Binnenkort hebben we glasvezel in ons appartementsgebouw. Fiberklaar komt dan de glasvezelkabel binnentrekken via een onbenutte wachtbuis. Dat zal vrij vlot verlopen denk ik dan.
Maar dan komt het moeilijkere werk van de proximus technieker. Die moet het signaal naar de bbox 3 brengen! Ik heb ondertussen een paar youtube video’s opgevraagd, en daar zag ik dat men de glasvezelkabel tegen de muren / plinten plakt, en zelfs te boren door muren!
Now dat zal bij mij niet doorgaan denk ik dan, in de jaren 60/70 wist men niet beter, maar we zijn ondertussen 2023. Heb dan maar eens gezocht online of dat er geen elegantere oplossing was.
En ja, daar is een elegantere oplossing via een #DEVOLO GIGA BRIDGE” adapterkit. Met deze adapters kun je het ethernetsignaal dat uit de fibermodem komt, met de DEVOLO via een bestaande COAX / TEL lijn naar de juiste plaats brengen waar de BBOX3 staat. Zie hieronder het schema.
Ik wil nu al een montagebord maken waar alle componenten opkomen in mijn PRIVE kelder.
Daar moet ook nog een stopkontakt voorzien worden om de DEVOLO te voeden.
Kan iemand me zeggen welk fibermodem er gebruikt wordt? ( fabrikant / foto / afmetingen ?? )
zodat ik een idee heb hoe groot het motagebord moet worden?
toen ik deze avond laat thuis kwam, was er 1 gemiste oproep op mijn vaste lijn.
toen ik het nummer 022354000 opriep, werd ik doorverwezen naar 080022800.
enfin, hopelijk bellen ze terug als ik thuis ben.
nogmaals bedankt!
Ze hebben mij ondertussen gebeld en meegedeeld dat zolang FIBERKLAAR het “ district “ niet vrij geeft, er nog geen aansluiting mogelijk is! Hoe en waar kan ik dat opvolgen? Is er een website om de werkzaamheden van FIBERKLAAR op te volgen? ( per district ) ?
heb je de vraag al gesteld aan fiberklaar, want PX heeft geen zicht op de planning van fiberklaar.
Eindelijk, het is zover! Ik heb van PX een email gekregen! Fiber is terbeschikking op mijn adres!
Ik heb online mijn abo willen aanpassen/aanvragen, maar bij de laatste stap, TV decoder selecteren, moest ik kiezen tussen Android of AppleTV. Als je AppleTV kiest, komt er een eenmalige kost van 69€ bij! Al mijn apparaten zijn van Apple, ik heb al AppleTV met de Picx app. Er was geen mogelijkheid op de website om dit aantegeven. Dus ben ik gestopt met de aanvraag verder te zetten.
Heb een telefonisch contact aangevraagd. Ze hebben me gebeld, ze zouden me doorverbinden, maar de verbinding werd plots afgebroken! Dan maar zelf een verbinding gemaakt, het probleem met de AppleTV optie uitgelegd, die man heeft dat kunnen aanpassen zodat ik geen overbodige kost moet betalen.
De overdracht van onze GSM nummers heeft hij ook al doorgegeven. Ze gaan nog contact opnemen voor een afspraak met PX technieker. Dit zou ten vroegste vanaf Augustus zijn. Zeer druk!
Ik heb een GIGA FIBER ABO aangevraagd. INTERNET+TV+VASTE TEL+MOBIEL. Mijn internetbox zal dan omgewisseld moeten worden naar een interbox+ versie, mijn booster v2 ? dat weet ik niet?
Achter de FTU die in mijn living hangt, zou het PX fibermodem komen te hangen. Welk modem is dat?
Multi-Gigabit V1 of Multi-Gigabit V2. Is daar een technische brochure van te downloaden? Dan kan ik de verschillen eens bekijken.
Nu maar wachten voor de afspraak van de PX technieker!
