Vraag

Verdwenen mails en mail Proximus over tweestapsverificatie

  • 20 September 2023
  • 4 reacties
  • 125 Bekeken

Reputatie 2

Een maand geleden plaatste ik een reactie op een bericht van Rik2 - weer problemen webmail Proximus. Omdat ik zag dat hier gereageerd was door moderator Hadewych T heb ik mij in mijn reactie dan ook tot haar gericht. Tot op heden kreeg ik echter nog geen reactie, vandaar dat ik mijn reactie nog eens in een nieuw topic plaats in de hoop dat iemand verder helpt.

Mijn reactie op bericht van Rik2: “@HadewychT : Ook hier deed zich net hetzelfde probleem voor als bij Rik2. Een paar maanden terug stelde ik vast dat een aantal mails verdwenen waren uit mijn Inbox. Ik zag dit vrij snel doordat de tijdspanne tussen 2 mails in te groot was en gelukkig zaten deze nog in mijn Prullenbak. Ik heb er dan ook nog een aantal kunnen terugplaatsen. Een tijdje geleden deed zich dit echter opnieuw voor. Ook zag ik dat mails die ik naar andere mappen (en dus zeker te behouden mails) verplaatst had, er niet meer waren. Dit betrof o.a. mails van onze landmeter, mails van onze verzekeringsagent, boeking van onze vakantie, enz… Ik heb ook hier nog mails kunnen terughalen uit de Prullenbak (maar dus alleen omdat ik het tijdig gezien had, want anders zijn ze na 14 dagen verdwenen).
Ik zag intussen je reactie op dit forum. Ik ben nu iets waakzamer en kijk geregeld alle mappen na (wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn). Recent heb ik het niet meer voorgehad maar mails forwarden, daar ben ik dus niet happig meer op… Kan je soms laten weten of dit probleem intussen is opgelost en we opnieuw mails kunnen forwarden zonder het risico te lopen dat deze uit de mailbox verdwijnen?? 

Ik zal allicht toch wel mails kwijt zijn en van 1 ben ik zeker dat deze weg is - en van deze ben ik zeker dat het geen geforwarde mail was, want het was een mail van Proximus die ik een paar maanden geleden kreeg. In deze mail stond dat ik tweestapsverificatie moest uitvoeren op mijn webmail  want dat ik deze anders niet meer ging kunnen consulteren. Als ik het me nog goed herinner moest dit tegen november of december doen (van de maand ben ik echter niet meer zeker). Ik weet ook nog dat er in stond dat je via een link naar een video kon doorklikken om te zien hoe dit moest. Daar ik voorzichtig ben met dergelijke mails had ik deze mail vastgepind in mijn mailbox zodat deze bovenaan bleef staan. De bedoeling was om deze mail aan mijn ICT-winkelier te tonen met de vraag of dit wel een correcte mail zou zij en of hij dit voor mij kon in orde brengen daar ik die zaken ook echt niet ken/kan.  Deze mail ben ik dus echter zeker kwijt.

Ben je verplicht om tweestapsverificatie op je webmail te installeren? Kan ik effectief binnenkort niet meer aan mijn mails als ik dit niet doe? Kan jij me laten weten of deze mail klopte? En zo ja, kunnen jullie me dan een nieuwe mail hierover bezorgen of me toch laten weten hoe ik dit dan moet doen?

Hopelijk kan jij me verder helpen?

Alvast bedankt voor een antwoord.”

Vriendelijke groeten.


4 reacties

@Sandra_065 

ivm “Ben je verplicht om tweestapsverificatie op je webmail te installeren? Kan ik effectief binnenkort niet meer aan mijn mails als ik dit niet doe?”

Dit zou mij verwonderen dat 2FA verplicht is door PX want alle mailproviders raden aan (voor je eigen veiligheid)  om dit te doen maar tot nu weinigen (ik ken er voorlopig geen) die je hiertoe verplichten.

Maar mss is dit wat je bedoelt → Bescherm je mailbox om e-mails te versturen | Proximus

 

Reputatie 2

@Martin : bedankt voor je reactie. Ik heb echt geen kennis van al die technische zaken. Ik had gehoopt dat een Proximus-medewerker me zou verder helpen, maar tot nu toe kreeg ik nog geen reactie 😞

Reputatie 7
Badge +4

@Sandra_065 Mijn excuses dat er toen niet meer op je bericht geantwoord is.

Wat betreft de beveiliging van de mail is de info van Martin inderdaad de correcte. 

Heb je recent nog ondervonden dat er nieuwe mails verdwenen zijn ? Dit probleem zou ondertussen opgelost moeten zijn. Als je weet hebt van mails die verdwijnen, mag je me de voorbeelden (mailadres en tijdstip) doorgeven zodat ik dit verder kan laten onderzoeken. 

 

Reputatie 2

@HadewychT : Geen probleem, ben al tevreden dat er reactie komt 😉

Je stelt dat de info van Martin i.v.m. tweestapsverificatie de correcte is. Als ik op zijn link klik krijg ik volgend scherm:

Maar aangezien ik echt geen kennis heb van die technische dingen, juist nog een vraagje: moet ik nu concreet iets doen? Of niet? Zou niet graag meemaken dat ik geen toegang meer heb tot onze mailbox. Graag nog een antwoordje hierop.

Wat de verdwenen mails betreft: recent niet meer gezien dat er mails verdwijnen. Jouw reactie op mijn bericht is wel pas op donderdagnamiddag 5/10 in onze mailbox terechtgekomen terwijl je al op woensdagnamiddag 4/10 gereageerd had. Dat zie ik af en toe nog wel eens gebeuren dat mails pas een of twee dagen later (of nog later) binnenkomen.

Wat we recent wel gehad hebben: op 6/9 won mijn man boekenbons bij een wedstrijd van Radio 2. Omdat wij een maand later hierover nog niets hadden vernomen, hebben we navraag gedaan.
Bleek dat de mail al op 7/9 verzonden was, maar helemaal niet in onze mailbox is binnengekomen, ook niet in de Spam-folder. De mail werd op 7/9 om 10u40 verzonden en had als onderwerp: “PROFICIAT - Standaard Boekhandel - boekenbon 2023”. Ze hebben het nu op maandag 9/10 nog eens geprobeerd (mijn man heeft naast het eigen mailadres ook nog zijn werkmailadres doorgegeven om zeker te zijn dat het wel ergens zou binnenkomen). Deze keer kwam de mail wel binnen, zowel in onze mailbox als op zijn werkmailadres. De oorspronkelijke mail werd door hen doorgezonden, hierin zagen we dat het mailadres correct was, hoe komt het dan dat dit niet afgeleverd wordt? We stellen ons dus wel de vraag of we dan nog mails missen die ‘blijven hangen onderweg’??

Wil ook nog even meegeven dat mails maken ook niet altijd even evident is: bij het intikken van tekst verspringt de cursor geregeld naar de 1ste regel van de mail; soms wil je een mail als concept opslaan en wordt deze niet opgeslagen, dan mag je opnieuw beginnen, niet leuk…

Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor een antwoord.

Sandra

Reageer