Vraag

(web)mail/spamfilter is een ramp...!

  • 18 June 2023
  • 10 reacties
  • 228 Bekeken

elke dag ontvang ik+ - 50 berichten waaronder ook spam. elk maar dan ook ELK echt spambericht staat netjes  in mijn inkomende berichten..dus moet ik wel goed opletten deze niet te openen en blindelings erop in te gaan. geen probleem maar helaas neemt dat heel wat extra tijd in beslag maar dat is niet het ergste… ik krijg elke dag enkele belangrijke mails die netjes in mijn inbox binnenkomen en waar ik op reageer en op elk bericht binnen de 5 minuten een antwoord op krijg/verwacht en DAAR loopt het dan fout… alle antwoorden komen netjes in de spambox terecht met als resultaat dat ik soms berichten over het hoofd zie… hoelang denkt proximus dit nu nog vol te houden?? om de haverklap wijzigen ze het uitzicht van hun mailbox dat het telkens eerst zoeken is hoe en wat en waar..….. op regelmatige basis is inloggen op de computers niet mogelijke wegens ‘een interne fout”.. (een geluk dat we op dat moment de smartphone hebben)…deze problemen slepen al heel lange tijd aan en telkens wordt men met een kluitje in het riet gestuurd...” we werken eraan”…is meestal de reactie als men voor de zoveelste maal telefonisch contact opneemt want via mail kan dat dus niet op een moment dat het niet werkt… tussen “eraan werken “ en het daadwerkelijk oplossen ligt blijkbaar een wereld van verschil waar de nodige kennis waarschijnlijk ontbreekt om het ook echt op te lossen… en neen.. we gaan geen ander mailprogramma gebruiken; dat doen we al en die werken prima maar de proximusmailbox is nodig voor bepaalde zaken.. en we hebben hem nodig op diverse computers..

het is een algemeen probleem heb ik allang opgemerkt ,en gaat ook al heel lange tijd mee;.. soms werkt het goed;. dan weer lange tijd niet.. dus geen vragen of ik een PB wil sturen met mijn klantennummer want de enige reactie (als ik er al een kreeg) was : “we zien niets verkeerds… probleem zal bij u liggen” …. hoe kan het probleem nu bij mij liggen als het zich op verschillende computers voordoet op diverse adressen en ook bij vrienden en kennissen die ook de mailbox van proximus gebruiken..en ook bij  personen die idem problemen ondervinden zoals ik ze hier lees op dit forum... ??  dat de mailbox soms niet werkt op pc...ok maar het zou ook niet mogen maar dat de mails die GEEN spam zijn in de spambox zitten en de echte spam gewoon in de inbox staat… graag een duidelijk antwoord waar ieder van ons iets aan heeft aub.. 

 

 


10 reacties

Ik gebruik al eeuwen dezelfde mail clients op PC met steeds dezelfde locale spamfilters en dat werkt voor minstens 98% juist. Ik kan mij dit soort problemen dus nauwelijks voorstellen maar Proximus beheert de spam servers niet en kan dus enkel maar gebruiken wat extern aangeboden wordt. Waarom verwachten gebruikers dat Proximus ook nog in hun plaats denkt? 

Begrijp ik topicstarter verkeerd dat hij het niet heeft over een mailcliënt maar over Px-Webmail?
Dan kan ik hem wel 100% gelijk geven want er zijn meer problemen met de spamfilter.

Zelf krijg ik in gmail (webversie) geen enkele spammail binnen (met uitzondering van eens om de héél lange tijd een enkele aanbieder van een gratis erfenis 😁).
Thunderbird mailcliënt filtert ook goed. Een andere gebruik ik niet (meer). Ik meen me te herinneren dat (toen ik nog werkte - nu pensioen) Outlook ook een redelijk goed filter had (heeft?)

Maar PX webmail is totaal wat anders. Mag een gebruiker niet verwachten dat een spamfilter voor de veiligheid naar specifieke signalen in e-mails zoekt, zoals een op de zwarte lijst geplaatst IP-adres, slechte domeinreputatie, klachten van gebruikers, terugkerende spammails …. . Ik denk bijv. aan SafeOnWeb die recent (op 15/6/23) waarschuwde voor “uw iCloud opslag is vol “ spam. Mijn mailbox staat (stond - Proximus wist haar sporen 😆, zie ander topic) er vol van.
Als het dan één van deze signalen in e-mails vindt, plaatst het filter deze in de spammappen van de ontvangers. Het is duidelijk dat Proximus niets van dit alles doet. Volgens topicstarter zelfs het tegendeel want mails die geen spam zijn komen in de webmail-spambox terecht en de echte spam in de inbox.

 

Omdat je nu zegt  “Zelf krijg ik in gmail (webversie) geen enkele spammail binnen” is het bij ons zo dat we hier thuis meer dan één gmail box hebben en het rare is dat het bij twee van deze gmail boxen het klopt wat je zegt en bij de derde er dagelijks zeker 20 mails in de spam terechtkomen! Dus vermoed ik dat er ergens nog iets anders moet meespelen in het tegenhouden door gmail van spam mails???

Dat zou dan de “bekendheid” (gehackt/gelekt) van het mailadres kunnen zijn.
Anderzijds is geen van de skynet adressen volgens haveibeenpwned.com gelekt en net mijn gmail juist wel. Conclusie? Ik weet het niet.
@Martin  Misschien kan jij de test op haveibeenpwned.comook eens doen?

 

Het wachtwoord werd reeds om die reden veranderd, maar wat ik niet goed begrijp is zelfs al zou de bekendheid  van het mailadres groot zijn, waarom kan gmail hun spamfilter dan deze niet zo goed tegenhouden, raar toch hé?

