Skip to main content

Wanneer is fiber beschikbaar op je adres ?

• 16 december 2024
  • 71 reacties
  • 3682 Bekeken
Wanneer is fiber beschikbaar op je adres ?
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?
Toon eerste bericht

71 reacties

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 5 januari 2025
wimmer schreef:

Het onderwerp hier is wanneer is de fiber op je adres. Het staat er niet maar het antwoord voor dit adres is: nooit. Momenteel ben ik me dus aan het informeren naar mogelijke oplossingen want ik kan natuurlijk niet de volle pot blijven betalen voor een kwart internet

Jij moet midden in de brousse wonen? Ik zie geen andere verklaring waarom er nooit fiber zal komen en dat je kijkt naar Starlink. En dan nog, ik zou ook nooit durven beweren dat nooit ook effectief nooit is.
Maar geduld is een schone deugd.
Kan je mij vertellen waar 250 Mbs via het koperdraadje geadverteerd is? Ik dacht dat koper beperkt was tot 100 Mbps.

Martin
  • 33150 reacties
  • 5 januari 2025

Met Supervectoring kunnen zo snelheden tot 300/50 Mbit/s worden bereikt, maar dan moet je op een korte lijn zitten tot 300m.

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 5 januari 2025

Kan zijn, ik vroeg me al af hoe sommige bedrijven dat doen.
Maar als je maar 42Mbps haalt zit je op 450m. Wil je sneller is het wachten op fiber of via coax.

Wat niet wegneemt dat de website Beschikbaarheid van fiber checken momenteel weinig zin heeft.

Jamo
  • Motivator
  • 277 reacties
  • 5 januari 2025

Ook dezelfde lijn en twee verschillende snelheden.Wat ik heb is 42 Mbps.

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 5 januari 2025

Je hebt hiervoor het resultaat gezien van mijn snelheidstest.
En ook de te verwachten snelheid bij EDPNET waarvan ik onder de indruk was (sic)
Mobile Vikings belooft mij ook 150/50 maar kan puntje bij paaltje 40 aanleveren

Wat moeten wij daar verder nog aan toevoegen? Waar leidt dit gesprek naar?
Dat het aan de andere kant altijd groener is?

Martin
  • 33150 reacties
  • 5 januari 2025

@jamo wat je wel zou moeten halen is je gegarandeerde snelheid 62.4/18.7 Mbps 

Heb je een Internet box van Sagem dan kan je met het → sagemtool meer details te weten komen, bv om af te kunnen leiden of er nog genoeg S/N marge is zodat het dynamisch lijn management systeem nog een snelheidsverhoging kan geven op je lijn ….

Is het al lang geleden dat je de internet box gereset hebt, dit kan je ook eens doen 

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 5 januari 2025

Het blijft me verwonderen dat telecom bedrijven geen minimale downloadsnelheden moeten publiceren en garanderen. Welke boete krijgt Telenet als ze de beloofde 250 niet halen? 

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 5 januari 2025

Boete? Wishfull thinking!
Vergeet ook niet dat in tegenstelling tot Proximus (waar de afstand tot de verdeelkast de snelheid bepaalt) bij de kabel het aantal - gelijktijdige - aansluitingen bepalend is voor de snelheid.

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 6 januari 2025
Mutlie schreef:
wimmer schreef:

Het onderwerp hier is wanneer is de fiber op je adres. Het staat er niet maar het antwoord voor dit adres is: nooit. Momenteel ben ik me dus aan het informeren naar mogelijke oplossingen want ik kan natuurlijk niet de volle pot blijven betalen voor een kwart internet

Jij moet midden in de brousse wonen? Ik zie geen andere verklaring waarom er nooit fiber zal komen en dat je kijkt naar Starlink. En dan nog, ik zou ook nooit durven beweren dat nooit ook effectief nooit is.
Maar geduld is een schone deugd.
Kan je mij vertellen waar 250 Mbs via het koperdraadje geadverteerd is? Ik dacht dat koper beperkt was tot 100 Mbps.

als je Leuven de brousse wil noemen woon ik in de brousse  ik citeer Proximus op mijn adres: 

Het bedrijf dat fiber bij jouw thuis zal installeren, is nog niet aangewezen.
We hebben nog geen bevestiging ontvangen van het bedrijf dat de glasvezelinstallatie bij je zal uitvoeren, maar ontdek hoe dit waarschijnlijk zal plaatsvinden in jouw huis.Dat koperdraadje van 25 Mbs kwam uit een andere reactie en slaat op Telenet. In deze brousse kan men lezen….

Martin
  • 33150 reacties
  • 6 januari 2025

Dus als ik het goed begrijp zowel Telenet als Proximus kan daar waar je woont geen hoge snelheden aanbieden!

