Voorstel. Per GSM Abonnement internet verbinding kunnen maken met modems

  • 13 May 2023
  • 16 reacties
  • 138 Bekeken

Badge

Waarom stelt men de Public Wi-Fi niet beschikbaar per GSM abonnement ipv per Flex-abonnement? Wij zijn met 5 GSM-abonnees in één flex-account, maar slechts één persoon kan gelijktijdig de Public-Wifi gebruiken?  Het zou toch ook de zendmasten ontlasten ? Zie ik dat verkeerd? In afgelegen gebieden zou de GSM verbinding maken met residentiële installaties waardoor de abonnee nog steeds bereikbaar is. Ik ken ettelijke plaatsen waar er geen of heel slechte GSM ontvangst is, maar waar er wel Proximus wifi is, maar ik ken dan de wifi code niet of men wil die niet geven. Ook moet je u voortaan als Proximus-abonnee nergens meer aanmelden op de onveilige publieke hotspots. De Public Wi-Fi met elk GSM-abonnement zou mijn inziens veel veiliger zijn voor de gebruikers. De mensen die op bureau´s werken maken dan automatisch een lokale verbinding en ontlasten de zendmasten. Zeker in drukke steden is dit heel handig. Dikwijls is er toch geen of slechte GSM-ontvangst in die gebouwen. Denk ook aan het feit dat er ettelijke duizenden service engineers dagelijks in ruimtes werken waar er totaal geen GSM ontvangst is, maar waar er wel een Proximus wifi-signaal is waarvan ze geen gebruik kunnen maken daar hun werk GSM geen verbinding maakt met de Public Wi-Fi. Met flat free data zijn ze helemaal niets op dat moment. Dit zou gewoonweg SUPER zijn. Ineens een dekking in het hele land, en in bijna elke ruimte.  (Maar…. Kan het zijn dat de nieuwe BBOX geen Proximus-Public-Wi-Fi meer heeft? Of waar moet ik de SSID activeren?)

 


16 reacties

Voor het ogenblik zendt de bbox4 geen Public wifi uit.

Waarom zou je met een gsm abo niet op public wifi kunnen (voorwaarden)
ik kan zelfs met mijn Pay and go smartphones op public wifi.

Badge

Waarom zou je met een gsm abo niet op public wifi kunnen (voorwaarden)
ik kan zelfs met mijn Pay and go smartphones op public wifi.

Hoe kan jij met een Pay and Go op Public wifi als de  allereerste voorwaarde is dat je een abonnement in een Pack moet hebben? Lees de voorwaarden. Hoe doe je dat?
Hoe maak jij een een Public-Wifi account aan met enkel een Pay and go?
Je moet toch eerst een Public-Wifi account aanmaken of ben ik verkeerd?
Hoe kunnen de mensen met enkel een bedrijfs-GSM op de Public-Wifi daar zij geen toegang hebben tot dat bedrijfs-account en ook geen username en wachtwoord kregen van hun werkgever?  Hoe maken ze met een bedrijfs-abonnement een public wifi account aan? OF hoe connecteren ze?

Ik ben heel benieuwd naar aanleiding van het feit dat jij dat wel allemaal kan. Zelfs met een Pay and GO. Dus zonder enige verbintenis met Proximus.

Hoe moeten ze dat alles doen?

Reputatie 7
Badge +4

Door een beschikbare public WiFi X op uw GSM te kiezen en erop in te loggen met uw public WiFi login en password (public WiFi login & password van uw Proximus internetaansluiting)

@martege Het antwoord heeft M_016 ondertussen gegeven.

Bijkomende opmerking voor ieder Pay and Go die je evt hebt moet je ook een apart Myproximus account aanmaken, zelf al zou je een pack hebben die kun je niet koppelen aan je MyProximus account van je pack.

