebruiken zonder problemen te ondervinden (toch volgens ik al op internet gelezen heb) maar het probleem zou kunnen zijn volgens mij dat als er ooit problemen moesten zijn met je internet verbinding en er moet bv een technieker langs komen dat het dan wel eens zou kunnen dat je moet betalen voor de interventie moest de fout te wijten zijn aan deze VDSL2 splitter.
Of het zou moeten zijn dat proximus deze ondertussen al goedgekeurd heeft, maar dit zou dan best iemand van Prox zelf dit bevestigen!
Dus die van Niko zal dus wel werken?

Voor een Proximus medewerker:
Is de NIKO VDSL Splitter goedgekeurd?
Zo niet, wat raden jullie dan aan?
is er geen helpdesk bij Nico waar je de vraag eventueel ook kunt stellen ?
Want iets lezen op internet (sociale media) geeft natuurlijk nooit 100% zekerheid.
Reputatie 6
Badge +2
: ik heb zo een voor mijn decoder.

is nieuwbouw en dat lag hier, is gekend bij alle operators die digitale tv aanbieden.

voor telefoon heb ik een splitter in de berging en een gewone stekker voor de telefoon living
Reputatie 6
Badge +2
zal eens foto's inladen
Reputatie 6
Badge +2

dus bij u werkte het ook op VDSL2 met zo'n Nico, dan zal het wel kloppen wat ik vroeger al gelezen had.
Maar ik zie dat je toch een NTP2007/TF2007 van proximus gebruikt en niet ene van Nico, maar dat je wel utp aansluitdozen gebruikt van Nico.
is er geen helpdesk bij Nico waar je de vraag eventueel ook kunt stellen ?
Want iets lezen op internet (sociale media) geeft natuurlijk nooit 100% zekerheid.


Ik heb vandaag een mail gestuurd naar hun.
Benbieuwd naar het antwoord.
Reputatie 6
Badge +2
NTP2007 lag er
de rest lag er - ook de NIU


Meer weet ik der ook niet van.

In de gemeenschappelijke is een kast voor PX en een voor telenet. Geen gevelaansluiting.
Wel interessant om weten inderdaad.
Reputatie 7
Badge +4
Tenzij er in de gemeenschappelijke kelder zich voor uw aansluiting een NTP2007 van Px bevindt, vrees ik dat er in uw appartement een NTP2007 dient te komen (om problemen en/of latere discussies te voorkomen)
https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/hoe-kan-ik-vdsl-op-een-koperpaar-installeren.html
Meer recent meermaals gezien in nieuwbouwappartementen (NTP2007 in het appartement zelf met locatie in de bergplaats samen met deze van de teledistributie)
Tenzij er in de gemeenschappelijke kelder zich voor uw aansluiting een NTP2007 van Px bevindt, vrees ik dat er in uw appartement een NTP2007 dient te komen (om problemen en/of latere discussies te voorkomen)
https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/hoe-kan-ik-vdsl-op-een-koperpaar-installeren.html
Meer recent meermaals gezien in nieuwbouwappartementen (NTP2007 in het appartement zelf met locatie in de bergplaats samen met deze van de teledistributie)


Dan vraag ik me serieus af wat het nut is van zo'n splitter van Niko?

Ik heb eigenlijk alle contactdozen op één rij gezet en ik was avn plan om deze af te dekken met een Niko afdekplaat.
Maar zo'n NTP2007 hoort daar nit thuis ... Deze kan ik dus niet afdekken met een afdekplaat van Niko
Reputatie 7
Badge +4
Zoals deze voor telefonie / adsl vroeger...
https://www.niko.eu/nlbe/producten/schakelmateriaal-en-wandcontactdozen/audio-tv-data-telefoon/adsl-vdsl-splitter-rj11-productmodel-niko-5e72f56c-a2e6-55e8-a2c3-0e70e73197e0

-> misschien onderstaande RJ11 oplossing van Niko voor interne bekabeling evengoed, alhoewel bovenstaande gegarandeerd conform standaard ITU G.933.2
https://www.niko.eu/nlbe/producten/schakelmateriaal-en-wandcontactdozen/audio-tv-data-telefoon/telefooncontactdoos-2-x-rj11-parallel-productmodel-niko-7dfa9255-b3e3-5c52-8436-7b57401d5e0e
https://www.itu.int/rec/T-REC-G.993.2-200602-S/en

P.S.
NTP2007 (en voorgangers) wordt door Px gebruikt om na te gaan of het probleem zich op hun netwerk/aansluiting of op de aansluiting/bekabeling van de klant bevindt
Reputatie 6
Badge +2
Tenzij er in de gemeenschappelijke kelder zich voor uw aansluiting een NTP2007 van Px bevindt, vrees ik dat er in uw appartement een NTP2007 dient te komen (om problemen en/of latere discussies te voorkomen)
https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/hoe-kan-ik-vdsl-op-een-koperpaar-installeren.html
Meer recent meermaals gezien in nieuwbouwappartementen (NTP2007 in het appartement zelf met locatie in de bergplaats samen met deze van de teledistributie)


Dan vraag ik me serieus af wat het nut is van zo'n splitter van Niko?

