Skip to main content

Beste, tot een tijdje geleden kon ik een vertrouwd mail-adres uit het spamfilter houden door het betreffende adres in mijn webmail adresboek te plaatsen. Werkt die workaround niet meer?

In dat geval: Kan ik als ontvanger van een mail zelf niks meer doen om een mail-adres te vertrouwen??

ps: Zelfs de reply-mails van meldingen van spam aan safeonweb.be geraken in de spamfilter.

Ik denk dat dit een gekend probleem is bij webmail. Safeonweb van gisteren zat ook in mijn spam folder en alles van Bpost volgt dezelfde weg. Zelf filters instellen lijkt mij de enige weg. Of een mail cliënt zoals Thunderbirds gebruiken op PC of anderen op Android of Apple en daar uw e-mail organiseren.


Volgens mijn filters in Webmail zou de ontvangstmelding van SafeOnWeb rechtstreeks in de prullenbak moeten komen, sinds kort echter gaat die mail rechtstreeks naar de Spamfolder. Aan de filetrregel
is niets gewijzigd.


Het lijkt er op dat in skynet webmail het automatisch verplaatsen (via instellingen/email/regels) naar inbox van mail van bepaalde adressen geen voorrang meer krijgt op de spamdetectie. Heel vervelend.

Is het trouwens normaal dat eens zo’n regel aangemaakt is daar de volgende keer bij het inloggen die regel ‘ __not_editable__ ‘ geworden is? Als ik dan toch naar die regel ga kijken zijn de ingevulde waarden verdwenen en in de waarden voor ‘ If Subject ‘ staat dan ‘zzz’.

Misschien kan ik het inderdaad via Thunderbird terughalen naar de inbox. Maar ik heb gemerkt dat een mail met bijvoorbeeld enkel een link in heel lang onderweg kan zijn voor hij in de spambox komt. Soms komt zo’n mail zelfs helemaal nergens terecht.


Er is wel één haakje aan Thunderbird in combinatie met Proximus/Skynet mail.
Namelijk mail die rechtstreeks naar de spamfolder wordt gezonden in webmail kan je normaal niet zien in Thunderbird. Dus als daar een echte mail in terecht raakt ….
Oplossing: Thunderbird gebruiken en daarnaast webmail checken.

Wat de filters aangaat is de enige oplossing die not-editable te verwijderen en opnieuw in te stellen.
Ik heb dat vorig jaar een tijdje voorgehad en op een keer is dat gewoon gestopt. Alle regels bestaan sinds nog en zijn nog altijd “editable”. Wel is er minstens 1 nutteloos geworden omdat de ontvangstmelding van SafeOnWeb toch rechtstreeks naar de Spamfolder gaat ipv naar de prullenbak.
En terzijde, spam is de laatste weken weer enorm toegenomen

 


@Mutlie

Er is wel één haakje aan Thunderbird in combinatie met Proximus/Skynet mail.
Namelijk mail die rechtstreeks naar de spamfolder wordt gezonden in webmail kan je normaal niet zien in Thunderbird. Dus als daar een echte mail in terecht raakt ….
Oplossing: Thunderbird gebruiken en daarnaast webmail checken.
 

Ik weet niet natuurlijk waarom dit bij jou niet bij Thunderbird in de spam folder terecht komt maar bij mij komen die daar wel degelijk in terecht. Heeft dit iets met de versie van thunderbird te maken of instellingen al dan niet in thunderbird zelf of bij Proximus?? Mijn TB versie is 115.6.0


Die van mij ook (15.6.0) maar ik heb (standaard) geen spam folder, wel “ongewenst”.
Maar die laatste is van Thunderbird.
Idem trouwens bij gmail.

 


Bij mij staat er “Junk Mail” en in de NL-talige versie van TB zal er inderdaad Ongewenste Mail staan maar die benaming speelt geen rol, Proximus noemt die Spam. Ik werk met IMAP, maar jij waarschijnlijk ook.

Onder Thunderbird
Onder PX Webmail

Zoals je ziet bij mij hebben die mappen in TB een Engelstalige benaming en bij u  zal dit een Nederlandse benaming zijn dan.


Bij mij is het idd Nederlands.
En mijn instellingen staan op POP.

Heb als test een spamfolder toegevoegd in Thunderbird en toevallig (sic) was er nadien ook spam in de webmail. Alweer een pakje dat niet kon geleverd worden. Ik wist niet eens dat we zoveel bestelden. 😂
Swat, bij controle van mails in Thunderbird …. spam folder is leeg. En “ongewenst” folder ook.
Dus “spam” folder maar weer gewist


 

 


OK, dan is dit de reden dat bij mij de Spam wel binnenkomt. 


Ik heb weken geleden al opgemerkt dat er een mbox sync probleem is tussen wat men in webmail ziet en wat men in Thunderbird ziet …. all water under the bridge … ben nu verplicht om webmail te checken, iets wat in in 30 jaar of zo nooit heb moeten doen …  


Reageer