Weekje geen internet...


Reputatie 2
Badge
Vorige donderdag geen internet meer thuis. Natuurlijk tot onvrede van de twee thuiszittende tieners. 's Middags de bbox eens herstart, zonder effect. Ik kwam pas na 16u, probeerde dit ook nog eens, eveneens zonder effect. Naar de klantendienst gebeld, daar zeiden ze dat er een technicus zou moeten langskomen. We zouden een halfuurtje vooraf opgebeld worden.
De tieners waren weer thuis, wijzelf gaan werken. Plots een berichtje van de dochter dat de technieker er was.Na tien minuutjes nog een berichtje: hij was weer weg.
Ik bel naar mijn dochter en ze zegt dat er nog een ploeg zal moeten komen. Niet veel info dus, zelf niet opgebeld geweest door de technieker. Dus ik bel naar de klantendienst. Daar zien ze dat er inderdaad een lasploeg zal moeten passeren. Ze zullen bellen voor een afspraak.
Rond 13u30 krijg ik plots een SMS, een bevestiging van mijn afspraak 10 juli tussen 8u en 17u. Bevestiging? Ik bel weer naar de klantendienst om te zeggen dat dit wel lang is, van donderdag tot woensdag zonder internet, telefoon..
Iemand rapper sturen kan ze niet doen, maar eventueel wel wat meer data via mijn mobiel abonnement. Maar dit zit bij mijn werkgever. Dus leg ik bij hen mijn probleem uit. Uiteindelijk krijg ik 3 smsjes dat er een 500MB extra geactiveerd is, dus 1,5GB . Met een dochter die heel wat taken moet uitvoeren voor de speelpleinwerking, is dit er na één dag al door! Ook raar dat dit eerst opgebruikt wordt en niet mijn gewone 5GB datapakket.
Dat onze gasten eens wat minder met hun 'schermen' bezig zijn, is niet zo onoverkomelijk. Maar bijna 7 dagen zonder, is wel wat heel lang. Geen netflix, PS4, spotify… Een week abonnementen betalen, waar we geen gebruik van kunnen maken.
We zijn blijkbaar ook de enigen in de straat met problemen, dus een kabeldefect lijkt ook onwaarschijnlijk, of het moet aan onze eigen aansluiting zijn.
Hopelijk woensdag weer connectie...
Frederik

73 reacties

Ter info: Het Proximus team komt pas morgen terug langs op het forum om je verder inlichtingen te kunnen geven over de stand van zaken.
Reputatie 7
Badge +4
We hebben een dossier opgemaakt en onze collega zal je zeker nog contacteren voor de oplossing en eventuele compensatie.
Alvast de excuses voor het ongemak.
Mvg, KoenN
Reputatie 2
Badge
We werden inderdaad opgebeld met een voorstel voor compensatie. Waarvoor dank!
Vandaag is de lasploeg langs geweest. Zoals te verwachten een beschadigde kabel door werken in een nabij gelegen straat. Jammer dat de werkploeg toen geen melding gedaan heeft...
Momenteel een voorlopige herstelling uitgevoerd, morgen stuk kabel vervangen.
Internet gaat, maar is nog heel traag, we zitten maar op één draad ipv twee.
Intussen is mijn extra 1,5 GB er al door, zal proberen via mijn werkgever om nog wat bij te krijgen.
Is er geen contactpersoon waar zij bij terecht kunnen? Heb via de klantendienst een dossiernummer gekregen.
We hebben ook een 4Gmodem als ondersteuning voor ons trage internet verbinding, jammer dat deze niet zelfstandig kan zorgen voor wifi.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Frederik,
Ik zie dat de lasploeg gisteren is langsgeweest voor de nodige herstellingen. Kan je bevestigen dat alles terug in orde is?
Groetjes,
Antonella
Reputatie 2
Badge
De storing is inderdaad opgelost. Snelheid gisteren was 7Mbps. De 4G antenne geeft een beetje meer snelheid, zonder is het maar 4.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is toch niet normaal: met de combinatie Bbox adsl & 4G Sagem "Tessares"/hybride-oplossing zou u in principe toch 15 à 20 Mbps downstream moeten kunnen halen
Misschien Bbox & 4G modem uitschakelen, Bbox terug inschakelen en pas als dsl, internet (en eventueel indien WiFi indien niet uitgeschakeld) blauwe LEDs branden 4G modem terug inschakelen (BBox Wan LED gaat dan ook blauw branden)
dit in de veronderstelling dat 4G voldoende binnenkomt ! werd er een buitenhuis antenne geplaats enz...
Ook weet ik niet hoe frederik de speedtest juist uitvoert is dit via wifi ? of is het zoals het hoort met een utp kabel verbonden aan de bbox en best alle andere utp kabels losleggen en wifi effen uitzetten.
Reputatie 2
Badge
Ik heb een binnenhuis antenne. Wifi is uitgeschakekd. PC met kabel verbonden. Net nog een paar keer de test gedaan: telkens ongeveer 8Mbps. Redelijke ontvangst op de antenne, twee van de drie blokjes.
Reputatie 7
Badge +4
Eerlijk dit lijkt mij "vrij eigenaardig resultaat", misschien even afwachten om te zien wat Px-medewerkers ons hierover kunnen vertellen

Praten we over deze LTE-modem?
https://www.sagemcom.com/broadband/broadband-solutions/hybrid-lte/fst-4360-air-lte-modem/
&
Welke 4G-snelheden worden op uw locatie (in de buurt van uw modem) gehaald met een 4G-smartphone?
Dit was toch een andere LTE gateway van sagemcom die Proximus installeerde of is dit nu een recenter model mss dat ze plaatsen?

NB: eens de LTE gateway herstarten mss zoals reeds gesuggereerd werd!
of zou er iets verkeer lopen in de bbox3.