Badge

Door een beschikbare public WiFi X op uw GSM te kiezen en erop in te loggen met uw public WiFi login en password (public WiFi login & password van uw Proximus internetaansluiting)

Dat is net het onderwerp en het punt dat gemaakt wordt.
Voor zover ik weet kunnen mensen met Pay and GO of met enkel een bedrijfs-GSM of enkel een GSM abonnement niet op de public wifi terwijl dat een enorme meerwaarde zou zijn. Al die professionals zouden overal bereikbaar zijn op ettelijk plaatsen waar er vandaag geen GSM ontvangst is. Elke dag worden techniekers geconfronteerd met het feit dat er geen of slechte ontvangst is in de gebouwen en zelfs soms op straat in Brussel. Denk aan alle techniekers welke dagelijks in heel België rondrijden en werken in kelders, zolders, datalokalen, operatiezalen, technische platforms. Bijna nergens is er GSM ontvangst. Ze moeten telkens naar buiten (in de regen) of aan de klant de toegang vragen tot het lokale netwerk. Elke dag een heel gedoe.
Als alle Proximus GSM-abonnementen (Professionele en Privé) op de de Public-wifi zouden kunnen, dan betekent dat niet alleen een ontlasting van de GSM masten, maar tegelijk zouden meer Proximus abonnees overal bereikbaar zijn. Voor het dataverbruik moet je het  niet meer doen. Die professionals hebben Flat Free data en in de Privé is het al minstens 10GB bij Proximus. Voor de stil zittende bureau mensen, is dat ook een ontlasting van de GSM masten. Als je met je gezin 5 GSM abonnementen hebt. Gekoppeld één internetaccount, dan loop je ook tegen de limieten van de Public Wifi aan vandaag!  Dus dat is ook een reden waarom de Public Wifi aan het GSM-abonnement gekoppeld zou moeten worden vind ik. Alleen maar voordelen. 

Besluit: We zijn geen stap verder. Elke antwoord dat ik krijg is helemaal geen oplossing. 

Ik verwees in het voorstel duidelijk en specifiek naar de GSM abonnementen! Het zou mijn inziens een enorme meerwaarde betekenen. Alle GSM abonnement kunnen dan op de Public Wifi  en alle Proximus abonnees zouden veel beter bereikbaar zijn en op dat moment worden de GSM masten ook ontlast.

Badge

@martege Het antwoord heeft M_016 ondertussen gegeven.

Bijkomende opmerking voor ieder Pay and Go die je evt hebt moet je ook een apart Myproximus account aanmaken, zelf al zou je een pack hebben die kun je niet koppelen aan je MyProximus account van je pack.

Hoe geraak jij met een Pay and Go op een Public wifi zonder enige verbintenis bij Proximus?

Hoe maak jij een “Public Wifi Account” aan met slechts een Pay And Go?  

Jij schreef “ik kan zelfs met mijn Pay and go smartphones op public wifi.”

Hoe???

In afwachting van uw antwoord ga ik een Pay And Go halen als het daarbij wel kan.
Bedankt voor de tip @Martin 

cfr. antwoord M_016 waarom ik het kan.

En ik hoop dat PX met je voorstel zal rekening houden.

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Activeer Public Wi-Fi en surf via Wi-Fi | Proximus

 

= 5 euro/maand/per GSM  indien u enkel een GSM abo hebt (en geen vaste internetaansluiting)

Badge

M_016 verwijst naar een internetabonnement. Je kan dankzij het internetabonnement op public wifi als je wil. Dat weet iedereen. Ik gebruikte zelfs mijn eigen internet abonnement om op de Public Wifi te kunnen met de GSM van het werk. En dat was één van redenen van de topic. Thuis heb ik meerdere GSM abonnementen en dan moeten de bedrijfs GSM´s ook nog eens gebruik maken van mijn eigen privé account om tijdens de dag deftig te kunnen werken terwijl je tegen de limieten van Public Wifi aanloopt.

Als reactie op mijn vraag om Public Wifi beschikbaar te maken voor elke GSM-abonnement stel je

  1. Waarom zou je met een gsm abo niet op public wifi kunnen? =>  Omdat ik geen account heb (BV die van het werk is een bundel) en omdat ik niet weet hoe ik dat met enkel een GSM abonnement moet aanmaken.
  2. Zelfs met een Pay And Go kan jij op de Public Wifi. => Ik vraag me af hoe? Als je geen verbintenis hebt met Proximus met een Pay And GO. Hoe kan je met een Pay and Go een account aanmaken om op Public Wifi te kunnen? 

Besluit: Mijn voorstel werd dus volledig de grond in geboord en men erkent de problematiek niet. Men komt met oplossingen die naast de kwestie zijn en geen antwoord bieden op het aangehaalde.

