Skip to main content

Onlangs kregen we voor het adres van mijn moeder een mail dat Proximus fiber komt installeren en we een afspraak moesten maken.

 

Doch:

  1. is dit verplicht ? de installatie is enkel gratis als je een fiber pack neemt. 
  2. de fiber-packs zijn een heel stuk duurder terwijl zij zeker geen hogere snelheid nodig heeft voor internet
  3. er is geen fiber-pack met een vaste lijn inbegrepen. Is dat dan niet meer mogelijk ?


Momenteel heeft zij een pack met vaste lijn in met gratis onbeperkt bellen binnen Belgie.
het gemakkelijkst is nog steeds te bellen met een vast toestel voor oudere mensen.

  1. Bovendien is er een personenalarm verbonden met de vaste telefoonlijn. Indien er geen vaste lijn meer zou zijn, zouden wij ook hiervan het abonnement moeten upgraden met een meerkost en een nieuwe installatie betalen, een extra sim-kaart en een telefoon die sim aankan moeten kopen. Zal Proximus dit allemaal vergoeden ?
     
  2. bovendien is er nu een duo-telefoontoestel voor de vaste lijn zodat er zowel van in de living kan gebeld of opgepakt kan worden zonder dat je steeds de gsm overal en steeds zou moeten meenemen als je door het huis loopt

 

klantennr en telefoonnr staan in mijn profiel in het Privé-veld “Ticket”

Reeds ter info tot dat iemand van PX je maandag meer info kan verschaffen:

Als het om een vooraanleg van fiber gaat dan is dit gratis, dan wordt alles in gereedheid gebracht zodat je later als je dit wenst u kunt aansluiten op fiber.

Het is wel zo eens er in uw regio alles klaar ligt om op fiber te kunnen aansluiten, dat koper dan uitgefaseerd wordt in de loop van ± 5jaar.

Je vaste telefoon kan nog altijd aangesloten worden eens je op fiber zit maar dan wel aangesloten via de Internet box, dus niet meer via de koperlijn.

bvb →  hier wordt uitgelegd hoe je een analoge telefoon of IP telefoon kunt aansluiten op de internet box.

zie ook veelgestelde vragen over fiber → Veelgestelde vragen over fiber | Proximus:


bvb wat gebeurd er als ik niet overstap naar fiber:

Je blijft onveranderd genieten van je huidige diensten, op ons traditionele kopernetwerk. We raden echter aan om nu al de overstap te maken, want op termijn zal fiber het kopernetwerk definitief vervangen. Fiber voldoet immers aan de behoeften van de steeds toenemende connectiviteit en garandeert je betere prestaties, nu en in de toekomst.
Door vandaag op deze toekomstbestendige technologie over te stappen, geniet je een gratis installatie.


 


Dag @Els VO zoals @Martin al aangeeft is er geen verplichting, maar het huidige kopernetwerk zal geleidelijk verdwijnen. Meer info via deze link: www.proximus.be/sms/flexfiberpromo


OK, en indien we nu op fiber zouden overschakelen, is het dan ook niet meer mogelijk om een vaste telefoon te hebben ?


@Els VO

Toch wel maar zoals hierboven reeds beschreven telefoon aansluiten op een groene poort van de Internetbox dit is dan via VOIP  (Voice Over IP) . 

Via koper is het nu ook via VOIP maar tot aan de straatkas waar Voip omgezet wordt naar een klassiek analoog telefoonsignaal dat over je koperdraden in huis binnenkomt.

→ groene poort is een RJ11 telefoonstekker / → Dect Telefoon

 


Cfr info Martin

Indien overgeschakeld wordt op fiber, zal de (gewone) vaste telefoonaansluiting verzekerd worden via groene RJ11 poorten op de internetbox/Bbox3v+ (en niet meer via de NTP2007 contactdoos die gebruikt wordt voor koperparen)

 Internet Box - Telefoon aansluiten (proximus.be)

 

bovendien is er nu een duo-telefoontoestel voor de vaste lijn zodat er zowel van in de living kan gebeld of opgepakt kan worden

Het gebruik van draadloze Duo (DECT) telefoons vormt hierbij geen enkel probleem, het DECT basisstation dient op een groene RJ11 poort van de internetbox/Bbox3v+ te worden verbonden (in principe poort 1)

Draadloze telefoon Gigaset AS695 duo | Proximus