Was dit vroeger van in het begin van de plaatsing van de 4G gateway ook zo'n lage snelheid
want hier werd door anderen met zo'n gateway al gesproken over zo'n 16.7 Mbps die ze halen.
Reputatie 2
Badge
Op de plaats waar de antenne staat: 18Mbps gemeten op mijn smartphone
Het is een LTE Modem V2 4360.
Bij plaatsing eens 20Mbps gehaald, meestal is dat rond de 8 a 10.
Ik weet niet of dit kan, maar kun je op die uitgang van die 4G gateway daar een pc/laptop ophangen zonder dat de bbox er op hangt om een speedtest te doen?
Je bent toch zeker dat je met je smartphone op 4G de snelheid meet want dit is geen hoog cijfer dat je haalt.
Reputatie 7
Badge +4
Uit bovenstaande begrijp ik dat de 4G dekking (snelheid) " op uw locatie niet direct goed of uitstekend te noemen is" (4G snelheid gemeten met een 4G smartphone +/- 18 Mbps)
Ik vermoed dat de hybride adsl/4G oplossing voor uw locatie dan ook niet veel meer is dan "een pleister is op een houten been" …. (in afwachting van 2020 waarbij aan elkeen een minimum debiet van 30 Mbps zou moeten geboden worden)
Hopelijk pikt een Px-medewerker deze post begin volgende week terug op en wordt nagekeken wat er eventueel mogelijk is voor verbetering op (korte) termijn
Ter info:
locatie GSM-masten in Vlaanderen (aangevraagde &goedgekeurde, niet noodzakelijk reeds in dienst indien recent)
https://www.lne.be/kaart-zendantennes
&
kijk eventueel na of de distributiekabel (coax Telenet/Orange) of Orange Flybox 4G u eventueel geen betere/snellere oplossing kunnen bieden
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox
https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
Het zal mss in de toekomst beteren aangezien Orange en Proximus de handen in mekaar slaan om het mobiel netwerk verder uit te bouwen !
Als je ergens buiten staat met je smartphone meet je dan ook maar rond 18Mbps.
nog als bijkomende info: je kunt ook eens kijken wat de dekkingskaarten aangeven waar je woont.
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
en bv. voor orange:
http://apps.orange.be/gis/jsp/index.jsp?language=nl
Reputatie 2
Badge

Zou er intussen al andere oplossingen zijn in plaats van de combinatie ADSL met een binnen 4G antenne.

Vandaag weer maar 6Mbps. Bbox en 4G antenne al heropgestart.

Of zou er weer een probleem met de lijn kunnen zijn?

hoeveel snelheid haal je als je meet op de bbox met 4G gateway uitgeschakeld. 

Reputatie 7
Badge +4

@frederic 6628 eventueel in MyPx kijken welke snelheid aldaar door Px gegeven wordt (het betreft mij mij althans aldaar de xdsl snelheid zonder de ondersteuning van de 4G Sagem modem =:+/- 6 Mbps?)

eventueel in afwachting van een reactie van Px medewerkers op dit publieke forum én de 4G modem én de BBox een “hard reset” geven, vervolgend eerst Bbox voor xdsl volledig laten opkomen en dan pas 4G modem activeren

succes

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Het probleem zou ook aan de binnenhuisantenne kunnen liggen. Wanneer die geen goed signaal kan oppikken gaat de snelheid ook dalen op de 4G modem en vervolgens ook om te verdelen op je andere apparaten. Ik weet niet of je de binnenhuis antenne kan resetten. Stroomloos zetten zou je toch moeten kunnen doen.Probeer ook de antenne eens te verplaatsen indien mogelijk.

Is dit dan een actieve 4G antenne die ze gebruiken binnenhuis voor de LTE Modem, dan heeft @frederik 6628  de LTE modem nog niet heropgestart als het zo zit en alleen maar de bbox en de antenne even zonder spanning gezet, in dit geval best ook eens de LTE modem even spanningsloos zetten.

Reputatie 7
Badge +4

Ref.:

Voor zover mij bekend wordt enkel onderstaand Sagem toestel geplaatst (en verbonden met WAN-poort BBox3)

Als de WAN LED op Bbox niet brandt is er geen LTE ondersteuning

https://www.sagemcom.com/old/fr/solutions-broadband/gateways-hybrid-lte/fst-4360-air-lte-modem/

→ enkel +/- 6, 8 Mbps is vrij weinig mijns inziens en dient door Px-medewerkers eens van nabij te worden onderzocht voor verbetering (+/- 15, 20,  25 Mbps down moet normaalte halen zijn)

→ & eventuele vooruitzichten voor vdsl2 op locatie van auteur (cfr. 2020 30 Mbps EU richtlijn)?

Reputatie 2
Badge

Het is Segamcom, LTE modem V2 Gsm 4360. Er branden 2 van 3 lampjes bij de ontvangst. Op de bbox brand het lampje bij LAN niet, de rest wel.

→ enkel +/- 6, 8 Mbps is vrij weinig mijns inziens en dient door 

Daarom dat ik gevraagd heb wat de snelheid is met de LTE modem losgekoppeld dan kun je 100% zeker uitmaken of het de LTE modem is waar het probleem te zoeken is.

Het is Segamcom, LTE modem V2 Gsm 4360. Er branden 2 van 3 lampjes bij de ontvangst. Op de bbox brand het lampje bij LAN niet, de rest wel.

Is er wel iets aangesloten aan je lan poort 

Reputatie 7
Badge +4

@frederik 6628 Ik zie niet direct iets mis met de configuratie aan onze kant, indien je nog steeds problemen hebt kan je nog eens alle toestellen herstarten? LTE modem en bbox3 ? 

Reageer