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 6 januari 2025
wimmer schreef:
Mutlie schreef:

als je Leuven de brousse wil noemen woon ik in de brousse  ik citeer Proximus op mijn adres: 

Het bedrijf dat fiber bij jouw thuis zal installeren, is nog niet aangewezen.
We hebben nog geen bevestiging ontvangen van het bedrijf dat de glasvezelinstallatie bij je zal uitvoeren, maar ontdek hoe dit waarschijnlijk zal plaatsvinden in jouw huis.Dat koperdraadje van 25 Mbs kwam uit een andere reactie en slaat op Telenet. In deze brousse kan men lezen….

In ieder geval kan men daar waar ik woon interpunctie gebruiken en zinnen die niet bij mekaar horen qua onderwerp van mekaar scheiden in paragrafen.
Ik neem aan dat het echte citaat van Proximus jouw laatste 2 zinnen niet eens bevat alhoewel jij het zo neerschrijft/citeert alsof het één geheel is? Ik zie ook nergens dat Proximus het woord  “nooit” heeft gebruikt. Dus dat heb jij begrijpend gelezen?
Toch vreemd dat in een belangrijke stad zoals Leuven, meer als 100.000 inwoners, de belangsrijkste studentenstad, met een universiteit van wereldfaam, het UZ, Inbev, …. er nooit fiber zou komen?
En ook vreemd dat jij Telenet beschuldigt te werken met de koperdraad, die van Proximus is trouwens.

Leidt deze dicussie verder nog ergens toe?

Martin
  • 33150 reacties
  • 6 januari 2025

ja die coax heeft ook een koperdraad als kern  😊

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 6 januari 2025

Technisch ja, maar die is wel niet beperkt tot 25 (of 100) Mbps zoals de kabel van Proximus.
Begrijpend lezen?
Eigenlijk gaat dit topic over het tijdstip van de installatie van fiber en zijn we nu dit topic aan het “vervuilen”.
Ik reageer hier niet meer want veel zinnig wordt er eigenlijk niet gezegd.

Martin
  • 33150 reacties
  • 6 januari 2025

Was wel als grap bedoelt hoor.

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 7 januari 2025
Martin schreef:

Dus als ik het goed begrijp zowel Telenet als Proximus kan daar waar je woont geen hoge snelheden aanbieden!

Momenteel kan ik geen Telenet aansluiten . Een dezer komt iemand van het kabelbedrijf waar ze mee werken kijken of dit kan opgelost worden.

Starlink levert ,lees ik op meerdere fora,  snelheden rond de 100 Mbs voor 50 €/ maand maar hun klantendienst is nog slechter dan die van Proximus. Dus als er een probleem is zit je in de problemen.

Het is dus voorlopig afwachten maar niet op de fiber ( na 30 jaar klant komt ook aan geduld een einde).

Ik begrijp gewoon niet dat er geen versterker geplaatst wordt als de afstand tot de verdeelkast van Proximus te groot is. Ze zetten alles op fiber die voor de meeste van hun klanten geen meerwaarde biedt. Ik begrijpt dat maar ¼ overschakelt op fiber. Ik krijg de indruk dat ze er hun broek aan scheuren zeker nu ook DIgi met klanten gaat lopen.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Community Manager
  • 3387 reacties
  • 7 januari 2025

@wimmer Ik heb alles nog eens gecontroleerd voor je adres. Het is inderdaad nog niet duidelijk wanneer Fiber aangelegd zal worden. Je lijn staat momenteel op 50Mbps en zal niet onmiddellijk een veel hogere snelheid halen owv oa de afstand van je lijn tot aan het aansluitpunt.  

@Jamo Voor uw lijn heb ik net een reset gedaan waardoor je snelheid verdubbeld is. Je zal hierdoor misschien een korte onderbreking gemerkt hebben. Je lijn staat nu op 100Mbps ipv de 50Mbps die voordien maar gehaald werden. 

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 7 januari 2025
HadewychT schreef:

@wimmer Ik heb alles nog eens gecontroleerd voor je adres. Het is inderdaad nog niet duidelijk wanneer Fiber aangelegd zal worden. Je lijn staat momenteel op 50Mbps en zal niet onmiddellijk een veel hogere snelheid halen owv oa de afstand van je lijn tot aan het aansluitpunt.  

@Jamo Voor uw lijn heb ik net een reset gedaan waardoor je snelheid verdubbeld is. Je zal hierdoor misschien een korte onderbreking gemerkt hebben. Je lijn staat nu op 100Mbps ipv de 50Mbps die voordien maar gehaald werden. 

Kan je ook zeggen waarom ik voor de helft ( in het beste geval) van de snelheid evenveel moet betalen ?

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 7 januari 2025
Martin schreef:

Ja maar daar zit je weer met beperkingen die wat te vergelijken zijn met mobiele verbindingen. 

Starlink is beter voor afgelegen gebieden  (landelijke of slecht bediende regio) waar glasvezel of kabelinternet niet beschikbaar is.

Starlink: Snelheden tot 250 Mbps (standaard) en tot 500 Mbps (business).
Latentie is redelijk laag (20-50 ms), maar kan fluctueren, vooral bij slecht weer.
Geschikt voor gemiddeld gebruik, zoals surfen, streaming, en licht gamen.
Niet ideaal voor toepassingen die ultra-lage latentie of extreem hoge snelheden vereisen, zoals professioneel online gamen of grote datatransfers.