Al wat info die ik heb: Wil je Giga Fiber (of Ultra fiber), dan heb je een ONT-XGSPON (10 Gbit WAN poort) type fibermodem nodig en een "Internet Box+" en een wifi booster+
PS:
ik veronderstel dat (ben niet zeker had van Multi-Gigabit V1 en V2 nog niet gehoord) Multi-Gigabit V1 slaat op de fiber G-PON modem waar bv de Internet Box wordt gebruikt voor VDSL2 en ook met Fiber G-PON (2.5 Gbit WAN poort).
&
Multi-Gigabit V2 fiber modem met De Internet Box+ voor Fiber XGS-PON (10 Gbit WAN poort).
Bedankt voor de feedback!
Volgens ik nog terugvind is dat de V1 van Nokia is en V2 van Huawei Multi-Gigabit V1 Modem Fibre ONT Nokia. Multi-Gigabit V2 Modem Fibre ONT Huawei.
maar wanneer juist de V1 en de V2 geplaatst wordt weet ik zo niet direct?
Hopelijk kan een PX Moderator hier nog meer info over verstrekken.
HUAWEI? Mogen die nog hardware leveren?
Ja (maar in principe zal er tot nader order van Huawei geen gebruik meer gemaakt worden in het “backbone’ netwerk bij diverse EU/UK/USA netwerkoperatoren)
&
Misschien kunt u ook vragen op te kiezen tussen v1 en v2, indien de technicus beide types bij zou hebben
Ja (maar in principe zal er, tot nader order, van Huawei geen gebruik meer gemaakt worden in het “backbone’ netwerk bij diverse EU/UK/USA netwerkoperatoren)
@M_016 ken jij soms de reden hiervan?
is dat door de sancties van VS of nog iets anders?
Ter info, paar weken geleden werd er bij onze nieuwbouwwoning nog de V1 geplaatst (was eerst ook niet op de hoogte van de twee versies). Wij hebben het Giga Fiber pack. Ik weet niet of ze de V2 enkel bij Ultra packs plaatsen?
We zijn er nog niet! Ik ben eens gaan informeren in een PX shop ( shopingcenter wijnegem ) hoe het komt dat ik niet online een fiber abo kan aanmaken. Volgens die man zou er een administratieve fout zijn. Maar hij kon dat niet oplossen. Heeft nog een tijdje op de computer bezig geweest en ze zullen me contacteren! Waar heb ik dat nog gehoord? Ondertussen nog niets gehoord, maar weer een paar mails gekregen van PX om over te schakelen naar Fiber. Ik heb ze terug contact laten opnemen met mij. Maar nu komt het. Volgens die man zou er volgens hun systeem nog altijd GEEN fiber aansluiting mogelijk zijn op mijn adres!! - Ik dacht, dat gaat hier van kwaad naar erger! - Dat zal dan wel die administratieve fout zijn zeker? - Ik heb die man nog maar eens gezegd dat het signaal tot aan de FTU in mijn living getest is vanuit een PX kast. Ik zit gewoon te wachten op een PX technieker voor de Fibermodem aansluiting. Ja, dat zou die administratieve fout kunnen zijn, en hij ging dat nogmaals allemaal doorgeven.
Heb weer een mail gekregen van PX voor de omschakeling naar Fiber. Heb nog eens een poging gedaan OnLine, maar kreeg dan het volgende scherm:
Heeft APK verkeerde hardware geinstalleerd?
Dit scherm krijg ik na inloggen:
Dit scherm na de laatste stap:
Het gaat dan toch nog goed komen!! Terug contakt genomen via 800 22 800, die administratieve fout zat in het verkeerde “bus nr” !!
Ja, je zult het niet geloven, maar met zo’n verkeerde kleinigheid liep alles mis, OnLine geen activatie mogelijk! Na deze correctie, een fiber pack besteld. Het contract is ondertussen al toegekomen via email.
Nu nog wachten op een mail om een afspraak te maken met een PX installateur.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.