Ik heb eigenlijk alle contactdozen op één rij gezet en ik was avn plan om deze af te dekken met een Niko afdekplaat.
Maar zo'n NTP2007 hoort daar nit thuis ... Deze kan ik dus niet afdekken met een afdekplaat van Niko


Die ntp2007 zit bij mij in de berging waar alle kabels voor mijn prive binnenkomen en ook de decoder staat. Bij de meesten komt dit direct binnen langs de gevel in de living en ligt die volledige aansluiting zichtbaar.
De gevelaansluiting voor kabel hebben wij niet dat zit in de gemeenschappelijke.

Als je zelf verbouwt of laat verbouwen is dit wel interessant , je hebt minder bakjes en kabeltjes in de living....
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb even nagevraagd bij onze ingenieurs op dat vlak en je kan deze volgens hun vermoedelijk niet gebruiken als volwaardige splitter op een VDSL2 verbinding omdat dit een distributed splitter is in plaats van een centralized splitter die wij gebruiken (NTP2007). Het effect zou zijn dat je op een lagere snelheid komt wegens problemen op de hogere frequenties.

Je kan natuurlijk wel Niko UTP contactpunten gebruiken om je ethernet verbinding doorheen je huis te verbinden. Zoals in het voorbeeld van Peter66. Maar op de plaats waar je bbox komt te staan en waar je deze verbind zal je de NTP2007 van Proximus moeten gebruiken.
Nu je het zegt ik herinner mij nog dat ik ooit ergens gelezen heb dat iemand op een lagere snelheid stond en dat er een Nico VDSL splitter stond, dus het zal waarschijnlijk ok de reden geweest zijn, nu benieuwd wat Nico gaat antwoorden ❓
Reputatie 7
Badge +4
Vermits betrokken Niko - product conform ITU-T G993.2 is, zal het "repair"-profiel mijns inziens eerder te wijten zijn aan het niet voorhanden zijn van de NTP2007
= de oplossing van de auteur zal quasi zeker werken (in repair profiel) maar is niet conform (de richtlijnen)
Mijn pa heeft dit ook voorgehad met een NTP-TF-2007 dat hij op een repair profiel wegens een misaanpassing in de TF2007.
Maar of het een repair profiel zal zijn ben ik niet zo zeker als je met een Nico werkt.
'k zou het wel eens kunnen uitproberen maar dan moet ik eerst er ene bestellen bij Nico.
Reputatie 7
Badge +4
Houdt mij op de hoogte (missen is menselijk, maar laat mij toe voorlopig aan mijn opinie vast te houden)
Hoe meer ik er over nadenk hoe minder ik eigenlijk kan geloven dat zo'n Nico VDSL2 splitter niet zou werken want eigenlijk is dit een simpele lpf.
Reputatie 7
Badge +4
Ter info: bv.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=46897&p=644131&hilit=niko+vdsl#p644131
dat gaat werken maar Px (apparatuur) ziet dat en dus ... waarschijnlijk een repair profiel (tot er een NTP2007 gedetecteerd wordt)
Wel straf dat ze dit kunnen detecteren want dan moet de filter serieus verschillen , bijna niet te geloven.
Reputatie 7
Badge +4
Martin ik zet je waarschijnlijk op het verkeerde been
Heeft in eerste instantie niets met een filter te maken maar wel met de mogelijkheid de Px-lijn - vanop afstand - af te zonderen van de binnenbekabeling van de klant
Ik heb inmiddels antwoord gekregen van Niko.

Ik citeer:
"Je kan de 100-69090 aansluiting hiervoor gebruiken.
Op de ADSL kant kan je dan rechtstreeks de modem van proximus aansluiten.

Indien je nog vragen hebt, staan wij graag ter beschikking.

Met vriendelijke groeten,
..."


Ik heb ook eens de technishe fiche erbij genomen van Niko.
Zie hier: https://www.niko.eu/-/downloadfile/5217b2b3285b426da11aa7bd005d504e

Volgens wat ik daar lees kan deze sokkel dus perfect gebruikt worden voor Proximus.

Beste ThomasP,
Kan u hier meer duidelijkheid over geven?
Ik ben echt niet zo zeker of het klopt wat u zegt.
Waarom zou Niko beweren dat het wel conform de richtlijnen is en jullie beweren van niet?


Trouwens, wat is een "Repair Profiel"?
Daar heb ik nog niet van gehoord.
En hoe kan je weten of je op een repair profiel zit?

Reageer