Glasvezel: Snelheden tot 10 Gbps (afhankelijk van je provider en abonnement).
Latentie is extreem laag (typisch <5 ms) en zeer consistent.
Perfect voor veeleisende gebruikers, zoals gamers, thuiswerkers, of mensen met grote uploads/downloads.

En goedkoper is satelliet nu ook weer niet.

Draadloos grotere snelheden halen tov vaste verbinding als fiber is technisch veel moelijker te verwezelijken.

Martin  als de Latentie is redelijk laag (20-50 ms) is bij Starlink wat zeg je dan van een zopas gemeten latentie bij Proximus van 11  ?

Martin
  • 33150 reacties
  • 7 januari 2025

Dat ze bij Proximus inderdaad beter is. Bij glasvezel zal ze nog wat beter zijn  (lager dus).

wimmer schreef:
HadewychT schreef:

Kan je ook zeggen waarom ik voor de helft ( in het beste geval) van de snelheid evenveel moet betalen ?

Dit is een vraag die al jaren lang en door heel velen gesteld werd, dit is omdat niet de snelheid van je internet abonnement de bepalende factor is bij VDSL lijnen, aangezien die voor alle klanten afhankelijk is van de lengte van de lijn waarop je aangesloten bent zie = https://www.proximus.be/internetpolicy

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 7 januari 2025

Deze pagina op www.proximus.be kan niet worden gevonden

Er is geen webpagina gevonden voor het webadres: https://www.proximus.be/login/nl/?ru=https://www.proximus.be/dms/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/common/Conditions_internetpolicy_nl.pdf?v1%3Dshorturl%26v6%3Dinternetpolicy

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • 242 reacties
  • 7 januari 2025
Martin schreef:

Dat ze bij Proximus inderdaad beter is. Bij glasvezel zal ze nog wat beter zijn  (lager dus).

wimmer schreef:

Kan je ook zeggen waarom ik voor de helft ( in het beste geval) van de snelheid evenveel moet betalen 

Dit is een vraag die al jaren lang en door heel velen gesteld werd, dit is omdat niet de snelheid van je internet abonnement de bepalende factor is bij VDSL lijnen, aangezien die voor alle klanten afhankelijk is van de lengte van de lijn waarop je aangesloten bent zie = https://www.proximus.be/internetpolicy

Feit blijft dat we veel te veel betalen voor een traag internet dat enkele keren per jaar dagenlang wegvalt wegens “ kabelbreuk”

Martin
  • 33150 reacties
  • 7 januari 2025

Als die pagina niet open gaat probeer dan eens door een “in cognito” venster te openen 

in je browser met de toetscombinatie :
CTRL + SHIFT + N

en daar dan te surfen naar
www.proximus.be/internetpolicy

of het dan wel lukt.

NB: Als je dagenlang zonder internet zit kan je bv om compensatie vragen zodat deze kan bepaald worden nadat het terug in orde gekomen is.
zie ook : Noodoplossing bij een internetstoring | Proximus

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Community Manager
  • 3387 reacties
  • 8 januari 2025

@wimmer Je betaalt niet voor de snelheid, maar oa voor de hoeveelheid data die je kan downloaden. Ik begrijp dat het niet fijn is dat je een lagere snelheid haalt dan sommige andere klanten, maar via koper zitten we nu eenmaal met een aantal technische beperkingen waardoor we die snelheid niet voor alle klanten op hetzelfde niveau kunnen brengen. Dit wordt ook zo vermeld in onze voorwaarden die Martin al doorgaf : 

Snelheid van vast internet: de aangekondigde maximumsnelheid is een theoretische waarde. Ze wordt in de praktijk niet door alle klanten gehaald. De downloadsnelheid bij je thuis hangt vooral af van de afstand tussen het aansluitpunt en de centrale, de beschikbaarheid van de technologie, de computerinstallatie en de interne bekabeling en in uitzondelijke gevallen, van het algemene gebruik. Deze factoren moeten optimaal zijn om op de maximale snelheid te kunnen surfen. Als je wifi gebruikt, kan je surfsnelheid ook lager zijn. De surfsnelheid bij je thuis kan je controleren op www.proximus.be/internetspeed

Martin
  • 33150 reacties
  • 8 januari 2025

@HadewychT ik kan der laatste tijd die check niet meer uitvoeren, geeft zowel de zelfde foutmelding bij het proberen als klant en als niet klant, met verchillende browsers geprobeerd. Is dit een algemene fout of niet bij iedereen = 

PS: vaste lijnnummer gewist om misbruik te voorkomen! 

Mutlie
  • 1946 reacties
  • 8 januari 2025

@Martin
(puur ter info)
Die check werkt hier wel.
Gelukkig is mijn internet wel sneller dan het resultaat ervan (maar ook  niet om te stoefen)