Skip to main content
Vraag

Waarom zou fiber op Mega wel werken, maar Giga technisch niet mogelijk zijn?

• April 14, 2026
  • 13 reacties
  • 73 Bekeken

Hallo,

Ik probeer vooral technisch te begrijpen wat hier misloopt, omdat ik via support geen duidelijke uitleg krijg.

Situatie:

• nieuwbouwwoning
  • sinds februari probeerde ik fiber met het Giga-abonnement te laten installeren
  • telkens wanneer de bestelling op Giga stond, werd de installatie/order ergens in het systeem automatisch afgesloten
  • zodra de bestelling naar Mega werd aangepast, kon de installatie wel doorgaan
  • intussen is fiber geïnstalleerd en werkt de verbinding op Mega
  • maar ook nu nog kan mijn aansluiting blijkbaar niet van Mega naar Giga worden omgezet
  • tot nu toe krijg ik geen duidelijke verklaring waarom dat zo is

Mijn vraag is daarom vrij eenvoudig:

Waarom zou een fiberaansluiting technisch of operationeel wel op Mega kunnen werken, maar niet op Giga?

En vooral ook:
als zoiets vandaag niet mogelijk is, wijst dat dan meestal op een tijdelijke situatie die later nog rechtgezet wordt, of is dat vaak een teken dat Giga op dat adres voorlopig gewoon niet beschikbaar zal zijn?

Heeft iemand dit al meegemaakt, of weet iemand hoe dit technisch/procedureel meestal zit bij fiber?

Alvast bedankt.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@nojaf  kan zijn dat de installatie tot de server enkel op een bepaalde snelheid kan doordat er geen andere optie mogelijk is doordat de aansluiting nog niet aan hogere snelheid kan.

misschien dat dit in een later stadium wel kan als er meer op fiber aangesloten worden en de connectie wordt vernieuwd.

beter iets dan niets hè, er zijn veel klanten dat al lang wachten op een fiber aansluiting en die al meer of 6 maanden wachten of langer, wees dus blij dat jij het wel hebt.

• Auteur
  • Apprentice
  • April 14, 2026

Bedankt, maar dat beantwoordt de kern van mijn vraag niet echt.

Ik snap dat iets later nog mogelijk kan worden, maar dan blijft het vreemd dat Giga eerst wel besteld of geprobeerd kon worden, om daarna zonder duidelijke uitleg niet mogelijk te blijken.

Ik probeer vooral te begrijpen of dit normaal wijst op een tijdelijke technische beperking, een fout in de provisioning, of gewoon op het feit dat Giga op dit moment hier niet ondersteund wordt.

Forum|alt.badge.img+2

@nojaf kan zijn dat ze in Brussel de lijn hebben getest en gezien hebben dat de snelheid niet kan gehaald worden daar door de nodige aanpassingen dat nog moeten gedaan worden, 

Je kan altijd het hoogste bestellen maar in Brussel wordt de lijn getest, heb zoiets ook meegemaakt, ze moesten in Brussel dan iets aanpassen, en misschien kan dit bij jou niet omdat er iets moet aangepast worden nog.

dus het kan misschien later na die aanpassing.

Martin
  • April 14, 2026

FYI: Het kan inderdaad zijn dat je nog  via GPON aangesloten bent op je fiber ipv XGS-PON

Dat zijn in feite  2 onafhankelijke netwerken (gebruiken verschillende golflengten) op de zelfde (shared medium) fiber die geen bandbreedte van elkaar afnemen op die manier.
En zoals Master-Magic zegt als je aanvraag voor Giga fiber doet zal iemand van de technische dienst bij PX dit in het systeem moeten invoeren en zal het systeem dit weigeren omdat er eerst moet omgeschakeld worden naar XGS-PON.

De PX-moderatoren kunnen morgen steeds navraag doen bij de betrokken dienst om de situatie te verduidelijken om zo te weten te komen of dit op korte termijn kan verwezelijkt worden.