TBI: Je kan ook je voorstel plaatsen in de rubriek Ideeënbus hier op het forum, volgens ik begrijp wordt door PX daarmee rekening gehouden en zeker als er veel stemmen op je voorstel.

Badge

FYI

Activeer Public Wi-Fi en surf via Wi-Fi | Proximus

 

= 5 euro/maand/per GSM  indien u enkel een GSM abo hebt (en geen vaste internetaansluiting)

Ok top, maar ik heb 5 GSM-abonnementen in mijn pack. Elk gezinslid heeft een GSM abonnement. Maar toch ondervinden wij problemen met de public Wifi. Het lukt ons niet om met 5 tegelijk gebruik te maken van de Public Wifi alhoewel we voldoen aan de voorwaarden. Een mobiel abonnement in een Pack. Vandaar ook mijn topic om Public wifi beschikbaar te maken per GSM abonnement. Dan zijn er ook nog de tablets en de laptops welke we gebruiken. Hiervoor zetten we dan telkens de GSM op tethering terwijl er een public wifi beschikbaar is, maar het totaal niet lukt om te verbinden. Eigenlijk proberen we Public Wifi zelfs niet eens meer. Issues met MAc etc… Windows heeft een veranderende MAC.

Reputatie 7
Badge +4

Ok top, maar ik heb 5 GSM-abonnementen in mijn pack. Elk gezinslid heeft een GSM abonnement. Maar toch ondervinden wij problemen met de public Wifi

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum 

Geef hun bv. detail info (én maskeer alle eventuele privé info) m.b.t. het ondervonden probleem (en de eventueel bekomen foutboodschap via afbeelding bv.) om tot een mogelijke oplossing komen

Vermoedelijk is het aantal gelijktijdige gebruikers op een lokale public WiFi X of Y (zeer) beperkt is en is op diverse plaatsen er geen public WiFi (meer) voorhanden (bv. waar de aansluiting op fiber of via internetbox verloopt)

 

In afwachting van uw antwoord ga ik een Pay And Go halen als het daarbij wel kan.

Ik zie niet in waarom u hiervoor een Pay&Go nr zou moeten/willen gaan halen, op uw GSM kunt u (of zou u) ook met uw aan uw vast internet gekoppelde public WiFi login en paswoord (moeten kunnen) gebruik maken van public WiFi (niet via de app en slechts 1 toegang gelijktijdig)

Pack met 5 GSMs en 1 vast internet = tot 6 toegangen op public WiFi mogelijk (maar niet noodzakelijk op dezelfde public WiFi X)

 

 

Ik moet waarschijnlijk iets missen maar ik snap de vraagsteller niet. Inloggen op publieke diensten gaat, op enige uitzonderingen na misschien, altijd via een ID + paswoord set. Hotels, ziekenhuizen en wat weet ik al. 
Ik heb al 17 jaar enkel een P&G Sim kaart en een bijhorend ID en password. De zeldzame keren dat ik dit nodig heb werkt dat feilloos. Op het publieke netwerk van het ziekenhuis of het hotel op vakantie, idem ditto, inloggen met de lokale parameters, klaar! Dus ????

Ik dacht dat een openbaar toegankelijke wifi mogelijk gevaar inhoudt, dus ergens snap ik de vraagsteller wel.

https://www.kaspersky.nl/blog/public-wi-fi-security-tips/27417/

https://www.avg.com/nl/signal/browse-safely-on-public-wi-fi

https://veiliginternetten.nl/thema/mobiel/openbare-wifi-netwerken/hoe-maak-ik-veilig-gebruik-van-openbare-wifi/

https://www.iphoned.nl/tips/gratis-wifi-hotspots-gevaarlijk/

https://www.vpntop3.nl/content/openbare-wifi-hotspots-risicos

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/dit-is-waarom-je-beter-geen-openbare-wifi-kunt-gebruiken/

Dat klopt, wordt ook dikwijls aangegeven als je er wilt op inloggen dat het een niet beveiligd netwerk is.

Daarom is het dan veiliger van Proximus Public Wifi te gebruiken, al is dit op veel plaatsen niet te ontvangen zoals hospitalen en winkels enz…. 

Dat los je toch op met een VPN? Tegenwoordig gratis bij een Google cloud abo.

Reageer