Skip to main content

In de lan geen enkel probleem.  Via mijn gsm of ipad kan ik met wol tools elke pc of nas wakker maken.

Over internet via port forwarding werkt dit niet.  Wellicht omdat je simpelweg geen udp broadcast kan instellen (laat 192.168.1.255 als bestemming niet toe).  Maar ook op een specfiek ip adres komt het niet toe.  

Voorbeeld : 

Alias                              Protocol  External port  Internal port  Internal host
WOL_Pc-werkkamer   UDP         10007              7                      192.168.1.227

Werkt niet, kon natuurlijk geen broadcast ingeven (192.168.1.255), want dan vermoed ik dat het wel zal werken.  Ook heb ik tcp en any geprobeerd, maar dat werkt evengoed niet.

 

Port forwarding voor Remote desktop (rdp) naar intern 3389 (tcp) werkt wel, doordat dit tcp ipv udp is en recthstreeks naar de pc.

 

Dus voor zover ik zie is er geen enkel manier om een broad cast te sturen om via wol protocol mijn pc’s of andere apparaten in het netwerk wakker te maken.  Wat een grote tekortkoming is.  Dit kan je in meeste routers zonder probleem instellen !  Of mis ik iets ?

@Proximus_Moderatoren

Om verwarring te voorkomen, dit bericht geplaatst door “Jmissoorten” is een dubbele post van deze hier:

Udp port forwarding (internet box) werkt niet (voor wake on lan) | Proximus Forum


LAN staat bij mijn weten voor LOCAL area network terwijl het internet WAN (WIDE area) is … wat mij doet vermoeden dat lan calls non-routable zijn. 


Martin,

Bedankt voor uw reactie.  Echter technisch gezien volledig fout.  Udp is wel degelijk routable.  Dit heeft tot voor 3 maand voordat ik overstapte van Telenet altijd gewerkt.  Ik had toen wel een eigen router.

Routers kunnen wel degelijk Udp broadcasts routen (de betere toch).

Deze kan ik nu niet meer gebruiken want dan verlies ik de 2,5 Gbyte snelheid (de reden waarom ik naar Proximus ben overgestapt).  

Als ik dit verder onderzoek is dit al jaren geleden bij Proximus aangekaart en nooit opgelost.  Nochtans niet moeilijk, gewoon in de interface 192.168.1.255 (of ander subnet met 255 achteraan = broadcast) toelaten.  Of een 2de moeilijkere methode ARP config openzetten voor advanced users.

Ik denk eender dat dit een commerciele beslissing van Proximus is en dat ze niet willen dat we op het netwerk wol broadcasten, omdat dit wellicht meer verkeer zal generen (kan dan immers mijn pc’s, nas, etc over internet wakker maken en erop werken).  Dit is evenwel een zeer klant onvriendelijke bedrijfspolicy.  Ook Telenet heeft deze.  Hopelijk zal er toch een provider dit in de toekomst wel mogelijk maken, met fiberoptie.  En dan winnen ze deze klant alvast.


Reageer