• Auteur
  • Apprentice
  • April 14, 2026

Bedankt, dat klinkt alvast als een technisch plausibele uitleg.

Weet jij toevallig hoe ik zelf kan controleren of mijn aansluiting momenteel op GPON of XGS-PON zit?
Als dat ergens zichtbaar is via de modem, ONT of een Proximus-pagina, dan wil ik dat gerust eens nakijken.

Forum|alt.badge.img+2

@nojaf dat kan je normaal zien aan de ONT, ze gebruiken verschillende merken voor deze ONT doosjes bij Proximus.

Martin
  • April 14, 2026

@ Mss kan je het inderdaad via het type ONT te weten komen die je staan hebt.
Welke voor GPON geïnstalleerd wordt hangt er een beetje van af, PX heeft 4 modellen ONT's voor GPON, de meeste die nu zijn geïnstalleerd zijn van het type Nokia G-010G-R 

De twee ONT modellen die regelmatig gebruikt worden voor XGSPON zijn: 
ONT XGSPON Nokia (V1) Model XS-010X-Q en ONT XGSPON Huawei (V2) Model HN8010Ts-20

Ik weet niet of je via je uw Internet Box zijn interface → Https://myproximus.be daar iets kan van terugvinden!
Ik kan het zelf niet checken want ik heb hier nog geen mogelijkheid om fiber aan te sluiten. 

• Auteur
  • Apprentice
  • April 15, 2026

Bedankt, dat helpt wel.

Op mijn ONT staat “ONT-GPON-4PORTS V3”, dus het lijkt er inderdaad op dat mijn aansluiting momenteel op GPON zit. Dat lijkt ook te kloppen met de Mega-installatie die uiteindelijk uitgevoerd werd. De installateur gaf toen ook aan dat de ONT vervangen zou moeten worden als er later nog een installatie voor Giga zou volgen.

Maar net daarom blijft het vreemd dat de fiber checker aangaf dat de snelste fiber beschikbaar was, en dat ik ook gewoon Giga kon bestellen. Dat was voor mij net een belangrijke reden om van provider te veranderen, en ik heb daar ook mijn hardware thuis op afgestemd.

Als Giga in de praktijk dan toch niet geleverd kan worden, voelt dat eerlijk gezegd behoorlijk misleidend.

Voor mij lijkt er dus ergens een mismatch te zitten tussen wat commercieel als beschikbaar wordt weergegeven en wat technisch effectief mogelijk is.

Martin
  • April 15, 2026

We zullen moeten afwachten dan tot een @Proximus-Moderatoren  dit verder kan navragen als het echt niet mogelijk is om je op Giga fiber te laten overschakelen!

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • April 15, 2026

@nojaf Het zou inderdaad niet mogelijk zijn dat de fiberchecker Gigafiber aangeeft wanneer het niet mogelijk is. Heeft u op uw adres opgezocht, via een klantennummer? Dan kunnen we controlleren wat er gebeurd is.

Als er de Gigafiber mogelijk is uw buurt, zou er inderdaad een technieker moeten komen om de ONT te vervangen met een ONT die compatibel is met XGSPON en controlleren of de interne bekabeling en modem ook compatibel zijn.

• Auteur
  • Apprentice
  • April 15, 2026

Dag ​@YorickP ,

Bedankt voor de response, heb via adres gezocht:

Woorden als “ultrasnelle” deed bij mij wel suggereren dat Giga een optie was. En ik kon het selecteren destijds via https://www.proximus.be/nl/landing/greenfield-fiber

Hoe kan ik je mijn klantennummer bezorgen? Is dit veilig om hier te delen op dit forum?

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • April 15, 2026

We raden aan om geen persoonlijke gegevens publiek te plaatsen. U kan de gegevens toevoegen aan uw forumprofiel. Enkel proximus medewerkers kunnen de persoonlijke gegevens zien.

• Auteur
  • Apprentice
  • April 15, 2026

@YorickP prima, heb mijn klantennummer toegevoegd.
Alvast bedankt om dit even te na te gaan.