Een wachtwoord wijzigen of houden heeft totaal niks te maken met het ontvangen van mails.
Zijn het tekstmails? Afbeeldingen?
Tekst is wat moeilijker te stoppen. Bijv (echt gebeurd) mijn werkgever vond het - lang geleden - nuttig ons via een spamfilter geconcentreerd te houden en bepaalde mails te blokkeren. Grapjes e.d. versturen en ontvangen was verboden. Tot bleek dat een collega met de welluidende naam ‘Joke’ geen mails meer kreeg. Je snapt ‘m wel zeker? 😆
En afbeeldingen kan idd aan een instelling liggen.

Inderdaad spamfilters kijken naar bepaalde specifieke trefwoorden en afbeeldingen, maar ik had het paswoord veranderd om reden van het resultaat van  haveibeenpwned.

@Mutlie : u heeft het inderdaad goed begrepen wat ik bedoelde met mijn probleem

@Regulus  : u blijkbaar niet… want het is niet aan de consument die de betalende mailbox gebruikt ervoor te zorgen dat spam terechtkomt waar hij thuishoort en omgekeerd.. en ook de manier waarop dit probleem zich voordoet is te gek voor woorden… na al die jaren (?? ) of heb ik u verkeerd begrepen ( of u mij?)  en eeuwen”….??

 

 @Martin : dat u bij gmail met een bepaalde account problemen heeft kan eventueel te wijten zijn aan het feit dat u mail van de proxumusmailservice doorstuurt naar gmail. gmail filtert 1000 x beter dan eender welke mailbox..en als die als normale mail bij proximusmail binnenkomt (en niet als spam) gaat gmail deze toch nog herkennen als spam… is maar een idee natuurlijk.    en wachtwoorden hebben geen invloed op spam. 

haveibeenpwned.com is interessant om te weten of het mailadres gehackt is en dan kan men zich daar nadien naar gedragen maar weet wel dat een nieuw mailadres de dag erop al gehackt kan worden..

zelf heb ik meerdere mailadressen en mailboxen en deze waarvan men denkt dat ze makkelijk te hacken zijn, zijn dat nu net niet en omgekeerd wel..

ik heb zelfs een alias mailadres bij proximus mail dat ik nog nooit gebruikt heb en zelfs dat is gehackt.. (!?!)

met de eenvoudigste gratis online mailbox zonder toeters of bellen nog nooit problemen gehad en nog nooit gehackt(tot nu toe;-)

 

ook nog meegeven dat ik van mijn stoel val van verbazing als ik merk op welke wijze ik door het proximusforum op de hoogte werd gesteld dat men op mijn topic heeft gereageerd..

namelijk via Amazon SES ….  deze is als spam binnengekomen in mijn gmail

verzonden  en getekend door :  amazonses.com

proximus forum replyproximus@skynet.be stuurt dus via een externe mailbox haar berichten door naar de consument..??? en volgens internet een mailbox die veel te wensen over laat wat betrouwbaarheid betreft..

ik vertrouw dit niet meer en plaats geen enkel post meer op dit forum  en als iemand mij kan vertellen hoe ik al mijn posts kan wissen.. dan graag.. of is het voldoende mijn account te verwijderen?

uiteindelijk heb ik op geen enkel bericht van de laatste 8 jaar van proximus een oplossing mogen ontvangen.. sommige members probeerden wel te helpen maar zaten dikwijls met dezelfde problemen en elkaar helpen kan enkel als er ook daadwerkelijk oplossingen bestaan.. met vage suggesties en “hopen dat de proximusmedewerkers na het weekend” wel contact zullen opnemen “ of “stuur ons uw klantennummer door” is niemand gebaat..

ik heb al meermaals gevraagd om duidelijke antwoorden of oplossingen openbaar te plaatsen voor algemene problemen maar dan blijft het opeens doodstil aan de andere kant…

of zit de oplossing verborgen in het klantennummer misschien??

ik heb voldoende technische kennis om allerlei problemen (telefoon,internet, tv) op te lossen en een geluk of ik kon me een abonnement nemen op de herstelservice en neen, geen van de problemen waren aan mij te wijten, allemaal uitgaande van proximus …… en  werden mij door de jaren heen meermaals bevestigd door diverse van hun  onderaannemers..

 

slotsom : de proximus medewerkers zijn ,net zoals op al mijn vorige posts met idem problemen, in geen velden of wegen te bespeuren en het kan hen waarschijnlijk ook geen bal schelen want we kunnen als consument toch geen kant uit en het gras is zeker niet groener aan de andere (concurrentie) kant…. en dan durven ze nog de fiberkabel promoten.. maar dat is een ander verhaal..

 

U blaast wel erg hoog van de toren voor iemand die de indruk geeft niet te begrijpen hoe spamfilters werken, 10 tegen 1 is uw PC besmet en of gehackt, maar het is mijn probleem niet.

                    @Regulus ???   u begrijpt het blijkbaar echt niet of kan geen onderscheid maken. lees aub goed zoals ik mijn probleem beschrijf..  is een veel voorkomend probleem bij proximusmail en kan u in dit forum en ook elders online terugvinden..mocht mijn computer gehackt/besmet zijn zouden mijn andere mailboxen identieke problemen vertonen en zou ik ook wel andere zaken opmerken en zouden mijn spamfilter(s) dit ook aangeven en zouden  al mijn computers , tablet en smartphones gehackt zijn maar dan enkel en alleen de proximusmailbox…. ??? en wat met alle andere gebruikers met hetzelfde probleem?? ook allemaal gehackt of besmet?  het is inderdaad uw probleem niet.. het is een proximusprobleem en dat heb ik “off the record” ondertussen ook bevestigd gekregen;. case closed..

Reageer