Vraag

Vraag over Smart Wifi

  • 24 April 2020
  • 32 reacties
  • 1061 Bekeken

Beste,

 

Ik heb op Google en andere forum topics gelezen dat Smart Wifi ervoor zorgt dat de 2.4GHz en 5GHz onder dezelfde SSID terecht zullen komen. Dat de modem automatisch naar de beste verbinding zoekt voor elk toestel.

Ik verbind enkel mijn computer met de 5GHz zodat ik rond de 90mbps download snelheid krijg. Wanneer ik verbind met 2.4GHz daalt dit al tot 20mbps. Ik probeer er steeds voor te zorgen dat de computer altijd de hoogste download snelheid krijgt.

Stel dat Smart Wifi aangezet wordt, en het gemiddelde download snelheid van alle toestellen stijgen tot bijvoorbeeld 40mbps. Dit vind ik niet voldoende voor de computer t.o.v. een download snelheid van 90mbps.

Graag wil ik weten of ik ervoor kan zorgen dat de computer hogere prioriteit krijgt (of ik dit kan instellen) met Smart Wifi.

 

Ook maak ik deze topic omdat mijn 5GHz verbinding al een week zo goed als plat ligt. Komt niet voor in de netwerken; en wanneer het er wel in voor komt, dan is er slechts enkele seconden verbinding met het internet waarna het weer uit valt. Ik heb mijn modem al gereboot.

 

Alvast bedankt!


32 reacties

Dat is te kort door de bocht het één is veel moeilijker dan het ander als je software moet maken voor éénn merk auto’s dan t.o.v. dat je software moet maken voor die moet goed werken voor alle merken van auto’s, een ander gelijkaardig maar mss beter voorbeeld is Mac OS t.o.v. Windows OS waarom komen er bij Windows meer problemen bij bv upgrades van software, gewoon omdat zij voor alle computer merken (verschillende hardware enz...)moeten zien dat alles goed draait en voor Mac is dat zo niet, enfin ik wil maar zeggen je kunt niet alles over de zelfde kam scheren, de moeilijkheidsgraad hangt van verschillende factoren af. 

Reputatie 6
Badge +2

Wat verontrustend is voor die smart SSID is dat twee slimme mensen zoals jij en ik die fameuze gratis software niet willen! 🤣

Maar ik denk dan aan alle Belgen die dat op hun boterham krijgen en er dan mee problemen hebben. En die zijn niet allemaal dom he. Dat is omdat de software niet goed is.

Ik ben ook nog wat van het principe, wat ik zelf in de hand heb, heb ik beter in de hand.:wink::slight_smile:

Soms zit het aan beide kanten want als je ziet dat het ook af en toe dan wel werkt door een software update te doen dan werkt het toch nog, dus het is niet altijd de software aan éne kant die het niet goed doet, ze moeten het van beide kanten goed doen.
Hoe meer het systeem gebruikt wordt hoe meer er aan het licht komt dat er moet bijgestuurd worden en hoe betrouwbaarder het wordt en natuurlijk het is wel zo als men software maakt voor een bbox en langs de andere kant software maakt voor een vliegtuig dan zal het wel duidelijk zijn dat ze daar zo vlug niet hun software op alle toestellen zullen direct toepassen en niet zullen vanuit gaan dat de bugs  wel zullen naar boven komen en we sturen dan wel bij :rolling_eyes:

 

Reputatie 6
Badge +3

Voor dat je die zogenaamde snelheidswinst hebt moet jouw laptop of ander apparaat met draadloze netwerkkaart beide banden ondersteunen 2,4  Ghz en 5,0 Ghz anders blijf je op dezelfde snelheid steken. Ik was 1 van de ongelukkige waar One SSID zonder communicatie geactiveerd is geweest. Het is pas nadien dat Proximus dit niet meer automatisch activeert.

dat is uiteraard logisch maar dat moet nog geen reden zijn om problemen te  hebben met een bepaald apparaat, want de bbox detecteert/kent die eigenschap van het toestel en andere toestellen die over wifi contact maken met hem, dus blijft het normaal werken op de ene band als die maar ene heeft.

Reputatie 7
Badge +4

Ooit heb ik die fameuze mail gekregen van Proximus waarin ze die samenvoeging van de kana!en 5.0 en 2.4 aankondigden tot een SSID. Het idee erachter was dat Proximus zelf voor zijn klanten de beste oplossing zou kiezen. Maar ik weet nog altijd niet wat die beste oplossing is. De snelste verbinding? Het beste signaal? Andere factoren?

In myproximus staat nog altijd dat ik die SSID one moet activeren, wat ik niet doe. Ik verkies mijn oplossing te kiezen, baas in eigen huis. En dat is een eerder zwak signaal maar snel genoeg, 5.0 dus. Bij 2,4 zie ik inderdaad meer streepkes maar veel ?inder snelheid.

 

 

@Cvanloon De basisprincipes voor “smart wifi”, “intelligent wifi”, … worden uitgewerkt/gedefiniëerd door de WiFi-Alliance en door IEEE (Standard Organisation), “detail”-info hieromtrent  is evenwel voor zover mij bekend enkel beschikbaar voor leden

https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-agile-multiband

https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-vantage

https://ieeexplore.ieee.org/document/8301833

https://ieeexplore.ieee.org/document/7289210

Ik vrees dat de exacte implementatie afhankelijk is van de fabricant en dat deze voor ons (en ook Proximus) geheim zal blijven

Normen/richtlijnen/aanbevelingen evolueren  en implementaties worden aangepast (= voor nieuwe producten en eventueel ook voor bestaande binnen een bepaalde tijdspanne omwille van technische/commerciële beperkingen)

De basisprincipes blijven dezelfde binnen de beperkingen eigen aan elke technologie (bv. cfr GSM) :  = keuze en aanpassing d/m.v. “frequente” metingen m.b.t. signaalsterkte en signaal/ruis-verhouding 

 

Dat zullen ze bij Proximus niet vlug uit de doeken doen trouwens bij TN enz…. ook niet maar het is het basis principe is tenslotte het belangrijkste en de rest is theorie, want renslotte als het ergens om één of andere reden niet goed loopt in het algoritme dan zullen wij dit zelf toch niet kunnen oplossen en zoals ik reeds gezegd heb is het aan Proximus om daaruit te leren en dingen aan te passe indien nodig.

Maar vergeet ook niet dat nieuwere apparaten meer en meer  betere algoritmen hebben om met smartwifi om te gaan.

Smart wifi moet nu ook niet beschouwd worden als een mislukte technologie, maar eerder als een nog niet volmaakte en je kunt er altijd al mee experimenteren en werkt het voor je om één of andere reden nog niet goed kun je het altijd uitschakelen op je bbox en later ook altijd terug ingeschakeld worden.

Het beste/simpelste scenario is eigenlijk dat je meerdere AP's het hele huis hebt die 5GHz dekken,
zodat je bijna geen 2,4 GHz meer nodig hebt en dus van de hoogste snelheid kunt profiteren, en alleen nog 2.4 nodig hebt voor apparaten die nog geen 5.0 aan boord hebben) 

Voor algemeen thuisgebruik kan het dikwijls nog beter zijn van geen smartwifi te gebruiken zeker wanneer smartwifi mank loopt voor een apparaat met zelfs als resultaat een tragere verbinding.
Smartwifi is het meest handig voor situaties dat u vaak genoeg door uw wifi bereik beweegt zodat het handmatig schakelen vervelend is.

Reageer